تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

دانشمندان با بررسی داده های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که تزریق بوتاکس در افراد مبتلا به میگرن می تواند باعث کاهش سردرد شود.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، بررسی‌های اخیر روی داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سم بوتولینوم در کاهش سردردهای مزمن میگرنی موثر است.

دانشمندان داده های حاصل از 17 مطالعه قبلی را با هم ترکیب کردند و نشان دادند که سم بوتولینوم در مقایسه با پلاسیبو برای میگرن بهتر عمل می‌کند. سه ماه پس از تزریق، بیماران تحت تزریق بوتولینوم در هر ماه 1.6 بار کمتر در معرض حملات میگرنی قرار گرفتند.

اگر چه تزریق بوتاکس عوارض جانبی بالاتری نسبت به پلاسیبو داشت؛ اما هیچ یک از این عوارض جانبی جدی نبودند.

سم بوتولینوم (Botulinum toxin) که با نام تجاری بوتاکس (Botox) در ایران معروف است از سم باکتری کلستریدیوم تهیه و برای فلج موقت عضلات تزریق می‌شود. تزریق بوتاکس پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود. پژوهشگران گفته‌اند بوتاکس ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد.

پلاسیبو به معنی «خوب خواهم شد» یا به استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی گفته می‌شود که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی داشته باشد. اثر درمانی که از به کار بستن چنین روش‌هایی حاصل می‌شود را نیز اثر پلاسبو می‌نامند.

رایج‌ترین روش‌ها برای ایجاد اثر پلاسیبو استفاده از دارونما (چیزی ظاهراً شبیه به دارو بدون هیچ اثر واقعی) و جراحی‌های دروغین است. در روند استفاده از شبه داروها، یک قرص بدون اثر به بیمار داده می‌شود و به او گفته می‌شود که با خوردن این قرص حالش بهبود می‌یابد. البته بیمار نباید بفهمد که این قرص، قرص بی‌اثر است و شما در حال اجرای یک روند شبه‌دارویی روی وی هستید. تجربیات پزشکان نشان داده‌ است که این پدیده روانی تأثیر بسیار بالایی در بهبود بسیاری از بیماران دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992159

وب گردی

وب گردی