سامانه‌ای برای شفافیت اطلاعات قرآنی راه اندازی شود

دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت : شایسته است سامانه­‌ای برای شفافیت تراکنش‌های مالی و اداری مرتبط با منابع مالی خدمات قرآنی راه­ اندازی شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهل و سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ریاست سیدسعیدرضا عاملی­ روز شنبه 15/10/1397 در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و اولین جلسه حضور دبیر جدید متبرک به خدمت به قرآن کریم شد.

در ابتدای این جلسه و پیش از دستور، کلیت «سند اصلاحی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی» تصویب شد و بررسی فصل نگاشت نهادی آن به جلسات آینده این شورای تخصصی موکول شد.

در ادامه، دستور اول جلسه که موضوع آن؛ نحوه و آئین­ نامه صدور مجوز مؤسسات قرآنی بود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این رابطه تأکید شد که کارگروه مشترکی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده و در نتیجه آن، توافق­نامه­‌ای جهت صدور مجوز مؤسسات قرآنی در 7ماده و 3 تبصره تنظیم شده است تا به تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برسد.

در این توافق ­نامه تشکیل هیئتی با عنوان «هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی»پیش­ بینی شده است که به منظور هم افزایی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت خواهد کرد.

«تصویب ضوابط یکسان در صدور مجوز»، «رصد فرآیندهای اجرایی دو دستگاه» و «تدوین برنامه­‌های مؤثر در افزایش هم­ افزایی و هماهنگی دو دستگاه» از جمله وظایف و اختیارات پیش­ بینی شده برای این هیئت است.

«تمرکز بر فعالیت­‌های استانی مؤسسات قرآنی»، «پیش­ بینی ضوابط تمدید مجوزها»، «توجه به هیئت‌های دارای ماهیت غیردولتی»، «تدقیق در تشریفات اجرایی و شکلی صدور مجوز»، «تقسیم وظایف اجرایی دو دستگاه براساس رسالت­ های آموزشی و ترویجی» و «تعیین تکلیف حمایت­‌های مالی دو دستگاه» از جمله مواردی بود که توسط اعضا مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه تأکید شد که «آئین­ نامه صدور مجوز مؤسسات قرآنی» پس از تصویب نهایی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی لازم الاجراست.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران شفافیت اطلاعاتی را دارای اهمیت دانست و افزود: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد دسترسی آزاد به اطلاعات که مرتبط با اطلاعات عمومی است، شایسته است سامانه­‌ای برای شفافیت تراکنش‌های مالی و اداری مرتبط با منابع مالی خدمات قرآنی راه­ اندازی شود.

وی افزود: شفافیت اطلاعات مالی برای فعالیت­‌های قرآنی که خدمت بزرگ و باشرافتی است، اعتماد آفرین و بازدارنده داده‌های دستکاری شده و غلط خبری خواهد بود.

براین اساس مقرر شده ماده 8، سند اصلاحی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی، اصلاح شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) «قرارگاه سیاستگذاری، برنامه ریزی راهبردی، نظارت و ارزیابی و کمک به اجرائی شدن مصوبات در دو حوزه گسترده و مهم «علم و فناوری» و «فرهنگ و جامعه» است».

وی در پایان گفت: این مسئولیت سنگینی که رهبر حکیم و الهی انقلاب بر عهده ما گذاشته­‌اند نیاز به نوعی آرامش و دوری از فعالیت اجرایی دارد و شایسته است دبیرخانه و ستادهای مربوطه بر وظایف اصلی خود متمرکز شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992463

وب گردی

وب گردی