پرخوری عصبی چیست؟

درست همان لحظه که فکر می‌کنید یک میان وعده می‌تواند از شر خستگی، بی‌حوصلگی، افسردگی، تنهایی و اضطراب خلاصتان کند، روند پرخوری عصبی شروع می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، استرس، هورمونی به نام کورتیزول در بدن آزاد می‌کند که باعث افزایش اشتها می‌شود و در این شرایط غذا خوردن، حداقل برای مدت کوتاهی، واقعا باعث بهتر شدن روحیه می‌شود. محققان عقیده دارند که اثرات غذا خوردن در چنین شرایطی درست مشابه داروهای روان‌گردان است.

اما در واقع غذا خوردن برای از بین بردن استرس یک بازی دوسر باخت است. نه تنها با مصرف مواد غذایی بیشتر، اضافه وزن به وجود می‌آید، بلکه مشکل اصلی و عامل به وجود آمدن استرس هم حل نشده باقی می‌ماند.

به هرحال اگر دچار اختلال اضطراب یا استرس‌های مداوم هستید، رعایت چند نکته‌ ساده می‌تواند کمکتان کند.

تعادل را حفظ کنید

مسلما هویج و کلم بروکلی خوراکی‌هایی نیستند که در زمان حمله‌ی استرس سراغشان برویم. بیشتر افراد در این شرایط به سمت غذاهای پرچرب و شیرین گرایش دارند.

غذاهای پرچرب یا غذاهایی که حاوی مقدار زیادی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی هستند، می‌توانند به صورت موقت احساساتی مانند نگرانی یا استرس را متوقف کنند اما در همان حین، قند خون را به سرعت بالا می‌برند و موجب ایجاد احساس سیری کاذب می‌شوند.

به جای استفاده از خوراکی‌هایی مانند چیپس و دیگر میان‌وعده‌های چرب، از موادغذایی دیرهضمی مانند ماست، سیب یا دیگر مواد طبیعی استفاده کنید.

در فواصل معینی غذا بخورید

هرچه فاصله‌ی بین دو وعده‌ی غذایی بیشتر شود، به همان میزان احتمال پرخوری در وعده‌ی بعدی افزایش می‌یابد. فرض کنید که روز پر استرسی را گذرانده‌اید و هم‌زمان گرسنه هم هستید، کنار هم قرار گرفتن این دو فاکتور، عامل اصلی پرخوری است.

به جای پرخوری در یک وعده‌ی غذایی، سعی کنید تعادل را در هر وعده حفظ کرده و از میان‌وعده‌های سبک و سالم استفاده کنید. غذا خوردن منظم به شما کمک می‌کند در کنار حفظ تناسب وزن، هنگام حمله‌ی اضطراب، کم‌تر پرخوری کنید.

هنگام غذا خوردن، تمرکز داشته باشید

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که تمرین روزانه‌ی تمرکز، علاوه بر کاهش پرخوری عصبی، سطح استرس را نیز به طور چشمگیری کم می‌کند. با استفاده از راه‌های ساده‌ای می‌توانید حین غذا خوردن، تمرکزتان را حفظ کنید:

آهسته‌تر غذا بخورید

قبل از این‌که هر وعده‌ی غذایی را آغاز کنید، نفس کشیدن عمیق را تمرین کنید.

بین هر لقمه، قاشق را پایین بگذارید.

قبل از غذا خوردن به میزان استرستان توجه کنید و سپس سعی کنید، مدت زمانی را بدون فکر کردن به تمام نگرانی‌هایتان، به غذا خوردن بپردازید.

در یک محیط آرام و دور از تنش غذا بخورید

حتما هنگام غذا خوردن بنشینید.

حین غذا خوردن از تلوزیون، لپ تاپ، تلفن همراه و هر چیز دیگری که باعث به هم خوردن تمرکزتان می‌شود دوری کنید. جایی بنشینید که دور از یخچال باشد و یا به قابلمه یا ظرف حاوی باقی مانده‌ی غذا دسترسی نداشته باشد.

تغییر مسیر بدهید

زمانی که اضطراب دارید یا نگران هستید، مستقیم سراغ غذا یا میان‌وعده‌ی مورد علاقه‌تان نروید و سعی کنید ذهنتان را از مسیر خوراکی‌ها منحرف کنید و به کار دیگری بپردازید که به کلی خوردن غذا از فکرتان بیرون برود.

خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 992537

وب گردی

وب گردی