موضع‌گیری جدید عربستان سعودی درباره سوریه و علیه ایران و قطر

سفیر عربستان سعودی در بحرین ضمن بیان این ادعا که ایران سبب طولانی شدن بحران در یمن است، قطر را نیز عامل دودستگی در فلسطین توصیف کرد و گفت ریاض برای بازگشایی سفارتش در سوریه در زمان مناسب تصمیم می‌گیرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «عبدالله بن عبدالملک آل الشیخ» سفیر عربستان سعودی در حاشیه مراسمی در سفارت کشورش در منامه، درباره موضوعات مختلف منطقه موضع‌گیری کرد.

به گزارش وبگاه روزنامه «الایام» بحرین، عبدالله آل الشیخ در خصوص بحران روابط کشورش با قطر گفت که «حل بحران قطر از طریق شورای همکاری کشورهای خلیج [فارس] و از طریق میانجیگری کویت خواهد بود».

سفیر سعودی بار دیگر بر شروط کشورش برای عادی‌شدن روابط ریاض با دوحه تأکید کرد و گفت، این بحران حل نمی‌شود جز از طریق تن دادن دولت قطر به اجرای خواسته‌های چهارگانه از جمله مبارزه با تروریسم، توقف حمایت از تروریسم و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه تا دوحه همسایه و شریکی قابل اطمینان شود.

به گفته سفیر سعودی «قطر در مسئله فلسطین نقشی منفی ایفا می‌کند و از آن برای اهداف سیاسی خود بهره‌برداری می‌کند. رژیم قطر برای خاطر مردم فلسطین از حماس حمایت نمی‌کند بلکه در چارچوب طرحی برای ایجاد دوگانگی و تداوم دودستگی در فلسطین از آن حمایت می‌کند». او توضیح داد که «قطر، کشور حامی تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی در منطقه در نوار غزه نقشی مشکوک ایفا می‌کند تا از طریق گروه‌های فلسطینی و تاثیر منفی بر وضعیت داخلی فلسطین، نفوذش را توسعه دهد».

او مدعی شد مسئله فلسطین اولویت نخست کشورش است که به آن توجه‌ای ویژه می‌کند و در همه مراحل و همه حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و غیره به فلسطین کمک کرده است.

بازگشایی سفارت سعودی در دمشق

عبدالله آل الشیخ در خصوص موضع کشورش در موضوع سوریه بعد از آنکه امارات عربی متحده، سفارتش در دمشق را بازگشایی کرد، گفت «عربستان سعودی تصمیمش برای بازگشایی سفارت [در دمشق] را در وقت مناست اتخاذ می‌کند و تصمیمش با تصمیم کشورهای عربی دیگر هماهنگ خواهد بود».

آل الشیخ گفت، سفارت عربستان در دمشق هنوز بسته است همچنانکه پروازهای عربستان و سوریه کاملا متوقف است.

سفیر سعودی: ایران عامل اطاله بحران یمن است !

آل الشیخ در خصوص بحران یمن و مذاکرات صلح در این کشور گفت که ریاض از «تلاش‌های فرستاده سازمان ملل برای حل بحران و از تلاش‌های او برای برگزاری مذاکرات صلح بین همه طرف‌های یمنی در شهر استکهلم حمایت می‌کند و بار دیگر بر تعهد خود در قبال اهمیت حل سیاسی وضعیت یمن بر اساس سه مرجع تأکید می‌کند».

سفیر سعودی، سه مرجع را «طرح ابتکار خلیج» فارس، «نتیجه گفت‌وگی ملی یمن» و «قطعنامه 2216 شورای امنیت» اعلام کرد و مدعی شد که «دخالت ایران در امور یمن از طریق حمایت از حوثی‌ها، علت اصلی طولانی شدن مدت بحران یمن و نقض قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت است».

عبدالله آل الشیخ که کشورش تاکنون صدها میلیارد دلار خرج جنگ در یمن کرده مدعی شد که «عربستان سعودی از ابتدای بحران یمن بیش از سیزده میلیارد دلار برای کمک به برادران یمنی» هزینه کرده است.

قتل خاشقچی، جنایت مردود است

سفیر سعودی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم مجلس سنا آمریکا در پرونده قتل جمال خاشقچی (روزنامه‌نگار سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه توسط تیمی سعودی در دوم اکتبر گذشته به قتل رسید) گفت که «کشورش این تصمیم سنا آمریکا و دخالت در امور داخلی عربستان یا تعرض به سران آن یا حاکمیت عربستان سعودی را محکوم می‌کند؛ [چرا که به ادعای آل الشیخ] موضع مجلس سنا آمریکا بر اساس اتهامات بی‌اساس بنا شده... و عربستان تأکید می‌کند که قتل شهروند سعودی، جنایتی مردود است که بیانگر سیاست عربستان نیست».

آل الشیخ با بیان اینکه «قتل جمال خاشقچی قبل از هر کسی، برای خود عربستان مهم است چرا که شهروند سعودی بوده» ادعا کرد که مقامات ذی‌ربط در عربستان اقدامات کامل برای تحقیقات لازمه و محکوم کردن مسببان قتل او به عمل آورده است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 992499

وب گردی

وب گردی