جدول مندلیف 150 ساله شد

جدول تناوبی مندلیف که در بسیاری از تحقیقات علم شیمی مورد استفاده قرار می گیرد، در سال 2019 به 150 سالگی خود رسید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از سی جی تی نت، جدول تناوبی عناصر شیمیایی، بخشی جدایی ناپذیر از آموزش و پیشرفت های علمی مهم بوده که امسال به 150 سالگی خود رسیده است.

این جدول اولین بار توسط «دیمیتری ایوانوویچ مندلیف» در سال 1869 با 63 عنصر شیمیایی بر اساس ویژگی های شیمیایی و فیزیکی آن ها طراحی شد.

در آن زمان سطرها و ستون های این جدول نه تنها ویژگی های هر عنصر را طبقه بندی می کرد بلکه وجود عناصر هنوز کشف نشده را در جاهای خالی پیش بینی می کرد.

تا به امروز ۱۱۸ عنصر شیمیایی شناخته شده در این جدول جاگذاری شده اند که نام گذاری چهارتای آنها با شماره های اتمی صورت گرفته است. این عناصر در واکنش های هسته ای به دست می آیند و عبارتند از نیهونیم با شماره ۱۱۳، مسکووی با شماره ۱۱۵، تنسین با شماره ۱۱۷ و اوگانسون با شماره ۱۱۸.

این عناصر در سال ۲۰۱۶ به جدول تناوبی افزوده شدند و هنوز نمی توان پیش بینی کرد در آینده قرار است چند عنصر دیگر کشف و شناسایی و به جدول تناوبی افزوده شوند. برخی از عناصر تازه کشف شده هم بسیار کمیاب هستند به عنوان مثال، تاکنون فقط هشت اتم از عنصر نیهونیوم مشاهده شده است.

قرار است به مناسبت ۱۵۰ سالگی جدول تناوبی مراسمی در تاریخ ۲۸ ژانویه در مرکز یونسکو در شهر پاریس پایتخت فرانسه برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 991984

وب گردی

وب گردی