هشدار به دوپینگی‌های شب امتحان/ استفاده از ریتالین ممنوع

با نزدیک شدن به زمان آغاز امتحانات، بسیاری از دانشجویان برای کاهش استرس از قرص های محرک استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با رسیدن زمان امتحانات نیم‌سال تحصیلی بسیاری از دانشجویان برای کنترل بیش فعالی از قرص ریتالین استفاده می‌کنند.

تحقیقات نشان داده که استفاده از این قرص در مدت زمان طولانی باعث اعتیاد دانشجویان می شود و به تدریج مصرف بی رویه از ریتالین عوارض جانبی روی آنها خواهد گذاشت.

ریتالین نوعی داروی محرک است که بیشترین کاربرد آن برای کنترل اختلال بیش فعالی و تمرکز و توجه است؛ اما به دلیل ویژگی هایش بسیاری از افراد تحصیل کرده برای افزایش تمرکز و شب بیداری از آن استفاده می کنند.

هرچند عنوان کردن این موارد شاید کلیشه ای باشد؛ اما آمار نشان می دهد که خیلی از دانشجویان از این دارو مصرف می کنند و باید راهکاری در نظر گرفت تا افراد به سراغ دارو های شیمیایی نروند. استفاده از ریتالین ممکن است در دوره ای کوتاه به مصرف کننده کمک کند؛ اما به مرور استفاده از این محرک قوی باعث اعتیاد دانشجویان می شود.

متاسفانه بسیاری از دانشجویان با استفاده از ریتالین یا دارو های مشابه تمرکز و بی خوابی شان را جبران کنند؛ اما از خطرات بسیار بالای این دارو بی اطلاع هستند. اگر دانشجویان برنامه ریزی صحیحی در طول نیمسال تحصیلی داشته باشند به هیچ وجه برای جبران کم خوابی و تمرکز از دارو های شیمیایی و اعتیاد آور استفاده نخواهند کرد.

مصرف رایج ریتالین در میان دانشجویان

با مصرف ریتالین توانایی فرد برای توجه، تمرکز بر یک فعالیت و کنترل مشکلات افزایش پیدا می کند. همچنین به فرد در بهبود مهارت های شنوایی و سازماندهی وظایف کمک می کند. یکی دیگر از مصارف دارویی آن جهت کنترل اختلال حمله خواب (نارکولپسی) است.امروزه مصرف ریتالین توسط دانشجویان و داوطلبان کنکور بسیار ترویج یافته است. آنها از این دارو برای افزایش تمرکز و بیخوابی استفاده می کنند. این در حالی است که اغلب مصرف کنندگان از عوارض و خاصیت اعتیاد آوری آن آگاهی لازم را ندارند.

عوارض مصرف ریتالین

ریتالین همانند هر داروی دیگری در کنار اثر درمانی خود، عوارض جانبی نیز دارد. در بعضی موارد ممکن است این عوارض بسیار شدید باشد.

عوارض مصرف ریتالین نسبت به بسیاری از داروهای دیگر شدیدتر است و به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود. مهم ترین عوارض آن عبارتند از: خارش پوستی، کهیر، تب، کاهش اشتها، تغییرات فشار خون، تپش قلب، بی نظمی ضربان قلب، شکم درد، گلو درد، کاهش وزن، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، بی خوابی یا خواب آلودگی

اختلالات روانی

در ابتلا به برخی اختلالات روانی دیگر مصرف ریتالین ممکن است باعث تشدید و حاد شدن شرایط اختلال شود. افرادی که به اختلالات افسردگی و دو قطبی مبتلا هستند یا خود و خانواده آن ها سابقه خودکشی دارند؛ نیاز به بررسی بیشتری برای تجویز داروهای محرک دارند. همچنین مصرف ریتالین ممکن است باعث بروز توهم، هذیان و شیدایی در کودکان شود.

رتبه 5

مطالعات در داخل کشور نشان می­‌دهد مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می­‌دهد. این آمار نشان می دهد که دانشجویان بدون آگاهی به مصرف این دارو روی می آورند و اطلاعاتی از عوارض مخرب آن ندارند.

بهداشت روانی از نمره دانش آموزان مهم‌تر است

حاج بابایی روانشناس اجتماعی در این خصوص گفت: دانش آموزان چنین اجازه ای ندارند تا برای تمرکز بیشتر جان خود را به خطر بیندازند.

داروهایی از قبیل ریتالین تاثیرات سوئی را به وجود می آورد که جبران آن غیر ممکن می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به‌جای آنکه به دانش آموزان و فرزندان خود مسئولیت پذیری، برنامه ریزی و تمرکز بر موضوعات را بیاموزیم، استفاده از داروهای روانی را به آنها پیشنهاد می کنیم.

او با انتقاد از رقابت‌های تحصیلی ناسالم گفت: باید در سطوح مدیریتی بالاتر نسبت به این رقابت های ناسالم و ایجاد اضطراب در سطوح مختلف تحصیلی تجدید نظر شود.

حاج بابایی افزود: بهداشت روانی فرزندان بسیار با اهمیت‌تر از گرفتن یک نمره بالاتر یا قبولی در رشته دلخواه کنکور است.

مسئولین مدارس اطلاع دقیقی از وضعیت روحی و جسمی دانش آموزان ندارند به عبارتی «آموزش» و «پرورش» توأمان در مدرسه هدایت نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992114

وب گردی

وب گردی