بخشنامه های مربوط به  درآمدزایی و تجاری سازی دانشگاه آزاد،  با واقعیت ها تطابق ندارد

معاون پژوهش و فناوری واحد دماوند گفت: بخشنامه‌‌های مربوط به امور پژوهشی در دانشگاه آزاد باید شفاف سازی شود تا جایی در یک جا اشاره به درآمدزایی شده و در جایی دیگر عدم شفافیت در بخش‌‌‌‌های مختلف درآمدزایی و تجاری سازی با واقعیت تطابق ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر حسن اسداللهی معاون پژوهش و فناوری واحد دماوند در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی، مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در حال حاضر یک مرکز رشد، 5 هسته، یک واحد فناور و 2 مرکز تحقیقات انرژی و بتن در واحد دماوند داریم که در این مرکز رشد، محصولات متنوعی تولید شده از جمله دستگاه کنترلر آب برای جلوگیری از هدر رفت آب، همچنین تولید دندان مصنوعی با استفاده از علم نانو را داشتیم و بسته‌‌های رباتیک آموزشی برای دانش آموزان تولید کردیم که کلیه این محصولات در مرحله تجاری سازی قرار دارد.

وی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه واحد دماوند و کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای در این واحد دانشگاهی افزود: عمده‌‌‌ترین منبع درآمد دانشگاه آزاد از طریق درآمدهای شهریه‌‌‌ای واحدهای دانشگاهی تامین می‌‌شود در عین حال، با سازمان‌‌ها و ارگان‌‌های مختلف قراردادهایی منعقد کردیم که برای ما درآمدزایی داشته است در همین راستا، مرکز تحقیقات انرژی واحد دماوند یک قرارداد با شهرداری دماوند درباره تهیه نقشه‌های جغرافیای شهری منعقد کرده همچنین یک طراحی میدان، گروه معماری واحد دماوند برای شهرداری منطقه در دست دارد و به دلیل بهره‌مندی از امکانات مناسب آزمایشگاهی خصوصا در زمینه علم برق و مکانیک متصل به ساها به واحد دانشگاهی پردیس خدمات رسانی داشتیم که حدودا ترمی 15 میلیون تومان برای ما درآمدزایی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری واحد دماوند در ادامه درباره مشکلات و چالش‌‌های پیش روی امور پژوهشی در واحد دماوند و دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: عدم پذیرش مقالات به دلیل نقص‌های جزیی و ساختاری، در بسیاری از مواقع، منجر به کاهش سرعت تولید علم خواهد شد از طرف دیگر، جو روانی که برای جابجایی کارکنان و استادان ایجاد شده، منجر به کاهش انگیزه‌های پژوهشی شده است.

اسداللهی تاکید کرد: آنچه مسلم است در راستای توسعه امور پژوهشی، باید اختیارات معاونان پژوهشی و روسای واحدها افزایش یابد و اگر به صورت موردی در ارائه مقالات و تولید علم خطایی رخ داد این مورد را به همه موارد ارائه شده سرایت ندهند و بخشنامه‌‌های مربوط به امور پژوهشی در دانشگاه آزاد باید شفاف سازی شود که متاسفانه این امر در حال حاضر وجود ندارد تا جایی در یک جا اشاره به درآمدزایی شده و در جایی دیگر عدم شفافیت در بخش‌‌‌‌های مختلف درآمدزایی و تجاری سازی با واقعیت تطابق ندارد.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی فعالیت خود را به‌طور رسمی با ۲۹۲ دانشجو در شهر دماوند آغاز کرد و اکنون به درجه واحد بزرگ رسیده‌است و هم‌اکنون دارای 4500 نفر دانشجو در ۴۶ رشته تحصیلی شامل ۱۰ رشته کاردانی و ۲۷ رشته کارشناسی و ۹ رشته کارشناسی ارشد می‌باشد.

این واحد دانشگاهی از مجتمعی آموزشی به مساحت ۴۰ هکتار تشکیل شده‌ است که در حال حاضر شامل مجتمع‌های آموزشی و اداری و یک سالن سلف سرویس به زیربنای ۴۰۰۰ متر مربع و کارگاه‌های فنی و آزمایشگاهی با زیربنای ۲۱۰۰ متر مربع می‌باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در زمینه‌های گوناگون علمی، پژوهشی و ورزشی موفقیت‌هایی کسب کرده‌ است تا جایی که تیم روباتیک این واحد که در سال‌های گذشته روبات مین یاب این تیم شش مقام کشوری و بین‌المللی نظیر مقام اول مسابقات ایران اپن ۲۰۱۱ را به دست آورده و همچنین ربات DML دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در مسابقات بین‌المللی روبوکاپ ایران اپن ۲۰۱۲ و همچنین در مسابقات جهانی روبوکاپ سال ۲۰۱۲ کشور مکزیک به مقام قهرمانی لیگ ربات امدادگر واقعی در کلاس جابجایی اجسام دست یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 992089

وب گردی

وب گردی