دستاوردهای دانشکده دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

اگر دانشگاه آزاد رشته دندان پزشکی را افتتاح نمی‌‌‌‌‌کرد شاید بسیاری از دانشجویان با رتبه‌‌‌های بالا برای ادامه تحصیل در رشته‌‌های دندان پزشکی به خارج از کشور می‌رفتند، اما تاسیس دانشکده دندان‌‌پزشکی در دانشگاه آزاد انحصار این رشته، توسط دانشگاه‌‌های دولتی را خارج کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی تا به امروز، دستاوردهای بسیاری داشته و با گسترش در کل کشور منجر به برقراری عدالت آموزشی در زمینه‌های گوناگون شده است تا جایی که علاوه بر توسعه کمی در سراسر کشور منجر به گسترش بسیاری از رشته‌‌‌ها در ایران شده و انحصار در برخی از رشته‌‌‌‌‌ها که توسط دانشگاه‌‌های دولتی ایجاد شده بود را شکست و فارغ التحصیلان بسیاری در زمینه علم پزشکی و دندان‌‌پزشکی از دانشگاه آزاد تربیت شدند و به توسعه این علم در کل کشور خدمت کردند به گونه‌ای که امروز بسیاری از مشتاقان رشته دندان‌‌پزشکی به دلیل محدودیت پذیرش این رشته در دانشگاه‌‌های دولتی به جای خروج از کشور وارد دانشکده‌های دندان‌‌پزشکی دانشگاه آزاد شدند.

تاسیس دانشکده دندان‌‌‌‌پزشکی دانشگاه آزاد با قدمتی 33 ساله، علاوه بر تربیت گسترده پزشک در این زمینه منجر به کاهش خروج ارز از کشور و گسترش تربیت دندان‌ پزشکانی حاذق در کشور شده و به این ترتیب سرآغازی درخشان برای حضور دانشگاه آزاد در عرصه علم دندان‌‌پزشکی کشور به وجود آمده که برای بررسی بیشتر دستاوردهای علم دندان‌‌پزشکی به سراغ برخی از مسئولان مربوط رفتیم که مشروح آن به شرح زیر است:

دکتر افشین حراجی رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تاسیس در ایجاد عدالت آموزشی، در آستانه چهلمین سالگی انقلاب اسلامی ایران گفت: ایجاد رشته دندان‌‌پزشکی در دانشگاه آزاد منجر به توسعه بهداشت دهان و دندان، افزایش فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور شده، اگر دانشگاه آزاد این رشته را افتتاح نمی‌‌‌‌‌کرد شاید بسیاری از دانشجویان با رتبه‌‌‌های بالا برای ادامه تحصیل در رشته‌‌های دندان پزشکی به خارج از کشور می‌رفتند، اما تاسیس دانشکده دندان‌‌پزشکی در دانشگاه آزاد انحصار این رشته، توسط دانشگاه‌‌های دولتی را خارج کرد و به این ترتیب تعداد فارغ التحصیلان این رشته در کل کشور افزایش چشمگیری یافت که قطعا منجر به یک توسعه عدالت آموزشی در این حوزه شده است.

وی افزود: دانشکده دندان پزشکی آزاد تهران و خوراسگان جز بالاترین رنکینگ‌های کشوری دانشگاه‌های دندان‌پزشکی قرار دارند، دانشکده دندان‌پزشکی آزاد تهران به دلیل رعایت استاندارها و اصول وزارت بهداشت جز برترین دانشگا‌‌ه‌‌های کشور است، به همین دلیل در رتبه‌‌بندی شانگ‌های رتبه دوم دانشگاه‌های دندان‌‌‌پزشکی کشور بعد از دانشگاه تهران متعلق به دانشکده دندان‌پزشکی آزاد تهران است.

رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه خاطر نشان کرد: 33 سال از تاسیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد می‌‌گذرد که از زمان تاسیس تا به امروز پیشرفت‌های بسیاری داشتیم تا جایی که توانستیم همگام با دانشکده‌های مطرح دندان‌‌پزشکی تهران و بهشتی به رقابت بپردازیم و حتی در برخی مواقع جلوتر از این دانشکده‌ها حرکت کردیم.

حراجی یادآور شد: بزرگترین دستاورد دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد تربیت نیروهای متخصص و تزریق دندان‌‌‌پزشکانی حاذق به بدنه بهداشت و درمان کشور است تا جایی که امروز تعداد بسیار زیادی از دندان‌‌پزشکان کشور را فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد تشکیل می‌دهند این در شرایطی است که حتی برای تامین پزشک عمومی در دوران قبل از انقلاب با مشکلات بسیاری مواجه بودیم اما امروز به برکت انقلاب و حضور دانشگاه آزاد نقش پررنگی در تربیت پزشک خصوصا در رشته دندان‌پزشکی داریم.

وی خاطر نشان کرد: هر ساله در جشنواره‌‌های مختلفی چون رازی و خوارزمی نفرات برتر داشتیم و بخش زیادی از رتبه‌های تک رقمی در مرحله تخصص دندان‌پزشکی از بین دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی آزاد واحد تهران است. در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی 5 دانشکده دندان‌‌پزشکی در کل کشور دارد که واحدهای مشهد و کیش هم درصدد ایجاد رشته‌‌های دندان پزشکی هستند.

دکتر مرتضی نشاندار رئیس کلینیک دانشکده دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره امکانات و نحوه عملکرد این کلینیک گفت: کلینیک ویژه دندان‌‌پزشکی دانشگاه آزاد براساس تاییدیه وزارت بهداشت و مصوبه این دانشگاه از سال 1370 کار خود را آغاز کرد و بیشتر پزشکان این کلینیک از اعضای هیات علمی این دانشگاه هستند که در صورت کمبود در جهت تامین پزشکان طبق مصوبه می‌‌توان از پزشکان دیگر هم استفاده کرد.

وی افزود: طبق مصوبه دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان نمی‌‌توانند در این کلینیک فعالیت داشته باشند و تنها اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد و افرادی که مجوز تهران داشته باشند می‌توانند در این زمینه خدمت کنند. دانشجویان تنها در فعالیت‌‌‌های آموزشی حضور دارند، صرفا دانشجویان دوره تخصصی آن هم در یکسری رشته‌‌‌‌‌های خاص در سال آخر امکان ارائه خدمات به بیماران را دارند.

نشاندار در ادامه خاطر نشان کرد: دوره‌‌‌‌‌‌های کار آموزی دانشجویان به طور تخصصی و غیر تخصصی در کلینیک‌‌های مرتبط آموزشی انجام می‌‌شود. شاید به جرئت بتوان گفت کلینیک دانشکده دندان‌‌‌پزشکی دانشگاه آزاد یکی از مجهزترین کلینیک‌‌های تهران است که خدمات رادیولوژی هم در این مرکز صورت می‌گیرد. بخش‌‌های مختلف تشخیص و پاتولوژی در یک مجموعه قرار دارد که در بسیاری از مراکز درمانی دیگر این امکانات به طور یکجا در یک مجموعه وجود ندارد.

رئیس کلینیک دانشکده دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: کلیه خدمات ترمیمی و زیبایی دندان‌‌‌‌‌‌پزشکی در کلینیک دانشگاه آزاد ارائه می‌شود و تعرفه‌‌‌های این کلینیک بر مبنای قیمت‌‌های مصوب وزارت بهداشت است که طرف قرارداد با کلیه بیمه‌‌های تکمیلی دانشگاه است. کارکنان دانشگاه آزاد و عموم مردم می‌‌توانند از خدمات این کلینیک استفاده کنند.

گفتنی است، واحد دندانپزشکی تهران در هفدهم شهریور ماه 1365 با هدف آموزش پویندگان علم و معرفت در رشته‌های دندان‌پزشکی با پذیرش حدود 40 دانشجو در رشته دکتری حرفه‌ای دندان‌پزشکی فعالیت خود را آغاز نموده ودر سال 1374 با موافقت ریاست عالیه دانشگاه و تصویب وزارت بهداشت دو رشته پروتز دندان و پرستاری دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پزشکی نیز به این واحد اضافه شد. همچنین در سال 1387 مجوز 9 رشته تخصصی نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این واحد صادر شد و هم اکنون در تمام رشته‌های علوم دندان‌‌‌‌‌‌‌پزشکی مصوب وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دانشجو می‌پذیرد و دارای درجه بسیار بزرگ و امتیاز 525/2 می‌باشد.

دکتری حرفه‌ای دندان‌پزشکی در حال حاضر 1050 نفردانشجو، کارشناسی پیوسته پروتزدندان (ساخت دندان) 51 نفر، کارشناسی ناپیوسته پروتز دندان (ساخت دندان) 18 نفر، دارای 9 رشته تخصصی (اندو،پروتزدندان،جراحی، ارتودنسی، کودکان، ترمیمی، پریو، رادیولوژی ، بیماریهای دهان ، فک و صورت در حال حاضر دارای 100دانشجو می باشد. (دارای 13 بخش آموزشی ، اطفال، اندو، ترمیمی، تشخیص، پریو، جراحی، رادیولوژی، پروتزمتحرک، پروتزثابت، ارتودنسی، مورفولوژی، اورال پاتولوژی، آزمایشگاه‌های علوم پایه)

128 نفر عضو هیات علمی تمام وقت و 90 نفر استاد حق التدریس در حال تدریس به دانشجویان این واحد می‌باشند . نسبت استاد به دانشجو 1 به 6 است که در نوع خود بی نظیر می‌‌باشد و بالاترین تعداد اعضای هیأت علمی علوم پزشکی در کل کشور را دارد.

از نظر قبولی در رتبه‌های رزیدنتی برای ورود به دوره‌های تخصصی نیز دانشکده دندان‌پزشکی سرآمد است و سالی حدود 20 تا 25 درصد قبولی‌ها را دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی آزاد تشکیل می‌دهند. همه این عوامل در کنار هم باعث درخشش این دانشکده شده و همه تلاش و برنامه‌ریزی ما حفظ این جایگاه است. زیرا حفظ جایگاه برتر، سخت‌تر از رسیدن به آن است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌‌های سال جاری اخذ مجوز برگزاری دوره فلوشیپ است. درخواست این موضوع به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده شده و در دست بررسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992354

وب گردی

وب گردی