شناسایی روشی برای مطالعه مقاومت در برابر درد

محققین دانشکده پزشکی Yale توانسته اند با موفقیت نشان دهند که امکان شناسایی ژن های دخیل در تفاوت های بین فردی برای مقاومت به درد وجود دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دردهای مزمن بیش از 100 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است. در این میان پزشکان دریافته اند که برخی از افراد در مقایسه با سایرین به درد مقاوم تر هستند. با این حال دلیل این تفاوت در مقاومت در برابر درد به خوبی درک نشده است.

در این راستا، محققین دانشگاه Yale روی بیماران مبتلا به اریتروملاژیا فوکوس کردند که مشکلی است که در آن موتاسیون در ژن Nav1.7منجر به این می شود که سیستم حس کننده درد دچار مشکل شود و فرد دچار درد طاقت فرسایی شود. بررسی یک مادر و پسر با موتاسیون عامل درد یکسان نشان داد که این دو فرد میزان متفاوتی از درد را تجربه می کنند. به منظور بررسی این فرایند، محققین نورون های حسی را از سلول های iPS مشتق از بیماران(مادر و پسر) تولید کردند و سپس تهییج پذیری آن ها را با هم مقایسه کردند. نتایح نشان داد که تهییج پذیری نورونی در مادر در مقایسه با پسر به میزان قابل توجهی کمتر بود و به همین دلیل پسر درد قابل توجهی را تحمل می کرد.

ارزیابی ها با استفاده از توالی یابی کل ژنوم و هم چنین مدل های کامپیوتری مربوط به این نورون ها نشان داد که در مادر تنوع موجود در ژن کانال پتاسیمKCNQ2 دلیل مقاومت به درد است.این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که می توان درد را در ظروف آزمایشگاهی نیز مورد مطالعه قرار داد و نشان دهنده ژن هایی است که دلیل مقاومت به درد هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992308

وب گردی

وب گردی