صندوق مشترک پژوهشی، در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد ایجاد شود

معاون پژوهش و فناوری واحد یاسوج گفت: بحث هزینه کرد و ایجاد یک صندوق مشترک پژوهشی در واحدهای مختلف دانشگاهی در توسعه امور پژوهشی، دارای اهمیت ویژه ای است تا بودجه پژوهشی تمام واحدها به آن صندوق پرداخت شود و از این طریق فعالیت‌‌های پژوهشی حمایت شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد یاسوج، انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر صمد نجاتیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی گفت: در حال حاضر، 2 مرکز رشد در سطح استان، 8 هسته و 3 واحد فناور همچنین یک شرکت دانش بنیان در واحد یاسوج داریم که در مراحل نهایی دریافت مجوز است و در این مراکز رشد، محصولات بسیاری از جمله سنسورهای درون چاهی که اندازه‌‌‌گیری پارامترهای درون چاه‌های نفت را به عهده دارد همچنین دی کربنات کلسیم که در صنعت کاربرد دارد و در آزمایشگاه‌های صنعتی به کار می‌‌رود تولید شده که در حال اخذ قرارداد با شرکت‌های خودروسازی قرار داریم و در ارتباط با سنسورهای درون چاهی هم پیگیر انعقاد قرارداد با وزارت نفت هستیم و کلیه این موارد در مرحله تجاری سازی قرار دارد.

وی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه واحد یاسوج و کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در این واحد دانشگاهی افزود: عمده‌‌‌ترین منبع درآمد دانشگاه آزاد از طریق واحدهای دانشگاهی تامین می‌‌شود در عین حال، با سازمان‌‌ها و ارگان‌‌های مختلف از جمله با بانک کشاورزی، وزارت کشور و شرکت ارتباطات سیار استان چند قرارداد برون دانشگاهی پژوهش محور داشتیم که حدود 300 میلیون تومان برای ما درآمدزایی داشته است. یک قرارداد سه ساله هم با آموزش و پروش شهرستان بویراحمد داریم که حدود یک میلیارد تومان برای ما درآمدزایی خواهد داشت که آموزش‌های دانش آموزان هنرستانی و فنی و حرفه‌ای را در این واحد دانشگاهی انجام می‌‌‌دهیم.

نجاتیان در ادامه تصریح کرد: مرکز آموزش‌های کوتاه مدت کاربردی را راه اندازی کردیم که پیگیر مجوز مرکز آموزش‌های همکار استاندار و سازمان فنی و حرفه‌‌ای کشور هستیم که خوشبختانه استقبال خوبی از این دوره ها شده و حدود 20 دوره تا الان برگزار شده که پیش بینی می شود درآمدزایی خوبی برای واحد یاسوج داشته باشد همچنین یک آزمایشگاه همکار استاندار در زمینه ژئو‌تکنیک و مقاومت بتن درواحد یاسوج داریم که در سطح استان فعالیت دارد و حدود 50 میلیون تومان درآمدزایی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج درباره مشکلات و چالش‌های پژوهشی در واحد یاسوج و دانشگاه آزاد تاکید کرد: تک بودن کد اقتصادی دانشگاه آزاد یکی از معضلات مهم دانشگاه است تا جایی که امروز واحد یاسوج به دلیل همین تک بودن کد اقتصادی بسیاری از طلب‌‌هایی که از ارگان‌های مختلف دارد هنوز به حسابش واریز نشده، در واقع به دلیل اینکه کلیه مبالغ قراردادی به حساب کد اقتصادی سازمان مرکزی واریز می‌شود همچنان این معضل باقی و هنوز سازمان مرکزی مبالغی که باید به واحد یاسوج را پرداخت کند تصفیه نکرده است.

نجاتیان در ادامه یاد آورشد: در حال حاضر، حیطه اختیارات روسای دانشگاه‌‌‌ها و معاونان پژوهشی برای توسعه امور پژوهشی و مطالبات اعضای هیات علمی کفایت می‌کند و در یک سال اخیر بخشنامه‌‌های امور پژوهشی از شفافیت بیشتری بهره‌مند شده و انسجام بیشتری یافته اما آنچه دارای اهمیت است، بحث هزینه کرد و ایجاد یک صندوق مشترک پژوهشی در واحدهای مختلف دانشگاهی بوده تا بودجه پژوهشی تمام واحدها به آن صندوق پرداخت شود و از این طریق فعالیت‌‌های پژوهشی حمایت شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992296

وب گردی

وب گردی