مرگ یکی از طراحان «عملیات طبس»

وزیر دفاع اسبق آمریکا که دستور عملیات شکست‌خورده طبس برای آزادی عوامل لانه جاسوسی آمریکا را صادر کرد در سن ۹۱ سالگی فوت کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز «هارولد براون»، وزیر دفاع اسبق آمریکا که دستور عملیات شکست‌خورده طبس برای آزادی عوامل لانه جاسوسی آمریکا را صادر کرد در سن 91 سالگی فوت کرد.

«اندیشکده رند» که یکی از اندیشکده‌های مستقر در کالیفرنیا است روز شنبه اعلام کرد که او شنبه فوت کرده است.

«براون» که فیزیکدان هسته‌ای بود با تجهیز ارتش آمریکا به موشک‌های کروز هدایت دقیق، هواپیماهای رادارگریز و سامانه‌های جاسوسی ماهواره‌ای پنتاگون را به سمت مدرن‌سازی سامانه‌های تسلیحاتی هدایت کرد. او بین سال‌های 1977 تا 1981 در دوران ریاست‌جمهوری «جیمی کارتر» وزیر دفاع آمریکا بود.

از جمله مهم‌ترین رویدادهای دوران ریاست او بر پنتاگون حمله شوری به افغانستان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران بود. وی در کتاب خود موسوم به «امنیت پرستاره» از این عملیات به عنوان «مایه تاسف و سخت‌ترین درس» دوران وزارتش یاد می‌کند. «براون»، جیمی کارتر، «هامیلتون جردن»، رئیس ستاد کاخ سفید و «برژینسکی» مشاور امنیت ملی‌ کاخ سفید تنها 4 نفری بودند که از این عملیات باخبر بودند.

عملیات طبس که در ارتش آمریکا با نام «پنجه عقاب» شناخته می‌شود، در 5 اردیبهشت 1359 برای حمله به ایران و فراری دادن عوامل لانه جاسوسی آمریکا اجرا شد اما به دلیل وقوع طوفان شن و نقص فنی بالگردها به طور کامل شکست خورد.

قرار بود نیرو‌های آمریکایی از طبس با بالگرد به سوی تهران حرکت کرده و در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی‌) فرود آیند و سپس با لباس مبدل‌، به سفارت آمریکا در تهران حمله و گروگان‌ها را آزاد کنند. طبق این نقشه‌، آنان پس از پایان ماموریت‌شان، از همین راه به طبس رفته و از آنجا با هواپیما از ایران خارج می‌شدند. نیروهای آمریکایی برای انجام این عملیات در "فورت برگ" آمریکا آموزش نظامی دیده و در فرودگاه کارولینای شمالی تمرین کرده و پیش از شروع عملیات نیز به پایگاه‌هایی در مصر و عمان منتقل شده بودند.

در پی شکست مفتضحانه عملیات طبس و فرار باقی‌مانده هواپیما‌ها و بالگرد‌های آمریکایی به سوی ناو نیمیتز، جیمی کار‌تر شکست این عملیات مداخله‌جویانه را اعلام و وزیر امور خارجه وقت آمریکا نیز از سمت خود استعفا کرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 992044

وب گردی

وب گردی