ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

توصیه‌های غذایی شب امتحانی به دانشجویان/ از آب فراوان تا میوه و سبزی

یکشنبه 16 دی 1397 - 06:00
کد مطلب: 991905
شب امتحان

بنا بر توصیه محققان، دانشجویان باید بعد از صرف یک صبحانه کامل راهی محل آزمون شوند؛ اما به هیچ عنوان نباید غذاهای سنگین و پرچربی مانند کله پاچه صرف کنند تا بتوانند نتیجه مطلوبی بگیرند و مغزشان امکان مرور مطالب درسی را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانش آموزان و دانشجویان، شب های پر استرسی را پشت سر می گذارند. ایام امتحانات آغاز شده و کودکان، نوجوانان و جوانان به فراخور مقاطع تحصیلی خود درگیر آزمون های دروس مختلف هستند و سعی دارند تمام فرصت هایی که در طول ترم از دست داده و سه ماهی که به سرعت برق و باد گذشته را در چند روز جبران کنند. در این روزها، اولین تغییری که در برنامه دانش آموزان و مخصوصا دانشجویان رخ می دهد، به‌هم ریختگی ساعت خواب آنهاست. دانشجویان برای افزایش ساعات مطالعه، از اولین چیزی که می زنند، خواب است و با شب‌بیداری تلاش می کنند مروری هر چند گذرا بر حجم تلنبار شده درس ها داشته باشند.

از طرفی به‌هم‌ریختگی ساعت خواب سبب می شود متابولیسم بدن دانشجویان دچار اختلال شده و عملکرد اندام های داخلی آنها از روال طبیعی خارج شود، به طور مثال اگر پیش از این دانشجویان ساعت 8 صبح سرِ کلاس حاضر می شدند، از آنجایی که شب قبل ساعت 12 می خوابیدند، فشار و قند خون آنها در وضعیت نرمالی قرار می‌گرفت؛ اما کم‌خوابی سبب می شود در جلسات امتحان دچار افت فشار و قند شوند. از این رو لازم است دانشجویان توجه ویژه ای به بحث تغذیه داشته باشند تا تأثیرات مخرب کم‌خوابی را کاهش داده و از طرفی شانس ثبت مطالب در حافظه بلندمدت خود را افزایش دهند.

* دانشجویان میوه و سبزی بخورند

مغزها، برگه ها، میوه ها، سبزی ها و لبنیات باید در دستور غذایی دانشجویان قرار بگیرند. البته با توجه به افزایش قیمت ها شاید توان تهیه مغزهای خوراکی برای دانشجویان میسر نباشد؛ اما میوه هایی مانند سیب و پرتقال و سبزی هایی مثل اسفناج و کلم بروکلی و حتی یک لیوان شیر می تواند تأثیر شگرفی در نتیجه حاصله ایجاد کند. جمعیت کثیری از دانشجویان به دلیل دوری از خانواده و زندگی در خوابگاه ها، وعده های غذایی را به صورت کامل مصرف نمی کنند و مواد کافی به بدن‌شان نمی رسد؛ بنابراین نیاز به مصرف مواد مغذی دارند تا توان مقابله با افت فشار و قند در جلسه امتحان را پیدا کنند. فست فودها و ساندویچ های آغشته به روغن بدترین گزینه برای دانشجویان محسوب می شود چرا که چربی اشباع بیش از هر چیز احساس رخوت و خواب آلودگی را در بدن ایجاد می کند.

* حتما آب بنوشید

نوشیدن مایعات جزو ضروریاتی است که دانشجویان نباید از آن غافل شوند. آب، بهترین نوشیدنی ممکن برای بدن و فعالیت مناسب مغز است سلول های مغز برای عملکرد بهتر نیاز به آب دارند تا پیوندهای شیمیایی را به بهترین شکل برقرار کنند. کاهش آب بدن، تعادل پیوندها را دچار مشکل کرده و در نتیجه درک فرد از مفاهیم تا حد زیادی کاهش می دهد. از دیگر معایب بی توجهی به نوشیدن آب کافی، تأثیر منفی قابل توجهی است که بر سیستم عصبی می گذارد، بیش از هر چیز تمرکز را هدف می گیرد و اجازه نمی دهد حواس دانشجو به صورت کامل روی مطالب درسی متمرکز شود.

از طرف دیگر وقتی آب کافی به بدن نمی رسد، مغز بیشتر از حالت طبیعی کار کرده و خستگی را زودتر بر ذهن غالب می کند. یکی دیگر از معجزات آب، کاهش استرس و اضطراب است که طبق تحقیقات بیش از 90 درصد دانشجویان هنگام امتحان با آن دست و پنجه نرم می کنند. چای هم جزو نوشیدنی های مضر در شب امتحان محسوب می شود ولی قهوه به دلیل داشتن کافئین، گزینه مناسبی برای شب امتحان است؛ اما به شرطی که پررنگ نباشد و مقدار زیادی هم مصرف نشود چرا که نتیجه معکوسی خواهد داشت. البته قهوه یک محرک است و برای غلبه بر خستگی در درازمدت اصلا مناسب نیست؛ اما می تواند در چند شب امتحان به کمک دانشجویان بیاید.

* از آب میوه تا شکلات

آب میوه طبیعی هم می تواند ویتامین لازم را در شب های امتحان به بدن برساند ولی از سوی دیگر نوشابه های گازدار به هیچ وجه برای مصرف در شب های امتحان توصیه نمی شود. دوغ نیز نوشیدنی مناسبی برای بدن است؛ اما مصرفش در ایام امتحان باعث ایجاد حس خواب آلودگی در بدن شده و دانشجو را از مطالعه مؤثر بازمی‌دارد. متخصصان توصیه می کنند حتما یک بطری آب سرِ جلسه امتحان همراه دانشجویان باشد تا بتوانند با تمرکز بیشتری، مطالب درسی را در ذهن مرور کنند.

شکلات یکی دیگر از مواد مغذی و مفید برای دانشجویان در شب امتحان است، هر چه میزان قند و شیرینی شکلات ها کمتر باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت. شکلات، قند خون را بالا می برد و در نتیجه احساس خستگی را از بدن دور کرده و شادابی به همراه می آورد. بنا بر توصیه محققان، دانشجویان باید بعد از صرف یک صبحانه کامل راهی محل آزمون شوند؛ اما به هیچ عنوان نباید غذاهای سنگین و پرچربی صرف کنند تا بتوانند نتیجه مطلوبی بگیرند و مغزشان امکان مرور مطالب درسی را داشته باشد.

انتهای پیام/

168 / 167

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار