حذف کلاس ورزش و جایگزینی فوق برنامه درسی در مدارس غیرانتفاعی به تربیت دانش آموز لطمه می زند

چهارشنبه 19 دی 1397 - 04:46
کد مطلب: 992276
فرشته روح افزا

معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هرچند که نمی توان عملکرد تمامی مدارس غیرانتفاعی را به صورت یکسان نگاه کرد اما در مجموع می توان مدارس غیرانتفاعی و روند فعلی آن ها در کشور را غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی کشور دانست.

اخبار مرتبط

مدارس باید تسهیل‌گر تربیت در جامعه باشند

سخت گیری بی رویه در مدارس غیرانتفاعی موجب افزایش استرس دانش آموزان می شود

میزان موفقیت آموزش و پرورش در تحقق اهداف سند تحول بنیادین

شورای عالی انقلاب فرهنگی در حل چالش‌های موجود در نظام آموزش‌و‌پرورش کوتاهی کرده است

سهمیه استان‌ها در مرحله اول انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش اعلام شد

بیگی: الگویی برای دریافت شهریه مدارس غیرانتفاعی طراحی شده است

شهریه هنگفت مدارس غیرانتفاعی، نماد پیشتازی ثروت به علم

گسترش مدارس غیرانتفاعی به کمک جریانات سیاسی، خلاف قانون اساسی است

میرزاده: تأسیس مدارس غیرانتفاعی با هدف سرمایه گذاری، آفت نظام آموزشی کشور است

سامانه‌ای برای شفافیت اطلاعات قرآنی راه اندازی شود

تاسیس مدارس غیرانتفاعی به نام دانش آموزان مناطق محروم؛ به کام مسئولان

دولت به دنبال گسترش مدارس غیرانتفاعی در سراسر کشور است

حکیم زاده: مدارس غیر دولتی و دولتی در شرایط برابر نیستند

بر چه اساس و مبنایی به مدارس غیرانتفاعی مجوز می‌دهند؟

جلوگیری از تعطیلی مهدهای کودک و حذف 100 هزار فرصت شغلی

مدارس غیرانتفاعی برتر زیر چتر حمایتی معاونت‌علمی

دکتر فرشته روح افزا معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: این که وجود این مدارس با دریافت شهریه و هزینه های هنگفت از دانش آموزان، برای چه کسانی منفعت بیشتری دارد بسیار جای بحث خواهد داشت. البته برخی از این مدارس با خطوط، جریانات و اهداف سیاسی خاصی تشکیل شده اند که این موضوع هم خلاف قانون اساسی است و چیزی نیست که بر عموم مردم پوشیده باشد.

روح افزا تصریح کرد: البته خصوصی کردن نظام آموزشی و مشارکت مردم در این بخش به خودی خود، کار خوب و پسندیده ای است اما نیاز به دستگاه های نظارتی قوی و همچنین داشتن دغدغه های جدی دارد تا قانون کشور به صورت درست در آن اجرا شود.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از برنامه ها و سیاست هایی که مسئولان و مدیران مدارس غیرانتفاعی به کار می برند، اشکالات فراوانی دارد به طور مثال شنیده شده که در مدارس غیرانتفاعی دخترانه از معلمان مرد استفاده می شود و مسئولان این مدارس دلیل این کار را کمبود معلم زبده و متخصص در حوزه مورد نظر است که این حرف کاملا اشتباه و تاسف آور است.

روح افزا بیان کرد: همچنین ضعف های متعدد دیگری در زمینه برنامه ریزی درسی دانش آموزان وجود دارد برای مثال از زنگ های تفریح و ورزش دانش آموزان کم می کنند و به جای آن کلاس های سنگین فوق برنامه جایگزین می کنند که این موضوع قطعا در طولانی مدت در روح و روان آن ها تاثیرات بسیار مخربی خواهد گذاشت و به دنبال آن، نتایج نامطلوبی در عملکرد درسی و آموزشی و همچنین خروجی این افراد خواهد داشت که در واقع همین موضوع نیز خلاف سند تحول بنیادی و قانون اساسی است.

وی در ادامه گفت: در واقع هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموختن دانش واقعی و دوری از مدرک گرایی و نمره محوری دانش آموزان است. لایحه مدارس غیر انتفاعی نیز در دهه هفتاد با هدف یاری بخشی به نظام آموزشی دولتی و ایجاد عدالت آموزشی در تمامی مناطق کشور تصویب شد اما امروزه می بینیم از ارزش ها و اهداف اصلی خود دور شده و فرصتی برای منفعت طلبی برخی گروه های سیاسی و همچنین ایجاد شکاف طبقاتی بیشتر در جامعه علمی و آموزشی کشور ایجاد کرده است.

روح افزا در پایان تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است با همکاری دیگر نهادهای مربوطه در راستای بررسی و اصلاح این معضل بزرگ گام بردارد و آن را به یک فرصت مناسب برای ایجاد عدالت و امکانات آموزشی بیشتر در سراسر کشور تبدیل کند.


انتهای پیام/

283 / 167

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار