آغاز شمارش معکوس برای پرواز هواپیمای فرا صوت

منابع خبری از آغاز دومین مرحله ساخت هواپیمای تجاری فرا صوت خبر داده و تاکید کردند با اختصاص بودجه لازم اولین نمونه آزمایشی این هواپیما در پایان سال جاری میلادی آماده خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه اسکای نیوز، هواپیمایی که به آن فرزند کنکورد می گویند پس از دستیابی شرکت سازنده آن به تامین مالی لازم برای ساخت آن وارد مرحله جدیدی شده است.

پروژه ساخت هواپیمایی که سرعتی بیش از سرعت صوت خواهد داشت به 100 میلیون دلار برای تامین هزینه های مرحله دوم آن دست یافته که هواپیمایی تجاری و شبیه به هواپیمای کنکورد است.

بر اساس اعلام روزنامه انگلیسی ایندیپندنت پیش بینی می شود سرعت این هواپیما به دو برابر سرعت صوت برسد و بتواند تا 8336 کیلومتر پرواز نماید.

طراحی اولیه این هواپیما با نام «ایکس بی 1» با نصف حجم نمونه اصلی انجام شد و انتظار می رود نمونه اصلی آن تا پایان سال جاری میلادی برای آزمایش ساخته شود.

«بوم سوپرسونیک» شرکت سازنده این هواپیمای خارق العاده در مارس سال 2018 از اولین نمونه هواپیمای خود رونمایی کرد که دارای 55 صندلی و 52 متر طول بود. این نمونه اولیه از الیاف کربون ساخته شد که قابلیت پرواز در ارتفاع 60 هزار فوتی را داشت.

این شرکت اعلام کرد این هواپیما که فرزند کنکورد است اولین هواپیمای فرا صوت در تاریخ بشر است که به صورت مستقل و برای حمل و نقل مسافران ساخته می شود.

در صورت ساخت کامل این هواپیما شرکت سازنده آن به موفقیتی بی نظیر در ساخت چنین هواپیماهایی دست یافته است و خواهد توانست مسافت میان لندن در انگلیس تا بمبئی در هند یا مسافت میان منچستر در انگلیس تا دالاس در آمریکا و یا مسافت میان ادینبرا در اسکاتلند تا ونکوور در کانادا را در کمتر از 4 ساعت طی نماید و این نصف زمانی است که هواپیماهای تجاری کنونی می توانند چنین مسافت های را بپیمایند.

از جمله ویژگی های این هواپیمای سه موتوره نسبت به کنکورد آن است که اقتصادی تر بوده و صدای آزار دهنده آن پس از شکستن دیوار صوتی کمتر است و برآوردها حاکی از آن است که میزان صدای تولید شده آن سه برابر کمتر از کنکورد خواهد بود.

این شرکت اعلام کرد صدای این هواپیمای جدید هنگام پرواز و فرود مانند هواپیماهای عادی بوده که البته این مساله از سوی شورای بین المللی حمل و نقل پاک مورد تشکیک قرار گرفته است، همچنین مصرف سوخت این هواپیما 5 تا 7 برابر هواپیماهای تجاری کنونی است.

لازم به ذکر است هواپیمای کنکورد بخشی از ناوگان هواپیماهای خطوط هوایی فرانسه و انگلیس بوده است که در سال 2003 بازنشست شده و پس از یک سانحه هوایی در سال 2000 در نزدیکی پاریس زمین گیر شد.

همچنین در این میان پروژه دیگری نیز برای ساخت هواپیمای فرا صوت وجود دارد که به آن نیز فرزند کنکورد می گویند و توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین آمریکا و سازمان فضایی این کشور (ناسا) در حال ساخته شدن است.

سازندگان این پروژه که «ایکس 59» نام دارد امیدوارند این هواپیما به سرعت هایی شگفت آور برسد و بدون تولید صداهای آزار دهنده دیوار صوتی را بشکند، چنانچه این هواپیما برای پرواز در ارتفاع 55 هزار فوتی طراحی شده و سرعت آن به بیش از 1500 کیلومتر در ساعت می رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992484

وب گردی

وب گردی