بخش خصوصی در صنایع خلاق همچون سپاه فرهنگی عمل می‌کند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در اختتامیه چهارمین دوره جایزه فیروزه گفت: فعالان عرصه صنایع خلاق می‌توانند به‌عنوان سپاهی در حوزه فرهنگ فعالیت کرده و شکوفایی اقتصادی را برای ایران رقم بزنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سید محمدحسین سجادی نیری دبیر کارگروه برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختتامیه چهارمین دوره جایزه فیروزه گفت: در این جشنواره طی دوره‌های گذشته هر سال با اتفاق جدیدی مواجه بوده‌ایم. در این دوره نیز شاهد حضور استارتاپ های فرهنگی هستیم. حوزه صنایع خلاق و فرهنگی یکی از فرصت‌ها و ابزار جدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی توضیح داد: با توجه به این که ما به دنبال تاب آوری اقتصاد ایران در مقابل ناملایمات سیاسی هستیم، به نظر چیزی بهتر از صنایع خلاق و فرهنگی وجود ندارد. ضمن این که ما به دنبال ابزاری درون زا و برون گرا برای اقتصاد نیز هستیم. این صنایع از درون کشور می‌جوشد، پس وابستگی به تحریم‌ها و شرایط و ناملایمات سیاسی ندارد. اتفاقاً جنبه‌های سیاسی مقتدرانه‌ای دارد که به توسعه اقتصادی کشور ما کمک می‌کند.

سجادی نیری با اشاره به این که در ادوار گذشته فقدان نگاه به صنایع فرهنگی در کشور احساس می‌شد، گفت: در شرایطی که با حفظ چهارچوب‌های فرهنگی بتوانیم از فرهنگ برای کشور اقتصادی بالنده ایجاد کنیم، حضور استارتاپ های فرهنگی یک فرصت است. حوزه صنایع فرهنگی کمک می‌کند تا دولت بتواند بخشی از فعالیت‌هایی که در این عرصه باید اتفاق بیافتد را بر دوش فعالان این حوزه بسپارد. در عمل این افراد می‌توانند به عنوان سپاهی در حوزه فرهنگ فعالیت کرده، کمک کنند و شکوفایی اقتصادی را برای ایران رقم بزنند.

وی با اشاره به ارزش 2 هزار و 250 میلیارد دلاری ارزش صنایع خلاق دنیا در سال 2013 گفت: کشور ما یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد و مستقل از غنای فرهنگی و ادبیات کشور، انواع و اقسام قومیت‌های فرهنگی، پوشش، غذا، تنوع‌های مختلف در این مرزوبوم، و صرفاً ناظر به مزیت جمعیتی کشور باید در سال 2013 سهم صنایع خلاق 20 میلیارد دلاری را به خود اختصاص میدادیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی بیان کرد: این معاونت همراه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان پرچم‌دار حوزه فرهنگی کشور تلاش دارد برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق را به‌عنوان یک برنامه ملی و محوری برای حمایت از استارتاپ های حوزه فرهنگی در نظر گرفته و با کمک یکدیگر از حوزه شرکت‌های پویای حوزه فرهنگی حمایت ویژه داشته باشد.

چهارمین دوره نمایشگاه و جایزه فیروزه؛ ویژه تولیدات داخلی در حوزه نوشت‌افزار،اسباب‌بازی، هدایای فرهنگی، کالاهای فرهنگ محور خانواده، پژوهش‌ها و استارتاپ‌های فرهنگی، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، 12 تا 16 دی‌ماه در بوستان گفت‌وگو برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992131

وب گردی

وب گردی