چرا نشریات دانشجویی دچار «کژکارکردی» می شوند؟

نشریات دانشجویی از جمله رسانه های سنتی هستند که همچنان اثرگذاری قابل توجهی دارند، اما گاهی این نشریات دچار «کژکارکردی» می شوند، این گزارش در پی پاسخ به این سئوال است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از نهاد علمی دانشگاه به عنوان کانون دانش و کُنش اجتماعی یاد می شود، این نهاد نقطه عطفی است برای ترغیب دانشجویان به فعالیت های مختلف اجتماعی که یکی از قالب ها و راه های انتقال اطلاعات و نمود فعالیت های دانشجویی، نشریات دانشجویی است، که امروزه با توجه به توسعه فناوری های ارتباطی یاید از عبارت «رسانه های دانشجویی» بهره گرفت.

در واقع نشریات دانشجویی یا رسانه های دانشجویی امتداد فعالیت دانشجویان در جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و... در محیط حقیقی و میدانی دانشگاه هستند. دانشجویان در قالب تولید محتوا به صورت مکتوب می توانند در ارتقاء سطح آگاهی و توانایی تحلیل دانشجویان تایثرگذار باشند، کما اینکه رهبرمعظم انقلاب اسلامی در ایران باره می فرمایند: «بنده دلم می‌خواهد این جوانان ما، شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانش‌آموزان مدارس، روی ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید (۱۳۷۲/۰۸/۱۲)».

کار ویژه نشریات دانشجویی چیست؟

از اهداف اصلی و کارکرد راهبردی نشریات دانشجویی افزایش و ارتقاء آگاهی جامعه دانشگاهی و در سطح گسترده تر و با حفظ و رعایت موازین قانونی و مصالح عمومی مطالبه گری عمومی و تخصصی، در سطح جامعه است. همچنین فراهم نمودن زمینه های مشارکت دانشجویان در تصمیم گیری های اجتماعی، تامین زیرساخت های تولید نظریه و علم درحوزه های مختلف، پرورش قدرت تحلیل دانشجویان از وقایع پیرامون، مسئله شناسی در معضلات و نیازهای اجتماعی و فرهنگی از دیگر اهداف و کاکردهای نشریات دانشجویی است.

برای بررسی بیشتر چالش ها و مشکلات فعالان دانشجویی در حوزه نشریات با چند تن از مسئولان و فعالان دانشجویی به گفتگو پرداخته ایم.

ارائه هدفمند حمایت بر اساس کیفیت نشریه دانشجویی

فریدون وفایی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص صاحب امتیازی نشریات دانشجویی می گوید: امتیاز نشریات دانشجویی در دانشگاه به انجمن های علمی، تشکل های دانشجویی، کانون ها، افراد متخصص در عرصه های گوناگون تعلق می گیرد.

وفایی در خصوص تخصیص بودجه نشریات دانشجویی توسط معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه، تصریح کرد: آیین نامه مصوب برای ارائه بودجه وجود دارد که براساس شاخص های آن به محتوای نشریات امتیاز دهی صورت می گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: بعد از چاپ نشریه و براساس امتیاز کسب شده از شاخص های آیین نامه، براساس فاکتور نشریات بخشی از هزینه ها به عنوان رقم نهایی پرداخت می شود.

وی ضمن تاکید بر حمایت مالی مسئولین از نشریات دانشجویی، تصریح کرد: ما تلاش خود را می کنیم تا تمام یا بخش اعظم هزینه های مصرفی نشریات را پرداخت کنیم اما سیاست براین است که به راحتی تمامی هزینه ها پرداخت نشود، زیرا نشریات ممکن است با کوشش کمتری مطلب را نگارش و چاپ کنند و توجهی کمتری به تولید محتوا داشته باشند.

وفایی حمایت از شماره های اول نشریات دانشجویی را لازم دانست و گفت: نشریات در شماره های بالا باید توجه داشته باشند تیراژ، رفرنس، صفحه بندی، فرمت متن در بالا بردن امتیاز و در نتیجه گرفتن بودجه بیشتر موثر است.

این مسئول پیرامون وظایف خانه نشریات در دانشگاه تصریح کرد: هیات مدیره خانه نشریات از بین مدیران مسئول نشریات انتخاب می شوند، تنظیم آیین نامه نظارت بر نشریات دانشجویی، رسیدگی به تخلفات صورت گرفته، بررسی شکایات سازمان ها و افراد از نشریات دانشجویی، برگزاری کلاس و دوره های آموزشی برای مدیران مسئول، سردبیران و شورای سردبیری نشریات برای ورود تخصصی به حوزه نشریات و... است.

معاون فرهنگی دانشگاه خواجه نصیر طوسی پیرامون حمایت از فعالان نشریات دانشجویی، بیان کرد: در نشریات دانشجویی ممیزی قبل از چاپ وجود ندارد و در واقع بعد از انتشار و توزیع مدیر مسئول، سردبیر و صاحب امتیاز نشریه در مقابل تولیدات محتوایی نشریه باید پاسخگو باشد. معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه نیز در چارچوب قوانین مصوبه از نشریات حمایت می کنند.

وی در خصوص موارد ذکر شده پیرامون حمایت از نشریات، گفت: کمیسیون متشکل از 3 نماینده از نشریات و معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه به عنوان دبیر بوده که وظیفه آن رسیدگی به تخلفات نشریات است. در صورت وجود شکایت این کمیسیون مشخص می کند که شکایت درست است یا خیر و در صورت صحیح بودن شکایت، براساس بازه ای که قانون مشخص نموده میزان مجازات نشریه را مشخص می کنند.

جای خالی خبرنگاران دانشجویی در نشست های خبری

محمد زادمهر مدیر مسئول نشریه دانشجویی «هم شاگردی» که ارگان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور است، در خصوص عدم حمایت کافی از نشریات دانشجویی توسط سوی مسئولان گفت: بی توجهی به مسئله نشریات دانشجویی بحث تازه ای نیست و همیشه مشکلات متعددی برای فعالین و علاقه مندان به این حوزه در دانشگاه بوده است.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی «هم شاگردی» افزود: هر زمان نقدی به ساختار دانشگاه و سخن از عزل یکی از مدیران و مسئولین در نشریه مطرح گردید، بودجه دانشگاه در شماره های بعدی برای نشریات تعلق نمی گرفت.

وی در خصوص کاهش انگیزه دانشجویان برای فعالیت در نشریات از سوی مسئولین دانشگاهی، تصریح کرد: نکته جالب این است که مسئولین هیچگاه نمی گویند، نشریه چاپ نکنید، اما زمانی که برای ۱۲ صفحه نشریه که حاصل تلاش نویسندگان، طراح و... یک ماهه دانشجویان است هزینه ای برای چاپ داده نمی شود که همین حرکات باعث فقدان انگیزه دانشجویان می شود و در واقع به صورت غیر مستقیم معنای عدم تمایل برای فعالیت نشریات دانشجویی را می دهد.

زادمهر در ادامه افزود: کار نشریه تقریباً از سخت ترین بخش های فعالیت فرهنگی و دانشجویی است چراکه اساساً تولید محتوا کار دشواری است و برای دیده شدن باید به تمام ریزه کاری ها توجه کرده و مرحله به مرحله برای منتشر کردن یک محتوای مناسب و جذاب پیش رفت.

این فعال دانشجویی در خصوص بحث حضور نشریات دانشجویی در مراسمات و نشست های خبری برگزار شده در خارج از دانشگاه گفت: دانشجویان نسبت به مسائل مختلف کشور تحلیل دارند و راهکار ارائه می دهند. پس لازم است در اینگونه مراسمات شرکت کنند و مانند باقی رسانه ها کار پرسشگری و تحلیلی خود را انجام دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حضور فعالین نشریات دانشجویی در نشست های متفاوت نیازمند همکاری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری با وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا این وزارت خانه با وضع قوانینی زمینه حضور نشریات دانشجویی را در مراسمات مختلف فراهم‌ نماید.

رسانه دانشجویی، مساله فرعی مسئولان دانشگاهی است

علی آقنوت مدیر مسئول نشریه «ندای معلم» دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اشاره به اینکه مسئولین دانشگاهی در برخی از دانشگاه ها به نشریات بهاء و اهمیت نمی دهند، گفت: در گذشته مسئولین دانشگاه فرهنگیان خیلی به بحث نشریات دانشجویی اهمیت نمی دادند.

آقنوت پیرامون مبحث بودجه نشریات دانشجویی تصریح کرد: بودجه بحث اول مطرح شده در نشریات دانشجویی است. بودجه هر نشریه برای یکسال در این دانشگاه حدود 500 هزار تومان است. این مبلغ تقسیم می شود به تعداد چاپ که عملا پاسخگوی هزینه های نشریه نیست.

در ادامه مدیر مسئول نشریه «ندای معلم» دانشگاه فرهنگیان اصفهان بیان کرد: مسئولین به مسئله نشریات به عنوان یه موضوع جانبی و تشریفاتی نگاه می کنند. به عنوان مثال یک جشنواره فعالین فرهنگی برگزار می کنند و از بین چند نشریه خودشان نشریات برتر را بدون داوری معرفی می کنند.

وی در مورد نظارت بر نشریات دانشجویی تصریح کرد: نظارت بر نشریات به صورت صحیح و کامل وجود ندارد، قبل از چاپ نشریه که وجود ندارد، بعد از چاپ هم اصلا از سوی مسئولین دیده نمی شود مگر اینکه فشار بیرون از دانشگاه در کار باشد.

آقنوت بیان کرد: در دانشگاه فرهنگیان با نظر به موضوع استخدام دانشجویان از سویی و ادغام معاونت فرهنگی و آموزشی در هم باعث شده است در این دانشگاه به موضوع نشریات و فعالیت دانشجویی بهایی داده نشود چون دانشجویان ترس از چالش با حراست دارند و معاونت آموزشی و فرهنگی بیشتر سمت و سوی آموزشی دارد.

نشریه دانشجویی؛ رسانه ماندگار و مطالبه گر

در انتهای گزارش و برای نتیجه گیری می توان عنوان نمود؛ در بین رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری، ماندگاری نوشتار در ذهن مخاطب بیش از دو مورد دیگر است و از آن جا که نشریه یک رسانه نوشتاری است، از دو ویژگی (ماندگاری و تاثیرگذاری) که در بالا ذکر شد، برخوردار است و به همین دلیل نشریه جزء موفق ترین رسانه ها محسوب می شود.

جامعه دانشگاهی در صورت وجود زیر ساخت های لازم می تواند بهترین استفاده را از این ابزار رسانه ای در جهت رسالت خود که روشنگری و آرمان گرایی در جامعه است، انجام دهد.پس برای انعکاس ایده آل محتوای دانشجویی در این نشریات، می بایست تعامل خوبی بین صاحب امتیازان نشریات و معاونین فرهنگی و دانشجویی برقرار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992048

وب گردی

وب گردی