شریعتی نیاسر: تعداد اعضای هیأت علمی کشور نسبت به اوایل انقلاب 27 برابر شده است

نشست خبری معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه‌های این معاونت و امضای تفاهم نامه بین معاونت آموزش وزارت علوم و موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با عنوان اعتبار سنجی آموزش های مهندسی دانشگاه های ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص برنامه‌های این معاونت و امضای تفاهم نامه بین معاونت آموزش وزارت علوم و موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با عنوان اعتبار سنجی آموزش های مهندسی دانشگاه های ایران صبح امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در ابتدای نشست گفت: حادثه سقوط اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین وقوع زلزله کرمانشاه را تسلیت می گویم، در همین راستا بخشنامه ای اعلام کردیم که در زمینه امتحانات مصدومان همکاری داشته باشند؛ همچنین حمایت و پشتیبانی لازم را در این زمینه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم، لازم است آمارهای لازم را ذکر کنم، جمعیت دانشجویی نسبت به اوایل انقلاب 24 برابر و اعضای هیات علمی 27 برابر شده است، تعداد رشته های آموزشی نسبت به اوایل انقلاب بیش از 20 برابر شده است. گفتنی است تعداد رشته ها در اوایل انقلاب محدود و در حد کاردانی و کارشناسی بود که امروزه در تمامی مقاطع دانشگاه ها مجری مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امروزه دانشگاه ها در تمامی گروه ها مانند کشاورزی، هنر، علوم رشته ای و رشته های بین رشته ای نیز فعال هستند، تمام حوزه های بین رشته ای که در دنیا مطرح شده است توسط دانشگاه های ما مورد استقبال قرار می گیرد. ایران یک کشور پیشتاز در حوزه علوم شناختی، ژنتیک و... است.

وی اضافه کرد: موسسات و مراکز آموزشی که نسبت به اوایل انقلاب بیش از 50 برابر شده اند. در اوایل انقلاب تقریبا در تمامی حوزه ها دانشجو را به خارج از کشور اعزام می کردیم و امسال تعداد دانشجو ها بسیار پایین هستند و بورس به خارج از کشور تقریبا به صفر رسیده است.

شریعتی نیاسر بیان کرد: امروز ما در عرصه ای هستیم که می‌توانیم با دنیا در زمینه علم و فناوری رقابت کنیم ما با افتخار اعلام می کنیم از این نظر جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای قدرتمند است. رشد مقالات در اوایل انقلاب اصلاً موضوعیت نداشت، در حالی که تا سال 96 بالغ بر 43 هزار مقاله ISI منتشر شده است. تمامی مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، از جمله پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران و آموزش عالی کشور در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: آیین نامه تحصیل همزمان دانشجویان نخبه بازنگری و منتشر شده است و بر اساس این آیین نامه دانشجویان های واجد شرایط می‌توانند همزمان در مقطع کارشناسی در 2 مقطع درس بخوانند.

معاون آموزشی وزارت علوم در زمینه آیین نامه استعداد درخشان اظهار داشت: آیین نامه استعداد درخشان نهایی و ابلاغ شد که در پرتوی آن دانشگاه های سطح دو ما تا 40 درصد ظرفیتشان را مستقیما در پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی خواهند داشت. این ویژگی باعث می شود دانشگاه های مطرح کشور به مرور زمان به سمت پذیرش مستقیم دانشجو بروند.

وی در زمینه طرح ساماندهی موسسات گفت: ساماندهی موسسات یک اصل است اگر ما امروز دانشگاهی به نام خواجه نصیر طوسی، علامه طباطبایی و... را به عنوان دانشگاه سطح یک در کشور داریم، ناشی از نگاهی است که در حوزه آموزش عالی وجود دارد و بر اساس تجمیع مراکز کوچک‌تر و مراکز قدرتمند ایجاد شده است. طرح ساماندهی نیز در جهت ارتقای آموزش عالی است؛ یعنی این طرح ناظر بر تعطیلی یک موسسه نیست تنها در راستای ارتقای موسسات آموزشی است.

نیاسر در زمینه الکترونیکی کردن کارگروه‌های تخصصی بیان کرد: در این راستا نزدیک به 700 نفر از استادان دعوت شده اند که با ما همکاری داشته باشند. این سامانه ماموریت دارد که کارگروه‌ها فراتر از نظارت بر برنامه های درسی کار کنند تا بتوانند در ساماندهی رشته‌ها، توسعه مراکز آموزش عالی و رصد کردن علم و فناوری در جهان ایفای نقش داشته باشند.

وی در زمینه حذف تدریجی کنکور گفت: حذف تدریجی کنکور مصوبه مجلس آغاز شده و در امسال بالغ بر 85 درصد را با احتساب دوره‌های مهارتی و سوابق تحصیلی در دانشگاه ها پذیرش خواهد شد. اتفاقی که در سال آینده می‌افتد این است که رشته های واجد شرایط از طریق پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی از روند کنکور خارج می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: تا پایان دی‌ماه رشته محل‌های واجد شرایط برای پذیرش خارج از شرایط کنکور در سامانه سنجش اعلام می‌شود که قطعا دانشگاه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند. توصیه من به خانواد‌ه ها و معلمان این است که نقش کلیدی خودشان را در هدایت تحصیلی بچه‌ها داشته باشند تا دغدغه تست زنی و کنکور در میان جوانان از بین برود.

وی در خصوص حذف تکمیل ظرفیت دانشگاه ها خاطر نشان کرد: حذف تکمیل ظرفیت در سال آینده انجام خواهد شد و دیگر پذیرش بینابین صورت نخواهد گرفت و تکمیل ظرفیت تنها در ماه‌های مهر و بهمن انجام‌ خواهد شد.

شریعتی نیاسر در خصوص توجه دولت به بودجه وزارت علوم گفت: در آستانه بررسی فصل بودجه هستیم ما حداقل در حوزه آموزشی انتظار داریم نمایندگان توجه ویژه به نیاز آموزش عالی داشته باشند. ما اگر بخواهیم در آموزش عالی گام های جدی برداریم حتما باید حمایت های لازم در این راستا صورت گیرد. تقریبا مراکز آموزش عالی برتر ما از این مسئله رنج می‌برند. ما برای بحث مهارتی پیش‌بینی اعتبار کردیم که باید بودجه ای لحاظ شود.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر 25 مرکز آموزش عالی درگیر پروژه اقصاد مقاومتی‌اند که نیازمند حمایت مالی هستند، دانشگاه های ما در صورت کمبود بودجه دچار مشکل خواهند شد. اعتبارات حوزه نانو تا 50 درصد تقلیل پیدا کرده در همین زمینه انتظار داریم نمایندگان به حوزه بین رشته ای مانند نانو ... توجه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992091

وب گردی

وب گردی