صمیمی: حجم پروژه‌های اجرایی پژوهشگاه فضایی با دانشگاه‌ها از مرز 4.5 میلیارد تومان گذشت

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، با اشاره به این‌که حجم پروژه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها از مرز 4.5 میلیارد تومان عبور کرده است، گفت: هم‌اکنون ماهواره پیام امیرکبیر وارد فاز عملیاتی شده است.

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناری ایسکانیوز، با اشاره به دستاوردهای فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران، اظهار کرد: ما در این پژوهشگاه دو رویکرد متفاوت را در بخش فضایی مورد توجه قرار دادیم که از جمله آن توسعه فناوری و تثبیت آن و نیز رساندن آنها به سطوح عملیاتی است. به هر حال ماهواره ییام امیرکبیر، ماهواره ظفر دانشگاه علم وصنعت، ماهواره پارس 1 و ناهید 1و2 همه ماحصل این رویکردهاست؛ رویکرد دوم بحث توسعه خدمات فضا پایه است که ما اصرار داریم نتیجه این فعالیت‌ها و تحقیقات فضایی در زندگی مردم ملموس باشد و دولتمردان بتوانند از نتایج این فعالیت‌ها استفاده کنند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، همچنین به دستاوردهای این پژوهشگاه در حوزه زیست محیطی، اشاره کرد و افزود: سامانه تشخیص سطوح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور و پایش پارامترهای رشد گیاهی از جمله این دستاوردها است که در قالب پایلوت اجرایی شد. چرا که طبق گزارش‌های حاصله بیش از 90 درصد آب کشور توسط بخش کشاورزی مصرف می شود. در همین راستا برای این‌که ما بتوانیم در مناطق مختلف کشور الگوی کشت بهینه را ارائه دهیم به صورت چند نمونه فناوری سنجش از راه دور را به صورت پایلوت در بخشی از مناطق مختلف کشور انجام دادیم.

صمیمی تاکید کرد: نکته ای که در این میان حائز اهمیت است، هماهنگی وزارتخانه‌های متبوع مثل وزارت نیرو و جهادکشاورزی بود که توانستیم این کار را جلو ببریم.

وی تصریح کرد: این سامانه روی 5محصول گندم، برنج، ذرت، یونجه و کلزا در 5 اقلیم آب و هوایی مختلف کشور اجرایی شده است.

صمیمی با اشاره به بخشنامه جدید دولت مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در کشور به غیر از استان‌های شمالی، گفت: در این مطالعات مشاهده کردیم که در استان‌های خوزستان، اصفهان و فارس کشت برنج صورت می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به این‌که تعامل سیستماتیک و موثری با دانشگاه‌های مختلف کشور داریم، اظهار داشت: هم‌اکنون با 13 دانشگاه معتبر کشور همکاری مستمر داریم تا جایی‌که میزان درآمد ما در حوزه دانش و نیازهای مرتبط با آن با دانشگاه‌ها بالغ بر 6میلیارد تومان است. علاوه بر موارد فوق در حوزه ساخت ماهواره با دانشگاه‌های مختلف همکاری می کنیم. حجم پروژه های اجرایی با دانشگاه‌ها حدود 4.5 میلیارد تومان است و دانشگاه های ما بضاعت خوبی دارند. غیر از آن ما حدود 180 نفر فارغ التحصیل هوا فضا و سایر رشته های مرتبط با فضا در پژوهشگاه همکاری می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، بومی بودن بخش دانشی را از نقاط قوت این پژوهشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که با در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های بومی در مدار، بخشی از تصاویر مورد نیاز بخش سنجشی از طریق ماهواره‌های بومی تامین شود. هم‌اکنون ماهواره پیام امیرکبیر کاملا عملیاتی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992225

وب گردی

وب گردی