استانی شدن انتخابات مجلس در برزخ کارآمدی

استانی شدن انتخابات مجلس همراه با مزایا و کاستی هایی است که اگر خانه ملت بخواهد این طرح به نتیجه برسد مستلزم در نظر گرفتن منافع ملی و قانون اساسی است.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، کسانی که به عنوان عصاره فضائل ملت راهی مجلس می شوند افرادی هستند کهمردم آنها را انتخاب کردند.چه توسط این انتخابات یک لیست با تکرار می کنم شخصی وارد مجلس شود و یا مردمی از دورترین نقاط ایران نماینده خود را راهی مجلس کنند، باید توجه داشت مجلس در رأس امور است. جایی که توانایی های زیادی دارد و گوشه ای از این توانایی ها در استیضاح وزرای کابینه و پرسش از رئیس جمهور دیده می شود.

پیشینه طرح انتخابات استانی مجلس

اما به نظر می رسد می توان سطح مجلس شورای اسلامی را ارتقاء داد و کارآمدی بیشتری را برای خانه ملت ایران به وجود آورد. بر همین اساس طرحی با نام انتخابات استانی مجلس در خانه ملتمطرح شد. پیشینه این طرح به سال 86 بر می گردد. در این زمان بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را تصویب کردند.

این طرح در همان سال با نظر مخالف شورای نگهبان مواجه شد ولی بار دیگر شعله این طرح در سال 94 برافروخت و نمایندگان به فکر تصویب این طرح افتادند.

بعد از تصویب کلیات این طرح در مجلس ، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت که یکسری نکات را معاونت قوانین در مورد این طرح مطرح کرده است که این موارد در اخطارهای نمایندگان نیز مورد اشاره قرار گرفت از این رو اگر نمایندگان موافق باشند این طرح مجددا به کمیسیون شوراها برای اصلاح این موارد ارجاع داده می‌شود.

مزایای طرح

با تصویب این طرح به جای حوزه‌های انتخابیه کوچک‌تر و شهرستان‌ها، هر استان به یک حوزه انتخابیه تبدیل می شد و نامزدها از استان وارد گود انتخابات می‌شدند. «تمرکز نمایندگان برامور ملی و پرهیز از صرف اوقات نمایندگی برای امور جزئی با حفظ ویژگی محلی و ملی بودن مسئولیت نمایندگی و جایگزین کردن برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری»، «ارتقای سطح کیفی و افزایش کارایی مجلس از طریق ایجاد امکان انتخاب داوطلبان شاخص‌تر با صلاحیت‌های برتر»، «متمایل کردن انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان به سمت ایجاد نظام انتخاباتی متناسب با ساختارهای سیاسی و حقوقی ایران»، «حذف رقابت‌های شدید و اختلاف‌برانگیز قومی و قبیله‌ای و تقویت همبستگی ملی»، «کاهش تعداد داوطلبان و هزینه‌های اجرایی انتخابات»، «افزایش میزان و تسهیل امکان مشارکت عمومی شهروندان در اعمال حق تعیین سرنوشت»، «عادلانه شدن نظام انتخاباتی و ایجاد فرصت‌های برابر برای آحاد افراد ملت»، «کنترل تخلفاتی نظیر خرید رأی» و «تقویت فرهنگ تحزب» از جمله اهداف این طرح عنوان می شد.

اما این طرح هرچه بود زمانی که به ایستگاه شورای نگهبان رسید مهر رد بر پیشانی اش خورد و از آن به بعد هم تلاشی برای به نتیجه رساندنش نتیجه ای نداشت. عمده دلیل مخالفت شورای نگهبان، اعلام مغایرت بود به این معنا که این طرح مخالفت با اصولی از قانون اساسی بود که بر مشارکت عمومی مردم و اتکا به آرای ملت مربوط می شد.

امسال نمایندگان مجلس دوباره همت کردند و دستی به طرح استانی شدن انتخابات کشیدند.

از آذرماه امسال پیشبرد این طرح خیلی جدی تر دنبال شد و حالا به گام های آخر خود برای مصوب شدن رسیده است. اما آنچه در بالا گفته شده مجموعه ای از ادله افرادی بود که نظر موافق با استانی شدن انتخابات مجلس دارند. انتخاباتی که بی شک تاثیر بزرگی بر روند کشور دارد و حتی می تواند باعث شود میهنمان در برابر اتفاقات داخلی و خارجی بیمه شود. با این حال برای بررسی موضوعی به این مهمی باید نظر افراد مخالف را هم آورد. چرا که بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب دیدن نظرات موافق و مخالف در کنار هم و در نهایت تصمیم گیری درست بر اساس قانون و منافع ملی است.

انتقادات مهم

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینه مردم قم در مجلس شورای اسلامی با در نظر داشتن استانی شدن انتخابات گفت: نمایندگان معتقد هستند که استانی شدن انتخابات مجلس به ضرر مردم است.

وی افزود: با استانی شدن انتخابات مجلس، همواره دانه درشت‌هایی که توان تبلیغی، تمکن مالی بالا و همچنین توان لابی‌گری و رایزنی دارند، در مجلس خواهند بود و تنوع و تازگی در مجلس کم می‌شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر اینکه با استانی شدن انتخابات مجلس، مراکز استان‌ها بیشتر بهره‌مند می‌شوند، اظهار داشت: در صورت اجرای این طرح حضور نماینده‌ها در شهرستان‌ها و روستاها نیز کم و دسترسی مردم به مسئولان محدود می‌شود لذا ما تقاضای سلب فوریت از این طرح را داشتیم.

با نگاهی عمیق تر در ورای مزایایی که برای استانی شدن انتخابات گفته شد می توان به نکات دیگری هم رسید که توجه به آنها خالی از لطف نیست و باعث می شود جوانب دیگری از این طرح مشخص شود.

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: «امروزه در حوزه انتخابیه ورامین و پیشوا هر مشکلی پیش می آید مردم با بنده تماس می گیرند اما وقتی طرح مذکور اجرایی شود، نمایندگان دیگر پاسخگوی حوزه انتخابیه نیستند و مردم دسترسی درستی به انتخاب اصلح خود ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: ارزیابی استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نگاه صفر و صدی را ایجاد می کند از این رو اگر قرار باشد چنین طرحی اجرایی شود باید درصد سهم رای شهرستان را به اندازه‌ای در نظر گرفت تا فرد خود را متعهد به پیگیری امور حوزه انتخابیه بداند و در این بین نیز رای استان نیز تاثیر داشته باشد.»

با این اوصاف معلوم می شود طرح استانی شدن انتخابات مجلس باید بیشتر چوبکاری شود. زیرا چنین امر مهمی مستلزم قوانینی است که منافع ملت و رعایت قانون اساسی در آن دیده شود. نباید از یاد برد که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی لیستی از جریانی خاص با «تکرارمیکنم» یک فرد وارد مجلس شورای اسلامی شد. و یا دیده می شود که بعضا برخی از افراد به جای پرداختن به مسائل اصلی کشور به فکر سربازی دختران هستند و مباحثی فرعی را مطرح می کند. هر طرحی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب می شود باید کاری کند تا خانه ملت جای شایستگان شود.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 992039

وب گردی

وب گردی