کشف نوع جدیدی از کربوهیدرات در غلات

سه‌شنبه 18 دی 1397 - 17:46
کد مطلب: 992230
یس

دانشمندان دانشگاه آدلاین نوع جدیدی از کربوهیدرات را در غلات کشف کردند که می تواند در موارد غذایی، دارویی و آرایشی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان نوع جدیدی از کربوهیدرات پیچیده را در جو کشف کردند که در 30 سال گذشته در نوع خود کشف خاصی بوده است.

این ترکیب یک پلی ساکارید حاوی ترکیبی از گلوکز و گزیلوز است. این پلی ساکارید هیبرید به عنوان یک مولفه ساختاری دیوار سلولی ایجاد استحکام می کند و همچنین می تواند مانند یک ژل چسبنده باشد.

محققان این طرح اعلام کردند که دیواره سلول های گیاهی حاوی اجزایی است که برای بسیاری از صنایع مانند منابع تجدیدپذیر، تولید انرژی، مواد کامپوزیتی یا محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. شناخت این پلی ساکارید جدید، راه های بیشتری را برای تعیین نقش آن در گیاهان باز می کند.

دانشمندان اعلام کردند که بسیاری از کاربردهای جدید را برای این کربوهیدرات‌ها می‌توان متصور شد با این وجود تحقیقات بیشتری برای شناسایی استفاده های بالقوه آن لازم است.

گزیلوز قندی است که برای اولین بار از چوب استخراج شد. گزیلوز به عنوان یک مونوساکارید نوع آلدوپنتوز طبقه‌بندی می‌شود. این به این معنی است که گزیلوز دارای ۵ اتم کربن بوده و یک گروه آلدهید دارد.

گلوکز که در طبیعت به حالت آزاد و یا در ترکیب یافت می‌شود، نه تنها متداول ترین قند است، بلکه فراوان‌ترین ترکیب شیمیایی طبیعت نیز محسوب می‌شود. گلوکز در حالت آزاد در اکثر گیاهان عالی‌تر ملاحظه می‌‌شود. این قند، همراه با D- فروکتوز در غلظت‌های قابل ملاحظه در انگور، انجیر و سایر میوه‌های شیرین و در عسل وجود دارد. همچنین در غلظت های کمتر، می‌توان آن را در خون و در لنف ملاحظه کرد.