اسحاقی: توسعه اقتصاد دانش بنیان، عامل جذب و به‌کارگیری نخبگان است

معاون برنامه‌‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر اقتصاد دانش بنیان در کشور شکل گیرد و صنعت و کشاورزی بر پایه اصلی اقتصاد دانش بنیان قرار گیرد، زمینه جذب و به کارگیری تمام نخبگان در رشته‌های مختلف فراهم خواهد شد.

دکتر محمد اسحاقی معاون برنامه‌‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چگونگی جذب و حمایت از نخبگان برای حضور در کشور و اهمیت توجه به این مسئله ملی گفت: سیاست‌‌های راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رشد و حفظ نخبگان تهیه شده و بنیاد ملی نخبگان هم با همین ماموریت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده، اخیرا هم سند راهبردی امور نخبگان به تصویب رسیده و در حال اجراست که مجموعه این عوامل برای حوزه نخبگان تعیین شده و اگر ظرفیت‌‌های نخبگان کشور به کار گرفته شود در اقتصاد، صنعت و دانش بنیان شدن تمام این امور می‌‌‌تواند جاری شود.

وی افزود: اجرای سیاست‌‌های تعیین شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حمایت از نخبگان، مهم‌‌ترین مرحله تحقق اهداف مد نظر در راستای حمایت و حفظ نخبگان است. اگر اقتصاد دانش بنیان در کشور شکل گیرد و صنعت و کشاورزی ما بر مدار علم و فناوری با پایه اصلی اقتصاد دانش بنیان قرار گیرد، زمینه جذب و به کار گیری تمام نخبگان در رشته‌های مختلف فراهم خواهد شد و یکی از نیازهای امروز ما تبدیل دانشگاه‌‌های ما به دانشگاه کارآفرین است تا نیازهای جامعه در بخش‌‌‌‌های مختلف تامین شود.

معاون برنامه‌‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: اقتصاد، صنعت و کشاورزی، باید دانش محور باشند تا زمینه جذب صاحبان علوم و مهارت‌ها فراهم شود. اگر همه این موارد با هم انسجام یابد، با توجه به حس میهن پرستی که قطعا در تمام ایرانیان وجود دارد، بدون شک، نخبگان ایرانی خارج از کشور در صورت حمایت های لازم، ترجیح می‌دهند که در کشور خود خدمت کنند.

اسحاقی تاکید کرد: تمام نخبگان ایرانی که در سراسر دنیا منجر به گسترش علم شده‌‌اند، سرمایه ملی ایران محسوب می‌‌شوند؛ اما باید به نحوی شرایطی فراهم شود که زمینه به کارگیری و حضور این نخبگان و سرمایه‌‌های ایران اسلامی در کشور فراهم شود. برخی از مشکلاتی که مانع جذب و حمایت از نخبگان می‌شود در سند راهبردی حمایت و جذب نخبگان در نظر گرفته شده و اگر بخواهیم به توسعه کشور و تقویت حس وطن‌پرستی در جوانان بپردازیم توجه به سیاست‌‌های تعیین شده و به کارگیری صحیح آنها، اهمیت ویژه‌‌ای در شکل‌گیری فردایی بهتر برای ایران دارد.

وی درباره تاثیر پذیری استادان تحصیلکرده در غرب و انتقال فرهنگ غربی به دانشجوی ایرانی متذکر شد: دیپلماسی علمی و فراگیری علوم مختلف در دیگر کشورها امری پذیرفته و قابل توجه است که منجر به پیشرفت ملت‌ها خواهد شد؛ اما در عین حال برای دور نشدن از ارزش‌‌ها باید روح عزت نفس و باور ملی را در جوانان و نخبگان خود تقویت کنیم تا بعد از حضور در دیگر کشورها نه تنها تاثیر منفی نپذیرند بلکه خود مبلغ دین و فرهنگ ایرانی باشند و بعد از بازگشت هم بتوانند تکنولوژی و علومی را که فراگرفته‌اند انتقال دهند.

معاون برنامه‌‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: کلیه مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور استادان شاغل در تمامی رشته‌ها را گزینش می‌‌کنند و افرادی که در خارج از کشور تحصیل کردند باید از فیلترهای خاصی عبور کنند که قطعا تا جایی که ممکن است از استادانی برجسته با اندیشه‌‌های ایرانی و اسلامی بهره‌مند می‌شوند و تمام دانشگاه‌های مطرح کشور و مراکز آموزش عالی با آغوش باز پذیرای نخبگان تحصیلکرده و خواهان بازگشت آنها به کشور هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992538

وب گردی

وب گردی