وابستگی مراکز تحقیقاتی به دولت، پاشنه آشیل حوزه پژوهشی کشور است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر مراکز تحقیقاتی کشور وابسته به دولت هستند و این موضوع به پاشنه آشیل مسائل پژوهشی و تحقیقاتی تبدیل شده است.

سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بودجه پژوهشی کشور در سال 98 اظهار داشت: بودجه پژوهشی کاهش نیافته است؛ این بودجه بایستی ساماندهی شود و همین مقدار در نظر گرفته شده از سوی دولت، می تواند کفاف اقدامات پژوهشی و آموزشی کشور را بدهد.

وی افزود: متاسفانه ساز و کار استفاده از بودجه پژوهشی بسیار ناقص و خارج از مباحث تحقیقاتی است؛ به بیان دیگر بیشتر بودجه پژوهشی کشور به جای استفاده در مسائل تحقیقاتی، صرف هزینه های جاری از جمله حقوق و مزایا می شود.

حسینی تصریح کرد: این بودجه کمتر خرج ایجاد آزمایشگاه، کتابخانه و امکانات تحقیقاتی می شود؛ ما بایستی این بودجه را صرف تولید علم کنیم و علم تولید شده را بتوانیم در حوزه های دیگر از جمله صنعت و اقتصاد به کار ببریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که ساز و کار تحقیقات در کشور به خوبی تعریف نشده است، گفت: بیشتر مراکز تحقیقاتی کشور وابسته به دولت هستند و این موضوع به پاشنه آشیل مسائل پژوهشی و تحقیقاتی تبدیل شده است؛ تحقیقات نباید دولتی باشد و متاسفانه بیشتر مراکز تحقیقاتی کشور وابسته به یکی از وزارتخانه های دولت است و به نوعی حیات خلوت آن وزارتخانه شده اند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه اعتباراتی که به مسائل تحقیقاتی تعلق می گیرد صرف مسائل پژوهشی و تحقیقاتی نمی شود؛ خلاء اطلاعاتی و عدم شفاف سازی که در این حوزه وجود دارد، باعث شده است که سوء استفاده های بسیاری در این راستا صورت بگیرد.

حسینی اذعان داشت: اعتبار مسائل پژوهشی و تحقیقاتی در کشور کم نیست؛ اما آن چیزی که در این حوزه به طور تمام و کمال صرف می شود، درصد بسیار ناچیزی است و به هیچ وجه کاربردی نیست. باید تحقیقات به سوی بخش خصوصی و دانشگاه ها برود؛ اما متاسفانه در بسیاری از دانشگاه های کشور نگاه دولتی حاکم است و کمتر دانشگاهی همانند دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد که در حوزه کارآفرینی و ارتباط با صنعت نیز اقدامات خوبی داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه ارتباط با صنعت اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز اقدامات پراکنده خوبی در این حوزه انجام داده و در برخی از واحدهای آن اقدامات تحقیقاتی بسیار مطلوبی صورت گرفته است. قراردادهای خوبی را با بخش های خصوصی و دولتی منعقد کرده اند. به عنوان مثال مرکز تحقیقاتی واحد شاهرود از جمله واحدهایی بوده که اقدامات قابل توجهی را در این راستا انجام داده است.

وی در پایان تاکید کرد: فضای حاکم بر دانشگاه های دولتی روی دانشگاه آزاد نیز سایه انداخته است و نگاه دولتی در بعضی از واحدهای این دانشگاه نیز حاکم است؛ اما در تعدادی از واحد های دانشگاه آزاد شاهد هستیم که اقدامات بسیار مثبتی در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991951

وب گردی

وب گردی