کشف منبعی فراوان برای سلول های عصبی

محققین به دنبال یافتن راهی برای مطالعه فعالیت ژنتیکی مرتبط با اختلالات روانی، منبع فراوانی از سلول های انسانی را کشف کردند این منبع سلولی بینی(nose) است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سلول های اپی تلیالی بویایی به آسانی از پوشش حفره بینی جمع آوری می شوند و می توانند به عنوان نمونه ای از سلول های مغزی در مطالعات اپی ژنوم عصبی استفاده شوند. اپی ژنوم شامل مدیفیکاسیون های DNA‌و پروتئین است که فعال شدن و سا سرکوب شدن ژن ها را کنترل می کند و تغییر در آن گاها منجر به بیماری می شود.

در مطالعه ای جدید در دانشکده پزشکی Keck، محققین روی سه اختلال روانی: اختلالات طیف اوتیسم، بیماری دو قطبی و شیزوفرنی فوکوس کردند تا نواحی مغزی و نوع سلول درگیر در این اختلالات را شناسایی کنند. در تلاش برای شناسایی این نواحی و این سلول ها آن ها سلول های اپی تلیالی بویایی را شناسایی کردند که شبیه با سلول هایی هستند که در لوله عصبی جنینی یافت می شوند. لوله عصبی جنینی در تشکیل مغز و طناب نخاعی دخالت می کند. با انجام یک بیوپسی کوچک از بخش بالایی حفره بینی، محققین توانستند مقادیر فراوانی سلول های اپی تلیالی بویایی را در ظروف آزمایشگاهی کشت دهند. این رویکرد در مقایسه با کشت سلول های بنیادی یا سلول های مغزی مشتق از اجساد به مراتب بهتر است. این سلول ها به راحتی جمع آوری می شوند، به راحتی کشت می شوند و از هر فردی قابل جداسازی هستند و به همین دلیل می توان با جداسازی و کشت آن ها در شرایط آزمایشگاهی مقادیر مناسبی از این سلول های بنیادی برای اهداف مختلف در اختیار داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 992148

وب گردی

وب گردی