چگونه در دانشگاه  ارائه بهتری داشته باشیم

صحبت و سخنرانی در معرض عموم یکی از ترس‌های مرسوم است که هر فرد در زندگی خود با آن مواجه می شود. دانشجویان نیز از این امر مستثنی نیستند؛ در ادامه به ارائه برخی راهکارها برای بهبود این شرایط می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مهارت سخنرانی یکی از مواردی است که در بسیاری از جنبه‌های زندگی شما مفید واقع می شود خصوصا در دوران دانشجویی و بسته به دوره ای که در آن مشغول تحصیل هستید ممکن است لازم باشد به ارائه بپردازید.

ارائه می تواند برای برخی از مردم با نگرانی‌هایی همراه باشد. در ادامه به معرفی راهکارهایی جهت بهبود این مهارت می پردازیم.

درک کامل از موضوع

برای داشتن ارائه ای با اعتماد به نفس حتما از موضوع خود درک کامل داشته باشید.

برای این امر تنها به مطالعه مطالب درسی و آنچه که از جست‌و‌جو در گوگل به دست می آورید بسنده نکنید بلکه آخرین اخبار و مقالات پژوهشی مرتبط به موضوع را نیز مطالعه کنید.

داشتن اطلاعات زیاد کمک خواهد کرد تا ساختار محتوای ارائه خود (مقدمه، بدنه و نتیجه گیری) را راحت‌تر تنظیم کنید.

زمانی‌که در موضوع مورد نظر خبره باشید می توانید به سوالات مطرح شده نیز راحت تر پاسخ دهید و به درک مخاطبان از موضوع کمک کنید.

اسلایدهایی حرفه‌ای برای ارائه آماده کنید

تمام آنچه که می خواهید بگویید را در اسلاید کپی نکنید. در چنین شرایطی شنوندگان به جای گوش دادن به شما به خواندن متنهایتان می پردازند.

برای جلب توجه بیشتر مخاطبان خود نکات کلیدی را به صورت یک به یک به مخاطب نشان دهید.

شما همچنین می توانید از ابزارهای بصری برای تسهیل درک مخاطب از موضوع، استفاده کنید. اگر شما نیاز به شخصی سازی تصاویر خود دارید، برنامه های رایگانی مانند Canva و Pixlr می توانند مفید باشند.

همچنین در اسلاید‌های خود از رنگ‌های ثابتی استفاده کنید. سعی کنید نمودارها و جدول ها را تا حد ممکن برای مخاطب ساده کنید.

مراقب رفتار خود باشید

ممکن است در طول ارائه خود عصبی شوید؛ اما این امر نباید باعث شود که با پیچیدگی و سرعت بالا صحبت کنید زیرا این اتفاق باعث می شود که مخاطبان خسته شوند یا موضوع را درک نکنند.

سعی کنید صدای خود را گاهی بالا و پایین ببرید و یکنواخت نباشید. همچنین می‌توانید دستان خود را نیز حرکت دهید.

لباس مناسب بپوشید

زمانی‌که لباس مناسب به تن داشته باشید احساس خوبی نسبت به خود دارید و همین امر در حین ارئه این اجازه را به شما می دهد تا اعتماد به نفس نیز به دست آورید.

لباس هایی را انتخاب کنید که مناسب با بدن شما باشند نه بیش از حد تنگ و نه بیش از حد گشاد.

به یاد داشته باشید که کار نیکو کردن از پر کردن است

سخنرانی در جمع کار سختی است و تلاش برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است.

یک سخنرانی عمومی به شما در زمینه های احساسی کمک می کند به خصوص اگر فردی درونگرا باشید.

برای تمرین وقت کافی در نظر بگیرید مخصوصا اگر کسی هستید که در طول سخنرانی دچار عصبانیت می شوید. همچنین می توانید لباس هایی که قصد دارید در طول ارائه بپوشید را به تن کنید تا اطمینان حاصل کنید که در آن لباس ها راحت هستید.

تمرین صحبت کردن در مقابل یک دوست و یا دوستان مورد اعتماد و دریافت بازخوردهای مفید آنان در زمان تحویل شما را محکم‌تر خواهد کرد.

حتی می توانید جلوی آینه تمرین یا یک ویدئو از خودتان ضبط کنید.

در پایان به یاد داشته باشید که همه افراد در سخنرانی دچار استرس می شوند با این‌حال با استفاده از تمرین می توانید با مدیریت بهتر زمان، به آن چه می خواهید برسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 992113

وب گردی

وب گردی