ابراهیمی‌ترکمان: تمام ادیان بر پاکی و حفظ محیط زیست تأکید دارند

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه تمام ادیان بر پاکی و حفظ محیط زیست تأکید دارند، گفت: هیچ دینی برای تخریب، انسان را تشویق نمی‌کند و این وظیفه‌ ادیان الهی است که بشر را از نظر اخلاقی و معنایی نسبت به اهمیت طبیعت و محیط زیست آگاه کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، امروز دوشنبه 17 دی‌ماه در سخنرانی خود در نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و فرانسه ضمن تبریک آغاز سال نو میلادی، با بیان اینکه امیدواریم این گفت‌وگوها مفید واقع شود، گفت: ‌یکی از مسائل محیط زیست که باید به آن توجه کرد مسأله‌ حق انسان در بهره‌برداری از طبیعت است. انسان حق بهره‌برداری از طبیعت را دارد، اما یکی از مشکلاتی که انسان در طول تاریخ با آن همواره روبرو بوده است این نکته است که انسان به حق خود قائل نشده و همواره از حق خود تجاوز کرده است. گاهی این تجاوز از حق خود به حدی زیاد بوده است که باعث ضربه زدن انسان به دیگران شده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: از حدود 110 سال پیش این فکر به وجود آمد که کسی نمی‌تواند برای استفاده از حق خود به دیگران آسیب و ضرر برساند. این موضوع در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز محترم شمرده شد. اما چون شرمندگی و ندامت در ذات بشر به صورت عمومی آن قدرتمند نیست که بتواند جلوی تجاوزات بشر به طبیعت را بگیرد به همین دلیل باید قوانین الزام‌آور دیگری برای جلوگیری از آسیب‌ها وضع شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امروز حق استفاده انسان از طبیعت تا مرحله آسیب زدن جلو رفته است و اگر انسان فکر می‌کرد که طبیعت ارث پدران او است، می‌توانست هر گونه که دلش می‌خواهد از آن بهره‌برداری کند اما باید بدانیم که طبیعت امانت فرزندان در دست ما است و به همین دلیل ما اجازه نداریم که با طبیعت به هر گونه که دلمان می‌خواهد رفتار کنیم؛ چراکه باید برای آیندگان یک امانت‌دار خوب باشیم. در آیات قرآنی وارد شده است که خداوند زمین را فارغ از جنسیت و اعتقاد و زمان برای تمام نسل‌ها آفریده است.

وی اظهار کرد: وقتی به طبیعت آسیب می‌زنیم و منابع طبیعی را به صورت فزاینده مصرف می‌کنیم کاری می‌کنیم در آینده جنگ‌افروزی شود. وقتی از طبیعت مصرف فزاینده داشته باشیم سهم و خیر آیندگان را از آن کاهش داده‌ایم و شعله‌هایی را در نسل‌های آینده روشن می‌کنیم که خودشان در آن هیچ سهمی نداشتند. مشکل محیط زیست از رشد و توسعه تکنولوژی آغاز شده است. این رشد انسان را به مصرف گرایی تشویق کرده است اما توقف آن به دست ادیان است چون موضوع اخلاقی و معنوی است.


طبیعت جلوه‌گاه ظهور حق است

ابراهیمی‌ترکمان همچنین، افزود: در ادیان طبیعت به عنوان یکی از راه‌های شناخت خداوند مطرح می‌شود. در قرآن شناخت خداوند از طریق انفاس و آفاق (طبیعت) صورت می‌گیرد. وقتی مظهر شناخت خداوند را تخریب می‌کند به نوعی به جنگ با خداوند رفته‌اید و جنگ با طبیعت بر علیه خداوند است. طبیعت جلوه‌گاه ظهور حق است و از طریق عقل ما می‌توانیم تصاویر خلقت را دریافت کرده و به عظمت خالق و ستایش او پی ببریم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تخریب محیط زیست و نگاه بهره‌بردارانه از آن به شناخت خداوند آسیب می‌زند و امروز متأسفانه پرستش تکنولوژی در جوامع به جای پرستش خداوند نقش می‌آفریند.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: تکنولوژی فقط وسیله‌ای است که باید از آن برای بهتر زیستن و کسب معرفت استفاده کنیم. طبیعت علامتی برای نشان دادن خداوند است. انسان جزئی از جهان است نباید به این فکر کند که انسان مالک جهان شده است و اگر این گونه فکر کند به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند اما اگر انسان به این قاعده دینی تمکین کند که جزئی از جهان خلقت است هرگز به خود اجازه تخریب نمی‌دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه این دور از گفت‌وگوها آغازی برای دوستی و همفکری بیشتر بین ادیان الهی باشد، گفت: تمام ادیان بر پاکی و حفظ محیط زیست تأکید دارند. هیچ دینی برای تخریب انسان را تشویق نمی‌کند و این وظیفه‌ ادیان الهی است که بشر را از نظر اخلاقی و معنایی نسبت به اهمیت طبیعت و محیط زیست آگاه کند و امیدواریم این آگاهی تداوم پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992135

وب گردی

وب گردی