جزئیات فعالیت دانشگاه های برتر کشور برای رفع مشکلات زیست محیطی

رئیس سازمان محیط زیست گفت: دانشگاه های برتر کشور در راستای پایش آلودگی های شهری و اصلاح مشکلات محیط زیست به فعالیت می پردازند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حتما می دانید که برای هر نسل دانشگاهی رسالت های مختلفی تعیین شده است، به زبان ساده دانشگاه های نسل اول دانشگاه هایی برمبنای آموزش بودند و فعالیت های آنان نیز از طریق تعلیم به شیوه همیشگی صورت می گرفت.

دانشگاه های نسل دوم فعالیت های پژوهشی و تخقیقاتی را مبنای فعالیت خود قرار دادند و بر همین اساس مشغول به فعالیت شدند. دانشگاه نسل سوم دانشگاهی مبتنی بر مواردی مانند کارآفرینی و تولید ثروت تکیه داشتند، حال مسئولیت نسل چهارم دانشگاه های کشور چیست؟

چندی است که مسئولان وزارت علوم و روسای دانشگاه ها، از مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه ها صحبت می کنند، اگر بخواهیم به زبان ساده مسئولیت پذیری اجتماعی را معنی کنیم، می توان گفت دانشگاه ها بر اساس این رسالت بیشتر در جامعه حضور دارند، با مسائل و مشکلات آن آشنا می شوند و تلاش می کنند بر اساس تخصص خود، نسبت به رفع آن گام بردارند.

حل مسائل زیستی از جمله مواردی است که در راستای رفع آن به هر یک از دانشگاه های سطح یک کشور ماموریتی محول شده است، در این راستا، 13 دانشگاه سطح یک کشور با تشکیل کنسرسیوم پژوهشی و فناوری در راستای حل مشکلات مختلف زیست محیطی با یکدیگر همکاری دارند.

همکاری دانشگاه ها در راستای پایش آلودگی های شهری و اصلاح مشکلات محیط زیست

دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تشکیل این کنسریوم گفت: فعالیت این دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی سازمان محیط زیست است، این دانشگاه ها فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی ادامه داد: این دانشگاه‌ها در راستای پایش آلودگی های شهری و اصلاح مشکلات محیط زیست به فعالیت می پردازند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: یکی از مشکلات بزرگ محیط زیست ما مصرف بیش از اندازه است،‌ به همین منظور دانشگاه ها نسبت به این موضوع ورود کرده اند همچنین در مواردی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار،‌ پسماند و احیای تالاب ها نیز مشغول به فعالیت هستند.

در این راستا دکتر عبدالساده نیسی مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در این باره گفت: 13 دانشگاه برتر شامل دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت، علامه طباطبایی، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، اصفهان، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر در این طرح شرکت می کنند.

وی ادامه داد: معاونان پژوهشی این دانشگاه ها، در این کنسرسیوم هستند، دبیرخانه این کنسرسیوم در تهران واقع شده است.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم افزود: در این طرح شبکه ای در راستای پیشروی این موضوع، توسط تمامی دانشگاه ها ایجاد شده است.

در اوایل دی ماه سال جاری، وزارت علوم و سازمان محیط زیست در راستای ارتقای همکاری‌های فی مابین، در حوزه پژوهشی تفاهم‌نامه امضا کردند. این تفاهم‌نامه در راستای برقراری و تقویت ارتباط منسجم دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با جامعه و صنعت منعقد شد،‌بر اساس این تفاهم نامه، تمامی تحقیقات و پژوهش هایی که در دانشگاه ها توسط اعضای هیات علمی،‌ دانشجویان و پژوهشگران انجام می شوند، هدفمند شده و عملیاتی می شود.

به عنوان مثال دانشگاه شیراز در زمینه رفع مشکلات زیست محیطی تالاب بختگان مشغول به فعالیت است، همچنین برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه شهید چمران اهواز زیر نظر دانشگاه مرتبط با این کنسرسیوم در راستای رفع مشکلات ریزگردها همکاری می کنند. کارگروه های لازم در راستای رفع مشکلات زیست محیطی تشکیل شده است و متخصصان این حوزه در راستای رفع مشکلات این حوزه نیز مشغول به فعالیت هستند.

از جمله مسئولیت هایی که برخی دانشگاه ها نسبت به رفع آن اعلام آمادگی کرده اند می توان به جدول زیر اشاره کرد:

انتهای پیام/

کد خبر: 992197

وب گردی

وب گردی