تجارت‌های بزرگ بدون اقتصاد خلاق محکوم به شکست است

امروزه صحبت از مفهومی به نام اقتصاد خلاق در سرتاسر جهان فراگیر شده و این موضوع یک صحبت جهانی است. از اقتصاد خلاق به‌عنوان اقتصادی رشد یابنده در اقتصاد جهانی یاد می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در دنیای امروز دیگر محتوای فرهنگی یک نیاز تجملی و مخصوص طبقات خاص جامعه نیست. محتوای فرهنگی به‌شدت فراگیر شده و همه را درگیر کرده است. امروزه اگر صنایع و تجارت‌های بزرگ، فکری برای ورود به دنیای مجازی نکرده باشند در سال‌های آینده محکوم به شکست هستند. صنایع فرهنگی امروزه دیگر به صنایع گردشگری و سینما و حواشی آن خلاصه نمی‌شود. صنعت‌هایی مانند بازی و انیمیشن به عنوان بخش‌هایی از صنایع فرهنگی، اقتصاد جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

اقتصاد خلاق یک رویکرد نو در عرصه اقتصاد، فرهنگ و صنعت است که تلاش دارد تا با تعامل برقرار کردن میان این حوزه‌ها ارزش اقتصادی صنایع خلاق و فرهنگی را بالا ببرد. در همین راستا رضا الفت نسب دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، در بررسی کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران گفت: اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی بر اساس ماده 87 نظام صنفی شکل ‌گرفته است. این قانون می‌گوید فعالیت صنفی در بستر مجازی نیاز به کسب مجوز دارد. هر فعالیت صنفی در این بستر باید مجوز فعالیت در این اتحادیه را دریافت کند. بر همین اساس این اتحادیه شکل گرفت.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین کسب‌وکارهای آنلاین مشکلات زیادی برای ورود به اتحادیه‌های مختلف داشتند. چراکه نزدیک 8 هزار اتحادیه مختلف در کشور داریم و زمانی که کسب‌وکارهای بزرگ محصولات خود را در اینترنت قرار می‌دادند مجبور به دریافت چندین مجوز بودند. به همین منظور اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی تشکیل شد تا تنها یک مجوز برای فعالیت در دنیای مجازی نیاز باشد.

الفت نسب با اشاره به فرصت‌های پیشرفت کشور ما با استفاده از کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: ازنظر بازار تا امروز اتفاق خاصی در کسب‌وکارهای آنلاین ما رخ نداده است. در حوزه خرده‌فروشی امروزه تنها یک درصد محصولات آنلاین به فروش می‌رسد. فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد که باید شناسایی شود. چراکه کسب‌وکارهای آنلاین فی الذاته هزینه را کاهش داده و کیفیت خدمات را بالا می‌برد. درنتیجه کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ ها در ارزش‌افزوده کشور تأثیر مثبتی خواهد داشت.

وی افزود: درصورتی‌که کسب‌وکارهای سنتی و آفلاین عرصه کسب‌وکارهای آنلاین را همراهی نکنند و کسب‌وکارهای خود را نوین‌سازی نکنند در معرض از بین رفتن قرار می‌گیرند. به‌طوری که در کل پیش‌بینی می‌کنیم تا 10 سال آینده نزدیک به 70 درصد خرده‌فروشی‌ها حداقل یک رد پا در دنیای مجازی خواهند داشت.

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در ادامه افزود در کنار مزایای استفاده از دنیای مجازی برای کسب‌وکارها، سختی‌هایی نیز در این راه دیده می‌شود که برای کارآفرینان کمتر از کار کردن در معدن نیست. اما امید است موانع و مشکلات به‌زودی رفع شده و راه هموارتر از پیش باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992009

وب گردی

وب گردی