نقص فتوسنتز عامل کاهش محصولات

دانشمندان دانشگاه ایلینوی اعلام کردند که با بهبود عملکرد فتوسنتز توانسته اند تا 40 درصد کارایی گیاهان و تولید میوه آن ها را افزایش دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گیاهان از نور خورشید استفاده می کنند تا از طریق فتوسنتز آن را به انرژی تبدیل کنند؛ اما ایجاد یک تخریب در میوه باعث کاهش چشمگیر انرژی گیاهان می‌شود.

گیاهان داری یک آنزیم Rubisco هستند که گاهی اوقات با اکسیژن وCO2 مخلوط می شود و همین امر علت به وجود آمدن این تخریب است.

این اتفاق زمانی می افتد که درجه حرارت افزایش یابد؛ بنابراین گرمایش جهانی این قبیل مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

دانشمندان اکنون توانسته‌اند این نقص را بهبود بخشند و اعلام کردند که این بهبود باعث افزایش 40 درصدی میزان محصولات گیاهان شده است.

فتوسنتز یا فروغ‌آمایی (از ترکیب فروغ به معنی نور + آمودن به معنی به نخ کشیدن و به بند درآوردن) یا سنتز نوری فرایندی زیست‌شیمیایی است که در آن، انرژی نورانی خورشید توسط گیاهان و برخی از باکتری‌ها به انرژی شیمیایی ذخیره‌ شده در مواد غذایی آن‌ها تبدیل می‌شود.

کمابیش همهٔ ارگانیسم‌های روی زمین به آن وابسته‌اند. در عمل فتوسنتز، اندام‌هایی مانند برگ که دارای سبزینه هستند، کربن دی‌اکسید، آب و نور را جذب کرده و به کلروپلاست می‌رسانند. طی واکنش‌هایی که درون کلروپلاست انجام می‌گیرد، این مواد به اکسیژن و کربوهیدرات‌ها تبدیل می‌شوند. تمامی اکسیژن کنونی موجود روی زمین، فرآوردهٔ فتوسنتز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991964

وب گردی

وب گردی