سامانه رشد نانولوله‌های کربنی طراحی و ساخته شد

با تلاش برخی از محققان داخلی در کشور سامانه رشد نانولوله‌های کربنی با استفاده از پلاسمای جریان مستقیم در فشار پایین طراحی و ساخته شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این سیستم که دارای منبع تغذیه ولتاِژ بالا برای تولید پلاسما، پمپ‌های خلأ مکانیکی برای ایجاد فشار پایین، کوره‌های کوارتز برای دمای بالا و کنترل کاملاً اتوماتیک است، در بسیاری از آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های تحقیقاتی مرتبط با نانو الکترونیک و افزاره‌های نیمه‌هادی کاربرد دارد.


علی اخوان مدیرعامل شرکت رشد نانو فناوران با اشاره به خواص ویژه نانولوله‌های کربنی گفت: نانولوله‌های کربنی کاربردهای بسیار زیادی در ساخت حسگرها و قطعات الکترونیک داشته و در قطعات انرژی و بایوالکترونیک نیز موردتوجه روزافزون هستند.


اخوان بابیان اینکه هم‌اکنون امکان رشد گرافن و زدایش اکسید نیز به این سامانه افزوده‌شده است افزود: گرافن یکی از شاخص‌ترین مواد دوبعدی است که می‌تواند در ساخت قطعات الکترونیکی در آینده بسیار نقش‌آفرین باشد.
وی به‌عنوان یکی از حاضرین ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: دستگاه طراحی‌شده دارای خلأ صد میلی تور و ابعاد دهانه کور 8 سانتی‌متر با طول 80 سانتی‌متر است، همچنین دمای پروسه این دستگاه 600 تا 1000 درجه سانتی گراد است.


وی ادامه داد: دستگاه ساخته‌شده، ضمن آنکه قادر به کنترل شار گازی برای گازهای هیدروژن و استیلن است مجهز به پلاسمای ولتاژ مستقیم با ولتاژ هزار ولت و جریان صد میلی‌آمپر است.
بر اساس این گزارش؛ شرکت دانش‌بنیان رشد نانو فناوران از حاضرین ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بود که توانست به ارائه سامانه رشد نانولوله‌های کربنی بپردازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992246

وب گردی

وب گردی