اسلامی شدن دانشگاه ها در سیاست های کلان وزارت علوم جایی ندارد/ مدرک حوزوی برای متقاضیان هیأت علمی ارزش تلقی شود

حجت الاسلام معتمدی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ویژه دانشجویان هنر و رسانه گفت: وزات علوم، تحقیقات و فناوری اسلامی شدن دانشگاه ها را در سیاست های کلان خود قرار نداده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ رسالت و رویکرد حوزه اسلامی دانشگاهیان جذب نخبگان، دانشجویان با استعداد از نظر اخلاقی و علمی، آموزش دین بر اساس تعالیم مکتب اهل بیت علیهم السلام، توقیت دین، تقویت مستمر ارتباط با سایر مراکز علمی، اصلاح و ارتقاء مستمر و توسعه برنامه‌ها و محتوای آموزشی‌ است.

همچنین انجام فعالیت های پژوهشی، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، طرح تدبر در قرآن، برگزاری مراسم معنوی و روضه سید الشهداء علیه السلام از برنامه های دیگر این حوزه در دانشگاه ها است.

دین پژوهان حوزه علوم اسلامی رسانه در 6 ترم تحصیلی، در مجموع قریب به 60 واحد درسی نزد اساتید متخلق حوزه و دانشگاه می گذرانند و در کنار آنها با دروس پایه برای ورود به معارف مکتب اهل البیت علیهم السلام آشنا می‌شوند.

معرفت جویان با شرکت در این دوره، اهداف کلی نظیر: بهره مندی از ظرفیت های ارزشمند و غنی علوم اسلامی با رویکرد رسانه، توسعه و تعمیق باورها و اعتقادات دینی، توانمندسازی و افزایش قدرت فهم و درک در مسائل اجتماعی، فرهنگی و هنری، آشنایی دانشجویان با میراث فرهنگی و تمدنی اسلام و حفظ و تقویت آن و زمینه سازی ایجاد تعامل معارف دینی با مباحث رسانه­ ای را دنبال می کنند.

در ادامه، حجت الاسلام معتمدی مدیر حوزه اسلامی دانشگاهیان ویژه دانشجویان هنر و رسانه، اسلامی شدن دانشگاه ها را مهم و لازمه جامعه کنونی تلقی کرد و گفت: اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اولا فرد 12 سال در مدارس و خانواده ها شخصیتش شکل پیدا کرده است و به سادگی نمی توان در دانشگاه طی 2 یا 4 سال که درس می خوانند، تغییر و صد در صد در جهت اسلامی شدن پیش برد.

مدیر حوزه اسلامی دانشگاهیان ویژه دانشجویان هنر و رسانه با بیان اینکه برای اسلامی شدن دانشگاه ها دو جناح را به صورت موازی باید پیش ببریم و اصلاح کنیم، بیان کرد: یک سمت متوجه اساتید است برخی از اساتید ما سکولار هستند، اصلا تفکر معرفت و پایه فکری حکمت بنیان ندارند، اساتید دانشگاه های ما باید اسلامی فکر کنند، نظریه و طرح درس دهند تا یک اتمسفر و پارادایم حلقه اسلامی ایجاد کنند.

وی در خصوص رویکرد دوم برای اسلامی کردن دانشگاه ها، تصریح کرد: سیاست گذاران وزارت علوم و در راس آنان مسئولین این وزارتخانه در راستای مقوله اسلامی شدن دانشگاه ها همکاری و همیاری لازم را ندارد، گویا اسلامی شدن دانشگاه ها را در سیاست های کلان این وزارتخانه جایی ندارد. همچنین حوزه اسلامی داشنگاه هیان به دانشگاه های آزاد اسلامی نیر پیشنهاداتی برای تاسیس دفاتر حوزه در قالب دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، ارائه داده است.

در ادامه حجت الاسلام معتمدی افزود: بارها اساتید و دانشجویان در راستای اسلامی شدن طرح و نظریه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه دادند تا هم اندیشی برای بهبود و تسریع روند اسلامی شدن، صورت گیرد اما همکاری از سوی وزارت رخ نداد.

مدیر حوزه اسلامی دانشگاهیان ویژه دانشجویان هنر و رسانه با اشاره به اینکه طی سال های گذشته مشاهده گر کم کاری از سوی وزارت علوم و اساتید دانشگاهی بودیم، بیان کرد: در نهایت تصمیم بر این شد که بر بدنه دانشجویی کار کنیم، البته در حوزه به آنان معرفت جو خطاب می شود. ما به همراه دانشجویان به صورت جدی تلاش می کنیم تا دانشجوی هر دانشگاهی هستند، این پارادایم و فضای مناسب برای گفتمان اسلامی را در دانشگاه ها ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: اسلامی شدن دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند اسلامی شدن دانشگاه ها در حوزه علوم اسلامی دانشگاهی آورده شده است، اما اشکال اساسی این است که هنوز مبانی فکری اسلامی را به صورت کامل در نظر نگرفته و وظایف و حقوق ابتدایی را مشخص نکرده است.

حجت الاسلام معتمدی در خصوص فعالیت این حوزه طی سال های اخیر، بیان کرد: واقعیت این است که در یک مقطع زمانی چراغ خاموش در دانشگاه ها فعالیت می کردیم، اما چند سال است که به صورت رسمی در هر دانشگاه به اقتضای جمعیت خودش، دفتر تاسیس و اقدام به جذب دانشجوی نموده ایم.

این مسئول ضمن درخواست از وزارت علوم برای اعطای تسهیلات و امتیازات برای دانشجویان مشغول به تحصیل در حوزه های اسلامی دانشگاه، تصریح کرد: حقیقتاً امتیازدهی هر چند کوچک از سوی وزارت علوم برای دانشجویان تولید انگیزه، محرک کننده و انرژی دهنده است و باعث جذب متقاضیان بیشتر در نتیجه خروجی بهتر می شود.

مدیر حوزه اسلامی دانشگاهیان ویژه دانشجویان هنر و رسانه در ادامه مشکلات فوق ذکر شده برای حوزه، افزود: وزارت علوم اگر برای فارغ التحصیلان مدرک بااعتبار صادرکند یا برای جذب هیات علمی مدرک حوزه را یک ارزش بداند، خود می تواند بسیار کمک کننده برای جذب نخبه و بهبود فضا و گفتمان دانشگاهی باشد. همچنین کلاس هادر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می شود، که برای حضور دانشجویان ما با مشکل مواجه هستیم.

وی رسانه را مولد و طراح سبک زندگی دانست، گفت: واقعیت کار هنر و رسانه طراحی سبک زندگی است، یعنی خواسته و ناخواسته مخاطبین زندگی را از اینها متاثر می شوند، مستقیما در زندگی فرد تاثیر می گذارد، بچه ها به صورت مستقیم می خواهد طراح سبک زندگی باشند.

حجت الاسلام معتمدی در خصوص کار ویژه حوزه در مبحث مهدویت، بیان کرد: آشنا سازی دانشجویان با سیره شناسی و پیوند با قرآن دو کار مهم مبحث مهدویت در راستای اسلامی شدن دانشگاه ها است که در حال انجام هستیم.

مدیر حوزه اسلامی دانشگاهیان ویژه دانشجویان هنر و رسانه معنای سیره و تاریخ را متفاوت دانست و گفت: تاریخ یک رویداد در یک مقطع زمانی است که اتفاق افتاه و تمام شده است، اما سیره یک رویداد قابل تکرار است و پشتوانه فکری و عقیدتی دارد، به کار الان ما نیز می آید. دانشجویان می توانند بهترین محتوا را از سیره حضرات معصومین بگیرند.

وی افزود: ما 16 واحد سیره شناسی به دانشجویان تدریس می کنیم، همچنین تلاش می کنیم معرفت جویان با تدبر، تفکر، اندیشه ورزی با قرآن در ارتباط باشند. اگر دانشجویان بتوانند پیوند تازه کنند با قرآن و مباحث دینی، فلسفه و حکمت را از این کتاب استخراج کنند، می توانند به شبهات مطرحه از سوی وهابیت نیز پاسخ دهند.

معتمدی در مورد کارهای صورت گرفته برای شیعه شناسی گفت: کتاب شیعه شناسی از علامه محمد حسین طباطبایی با هدف فراگیران با مبانی، تاریخ و ویژگی ها و چارچوبه فکری شیعه و مهدویت با رویکرد نقش رسانه در پی ریزی تمدن اسلامی و موضوع ظهور تدریس می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992105

وب گردی

وب گردی