برنامه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای رفع چالش های حوزه صنعت و سلامت

با توجه به ظرفیت‌های بالای تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین علاقه ای که دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به پیشرفت علمی و پژوهشی دارند، انتظار می رود که موضوعات پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در راستای رفع نیازهای اساسی عموم مردم جامعه هدفمند شوند و تحقیقات و پژوهش های خود را با چالش ها و نیازهای جامعه مطابقت دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به طرح پایش که چندی پیش توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی و دیگر مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد و همچنین نیازهایی که در بخش سلامت و صنایع مختلف کشور وجود دارد، ماموریت این دو حوزه به دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب محول شد که مطابق این طرح، این دو واحد دانشگاهی ملزم هستند در حوزه صنعت و سلامت متمرکز شوند و فعالیت های خود را ادامه دهند.

با توجه به امکانات و ظرفیت های بالایی که و‌احدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین استادان و پژوهشگران متخصصی که در زمینه ها و رشته های مختلف وجود دارد، پایش بنیان قصد دارد که ضمن تبیین ماموریت و قطب‌بندی های انجام شده در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور به ارائه عملکرد این واحدها وهمچنین تحلیل و بررسی روند و عملکرد این واحدها در راستای عملی شدن هر چه بهتر طرح پایش گام بردارند.

با توجه به اهمیت موضوع سلامت در کشور، در کنار تمام پیشرفت های حوزه سلامت، همچنان کشور با چالش های فراوانی مواجه بوده و هست. از این جهت سلامت امری است، که هم مردم، هم حاکمیت و دولت و سایر قوا، و هم صاحبان صنایع، بخش های تولیدی، تحقیقاتی، بازرگانی و خدمات دهنده باید برای صیانت از آن مسئولیت بپذیرند، همچنین با توجه به تاکید و ابلاغ سیاست های کلان سلامت از سوی مقام معظم رهبری در جهت حمایت از تولید با کیفیت داخلی و اجرای طرح تحول نظام سلامت، برای دستیابی به جامعه سالم و با نشاط، ضرورت انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنایع پیشرو در این حوزه را دو چندان می‌کند.

لذا نظر به نقش سازنده صنایع سلامت محور به عنوان صنایع استراتژیک کشور در پیشبرد اهداف طرح تحول نظام سلامت و سطح کلان کشور، حضور نمایندگان آن صنعت و تبادل تجربیات و دانش روز و معرفی اقدامات صورت گرفته، حضور صاحبان صنایع و بنگاه های اقتصادی در جشنواره مذکور را ضروری و لازم اجرا می نماید.

دکتر پروین داداندیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در واقع بر اساس طرح پایش، واحد تهران غرب به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در حوزه صنعت و سلامت هدفمند شده است و ما تنها دانشگاه هایی هستیم که به صورت همکاری مشترک در دو واحد، در راستای هر چه بهتر اجرایی شدن طرح پایش گام برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در راستای همین موضوع طی جلساتی که واحد تهران غرب و علوم پزشکی باهم داشته ایم، نظام موضوعات، 4 دفترچه ومنظومه علمی صنعت و سلامت و همچنین اجتماعی و سلامت را طراحی کردند، تقریبا حدود 800 موضوع مشترک در حوزه صنعت و سلامت استخراج شده است‌.

رئیس واحد تهران غرب افزود: همچنین رشته های علوم انسانی و مهندسی ما این ظرفیت را دارد که چالش های کشور راحل کند و دانشجویان ما در مقاطع ارشد و دکتری بتوانند پایان نامه های خود را در حیطه این موضوعات، انتخاب کنند و تحقیقات خود را در این زمینه ادامه دهند.

داداندیش تصریح کرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک بتوانیم پایان نامه هایی را در واحد تهران غرب و علوم پزشکی ارائه کنیم که بتواند بخشی از چالش ها و مشکلات حوزه صنعت و سلامت راه حل های موثری را ارائه دهند.

وی در ادامه گفت: علاوه بر حوزه صنعت و سلامت، واحد تهران غرب ، رشته هتلداری و گردشگری را از سال های پیش اجرا کرده است و تاکنون نزدیک به 600 نفر در این رشته فارغ التحصیل شده اند و قصد داریم که در این زمینه برنامه های مدون تری داشته باشیم.

داداندیش بیان کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت، همواره یکی از چالش های اصلی در نظام علمی و پژوهشی کشور است که طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همین راستا طراحی شده تا بتواند با برنامه های مدونی که در نظر داریم بسیاری از مسائل و چالش های صنایع مختلف کشور با ارائه راهکارهای مناسب حل کنند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های بالای تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین علاقه ای که دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به پیشرفت علمی و پژوهشی دارند، انتظار می رود که موضوعات پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در راستای رفع نیازهای اساسی عموم مردم جامعه هدفمند شوند و تحقیقات و پژوهش های خود را با چالش ها و نیازهای جامعه مطابقت دهند.

داداندیش در پایان خاطرنشان کرد: قطعا در مراحل بعدی اجرای طرح پایش لازم است تغییراتی در پذیرفته شدن دانشگاه ها و همچنین منابع و برنامه های درسی آن ها صورت می گیرد که با توجه به آن تغییرات روند عملی شدن طرح پایش و یادگیری مهارت های لازم گام برداریم.

در همین زمینه دکتر سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در واقع ماموریت گرایی نظام موضوعات، در دانشگاه علوم پزشکی تهران و واحد تهران غرب با محوریت ارتقای نظام سلامت است که در این راستا 14 چالش اصلی انتخاب شده است و این چالش ها دارای حدود هزار و 200 زیر مجموعه هستند و شامل موضوعات پژوهشی و موضوعات پایان نامه ای هستند و اگر دانشجوهای دانشگاه علوم پزشکی و واحد تهران غرب بتوانند مسیر تحقیقاتی و پژوهشی خود را به درستی در این حوزه ها انتخاب کنند، می توانند درآینده ای نزدیک، بسیاری از مشکلات و چالش های نظام سلامت را رفع خواهند کرد.

اولین دستاورد دانشگاه های علوم پزشکی این بود که 8 دانشکده ای که از زمان گذشته به صورت جداگانه و جزیره ای کار تحقیقات و پژوهش خود را انجام می دادند، نظام مند شدند و در یک مرکز جمع آوری شدند. در واقع حوزه هایی که مربوط به نظام سلامت بود از جمله بیمارستان و نیروهای پزشکی، بهداشت و درمانی به تنهایی نتوانستند معضلات نظام سلامت و چالش های آن را برطرف نمایند؛ اما در حال حاضر با وجود فعالیت های بین رشته ای و به کمک دانشکده های غیر پزشکی و همچنین نظام موضوعات و طرح پایش به صورت پژوهش و طرح های تحقیقاتی، این موارد عملیاتی خواهد شد.

سال های سال بود که نظام موضوعات و فعالیت های بین رشته ای مانند پزشکی و مهندسی به تفاهم و برنامه مشترک کلی نمی رسیدند؛ اما نظام موضوعات باعث شد تا توانمندی بسیار بالای واحد تهران غرب و دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مشترک به بحث و تبادل نظر و تحقیق بپردازند و در نهایت به عنوان یک منظومه تحقیقاتی جمع آوری شوند.

قطعا فعالیت های بین رشته ای می تواند بسیار بهتر از تک رشته ای مثمرثمر واقع شود. در همین نظام سلامت تنها 25 تا 30 درصد ارتقای پژوهشی به تجهیزات و نیروی پزشکی مربوط می شود و در واقع 65 تا 70 درصد آن خارج از منظومه پزشکی و دروس علوم پزشکی است و به امکانات دیگر جامعه مانند مسائل مربوط به آب، تغذیه ، مباحث روانشناسی، آلودگی هوا و ... متصل می شود که می تواند تاثیر مثبت و به سزایی بر افراد و عموم مردم جامعه داشته باشد.

در واقع اصلی‌ترین شاخصی که ما را در نظام علمی و پژوهشی به موفقیت می رساند، یکپارچگی است و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد و واحد تهران غرب متشکل و هماهنگ باهم و به دور از جزیره ای عمل کردن، می توانند تمام برنامه های نظام موضوعات و طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به خود را با هدف ارتقای سطح پژوهشی کشور است، به صورت جدی‌تر و بهتر از قبل پیگیری کنند و بنده بسیار امیدوارم که در آینده ای نزدیک بتوانیم دستاوردهای چشم گیری در این حوزه ها به دست آوریم.

خبرنگار: حمید انصاری

انتهای پیام/

کد خبر: 992359

وب گردی

وب گردی