راه امیدی برای درمان کوری مادرزادی

آخرین تحقیقات انجام شده در خصوص نابینایی و نارسایی مربوط به چشم نشان داده است که بیش از 200 ژن در به وجود آمدن این نارسایی مداخله داشته و تاثیرگذار بوده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در همین راستا محققان طی مطالعاتی که بر روی نژادهای مختلف موش ها انجام شده، کشف کرده اند که صدها ژن جدید به کوری و بیماری ها و نارسایی های مرتبط با بینایی مربوط هستند .

بسیار ی از این ژن ها برای دید چشم در انسان ها نسبتا مهم هستند و نتایج به دست آمده می تواند در کشف دلایل جدید بروز کوری ارثی و مادرزادی بیماران راهگشا باشد.

استادان چشم پزشکی در دانشکده پزشکی و مرکز چشم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا که بر روی این تحقیق کار می کرده اند اعلام داشته اند که نتایج به دست آمده بینهایت برای افرادی که به بیماری های چشمی مبتلا هستند باارزش است و به زودی تمامی جامعه چشم پزشکی شروع به استفاده از اطلاعات این مطالعه خواهند کرد.

این نتایج آخرین اطلاعاتی است که از کنسرسیوم بین المللی فنوتیپ موش به دست آمده است. هدف این کنسرسیوم این است که عملکرد هر ژن را در ژنوم موشها شناسایی کرده و با ایجاد خطوط "نابود کردن" موش هایی که هیچ ژن خاصی ندارند و آنها را برای بررسی اثرات این نارسایی ها غربال می کنند.

محققان این کنسرسیوم پیشتر موفق شده بودند دسته هایی از ژن هایی که برای طول عمر و زندگی ، کر بودن و همچنین مشکلات تنفسی مادرزادی ضروری بودند را شناسایی کنند.

این تیم، پایگاه داده های کنسرسیوم را با شناسایی ژن های مرتبط با نقص های چشم و بینایی شگفت زده کرد. آنها 347 ژن را شناسایی کردند که 86 مورد آنها به عنوان عامل بیماری های چشمی شناخته شده و یا به نحوی با دید چشم در ارتباط بودند.

سه چهارم ژنها-261 که در حدود ژن هستند –تا پیش از این شناخته نشده بودند و کسی نمی دانست که می توانند که باعث ایجاد بیماری چشم در هر گونه از موجودات باشند.

از آنجایی که ژنوم های موش و انسان به طور واضح متفاوت هستند، می توان برای اکثر ژن های انسانی در موش مورد مشابهی یافت.

اطلاعات ژنتیکی جدید همچنین می تواند درمان های جدیدی را برای بیماری های ارثی چشم به وجود آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992057

وب گردی

وب گردی