درمانی جدید و امیدوار کننده برای نابینایی کودکان

یک درمان جدید که با هدف بهبود دید افراد مبتلا به یکی از شایع ترین اشکال نابینایی کودکان ایجاد شده است، نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده ای را نشان داده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی در دانشگاه کینگ کالج لندن، 10 بیمار مبتلا به آمائوروزیس مادرزادی لبر نوع 10(LCA10) انتخاب شدند و به یکی از چشمان آن ها مولکولی درمانی موسوم به QR-110 تزریق شد و چشم دیگر به عنوان کنترل درمانی را دریافت نکرد. این بیماران در دوره های مختلف مورد تزریق QR-110 قرار گرفتند و نتایج نشان داد که بینایی چشم تیمار شده با این مولکول بعد از سه ماه بهبود یافت و هیچ عارضه جانبی نیز مشاهده نشد.

یکی از بیماران پاسخی استثنایی به درمان داشت و شش هفته بعد از درمان به گفته خودش بهبودی قابل توجهی در بینایی اش داشت و توانست برای اولین بار و بعد از چند دهه نور و روشنایی را ببیند و دید واضح و شفافی داشته باشد و این فقط مربوط به چشم تیمار شده باQR-110‌بود. بعد از چهار ماه این بیمار قادر به خواندن سه سطر از تست استاندارد چشمی ETDRS بود که نشان داد حدت بینایی این بیمار از حالت ادراک نور به بینایی 400/20 رسیده است. مولکول درمانی QR-110 به وسیله محققین ProQR هلند طراحی و تولید شده و در تست های آزمایشگاهی صورت گرفته روی شبکیه آزمایشگاهی مشتق از سلول های بنیادی بیماران مبتلا به LCA10 نتایج بسیار امیدوار کننده ای را نشان داده بود و همان طور که گفته شد برای اولین بار قابلیت درمانی بالای این مولکول در کارآزمایی های بالینی نیز نتایج اولیه ای را نشان داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991879

وب گردی

وب گردی