پژوهش‌های واحد تهران جنوب در حوزه انرژی و مواد متمرکز می شود/ تأثیر مثبت طرح پایش در نظام ارتقای استادان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: با توجه به ماموریت‌های واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در راستای اجرایی شدن طرح پایش و روند روبه رشد آن ، واحد تهران جنوب به‌ عنوان قطب انرژی و مواد برگزیده شد و مطابق طرح پایش، نظام موضوعات بخش انرژی و مواد را در راستای حل چالش های این حوزه ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به ماموریت های واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در راستای اجرایی شدن طرح پایش و روند روبه رشد آن، پس از تشکیل کمیته برنامه‌های علمی واحدهای دانشگاهی و تهیه نظام موضوعات در سطح هر واحد دانشگاهی، واحد تهران جنوب به‌ عنوان قطب انرژی و مواد برگزیده شد و مطابق طرح پایش، نظام موضوعات حوزه انرژی و مواد را در کمیته برنامه علمی واحدهای استان تهران ارائه کرد.

همچنین با توجه به راه‌اندازی سرای انرژی و مواد در واحد تهران جنوب و این موضوع که انرژی به‌ عنوان یک عامل محرک در دنیای امروز و تأمین آن از حساس‌ترین موضوعات در کشور است نیاز داریم که اهتمام بیشتری به مقوله تامین انرژی مورد نیاز از منابع تجدیدناپذیر ورزیده شود.

توجه به منابع محدود و پایان پذیر و همچنین اصلاح الگوی مصرف در کشور یکی از مهم ترین موضوعات قابل بحث است. در سال های اخیر، روند روبه‌ رشد مصرف انرژی در کشور و همچنین لزوم اصلاح الگوی مصرف انرژی موجب شد تا واحد تهران جنوب برای نخستین بار در کشور اقدام به تمرکز ویژه و تخصصی در این حوزه داشته باشد و بتواند ارتباط بین رشته‌های گوناگون به‌ ویژه رشته‌های علوم انسانی درکنار رشته‌های فنی مهندسی را در نظام موضوعات مواد و انرژی برقرار کند تا یاری‌گر مسئولان کشور در راستای حل چالش های موجود در کشور باشد.

از اصلی‌ترین چالش‌های نظام موضوعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌ جنوب، موضوع هدر رفتن انرژی و همچنین وجود مشکلات اساسی در حوزه های اکتشاف، استحصال و تبدیل مواد به ویژه معدنی از دیدگاه‌های فنی و اقتصادی است.

دکتر جواد علمائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص ضرورت ایجاد طرح پایش اظهار کرد: طرح پایش و توجه به امور پژوهشی با هدف کاربردی نمودن پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در صنعت و ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش آموختگان در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی و اجرا می شود. همچنین این طرح ها و پایان نامه ها می تواند منجر به ثبت اختراع و نیز فاز صفر یک پروژه صنعتی باشد.

وی ادامه داد: یکپارچه ای و شبکه ای بودن پایان نامه ها و پژوهش های دانشگاهی به منظور جلوگیری از تکرار و تقلب در پایان نامه ها و طرح های پژوهشی انجام می گیرد. در این راستا، طرح های پژوهشی می توانند به عنوان پایه پروژه های برون دانشگاهی قرار گیرند که با این کار می توان طرح‌های خوبی برای حل مشکلات و معضلات کشور نیز ارائه کرد.

علمایی تصریح کرد: همچنین طرح پایش می تواند در نظام ارتقای استادان، تاثیر مثبتی داشته باشد؛ زیرا با این کار، پایان نامه ها کاربردی تر شده و ضمن ارتقای کیفیت این پایان نامه ها و مقاله های ارسالی، استادان امکان ثبت اختراع و پتنت و همچنین تعریف طرح‌های برون دانشگاهی را خواهند داشت. در واقع با این کار، امکان افزایش درآمد برای استادان مهیا و نیز ارتباط هر چه بیشتر استادان با صنعت فراهم می شود.

وی افزود: در واقع هدف نهایی در حوزه انرژی، کاهش تلفات و بهینه سازی در مصرف انرژی و همچنین رفع مشکلات اساسی در بخش های اکتشاف، استحصال و تبدیل مواد است. سه محور اصلی مواد معدن و صنایع معدنی شامل: شیمی-نانو و پلیمر و نیز مشتقات نفت و گاز است. همچنین پنج محور انرژی شامل: انرژی تجدیدپذیر، انرژی برق، انرژی هسته ای، انرژی نفت و گاز و در نهایت سوخت‌های جامد هستند.

علمایی بیان کرد: فعالیت های میان رشته ای از مهم ترین اهداف طرح پایش است که در جهت ارتقای سطح کیفی پایان نامه ها و همچنین حل معضلات و نیازهای کشور طراحی شده است.

وی در ادامه گفت: از دستاوردهای پژوهشی واحد تهران جنوب، می توان به مصوب کردن 5 طرح برون دانشگاهی در سال جاری، برگزاری نخستین جشنواره انرژی و مواد، تدوین نظام موضوعات انرژی و مواد و همچنین جاری سازی این نظام در 30 درصد پایان نامه های واحد و در نهایت برنامه ریزی برای کنفرانس فناوری های نوین انرژی و مواد اشاره کرد.

علمایی در پایان تاکید کرد: همچنین این طرح به دلیل تمرکز بر امر تحقیق، پژوهش و کاربردی می تواند در جلوگیری از خروج نخبگان از کشور تاثیربسزایی داشته باشد، البته اقدامات کنونی در این زمینه کافی نیست؛ اما به دلیل فراهم آوردن شرایط اشتغال افراد و نیز ایجاد جاذبه مالی برای استادان می تواند تا حد زیادی موثر واقع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992116

وب گردی

وب گردی