باید از رویکرد بیمار و بیمارستان محوری دست برداریم

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: ما باید از رویکرد بیمارستان محوری و بیمار محوری دست برداریم. اگر کل سرمایه کشور را در این زمینه صرف کنیم کافی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم روز پرستار با حضور دکتر سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت و اعضای جامعه پرستاری ایران صبح امروز در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.


دکتر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: امروز جامعه پرستاری کشور بسیار بزرگ است، نزدیک به 2 هزار عضو هیات علمی و بیش از 200 هزار کادر پرستاری بزرگ‌ترین بخش نظام سلامت را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: همگی می دانید رهبر انقلاب در زمینه قانون مداری تاکید دارند، تعرفه خدمات پرستاری 12 سال است که خاک می خورد. ما باید از رویکرد بیمارستان محوری و بیمار محوری دست برداریم اگر کل سرمایه کشور را در این زمینه صرف کنیم کافی نیست.


رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: طرح تحول با همه عظمتی که داشت به خدمات القا دامن زد، باید به 20 سال گذشته نگاهی بیندازیم که به سیستم بهورزی روی آورده و توانستیم سیستم سلامت کشور را گسترش دهیم، ما باید به خدمات پایه برگردیم، ما باید به پزشکی عمومی و تغییر سبک زندگی بیشتر توجه کنیم.


وی اظهار داشت: نگاه ما ضریب پرستار به تخت است؛ اما در دنیا ضریب جمعیت به پرستار است. باید این رویکردها با حضور دکتر نمکی تغییر پیدا کند. 9.3 درصد جمعیت ما به سمت سالمندی رفته است ما برای سالمندی چه اقداماتی انجام داده ایم؟ تنها جلسه تشکیل داده ایم. پرستاران آماده اند مدیریت سالمندی را در جامعه نهادینه کنند.


دالوندی بیان کرد: پدیده همراه بیمار معضلی شده است آنها در کار پرستاران دخالت می‌کنند و گاهی منجر به ایجاد خشونت می شوند.
قیمت پرستاری در کشور 300 دلار است. در استرالیا به 107 هزار دلار می رسد. در برخی کشورها حقوق پرستار و پزشک متخصص یکسان است.

وی افزود: ما نیازمند پوشش خدمات پرستاری هستیم، بیمه باید نهاد نظارتی بر وزارت بهداشت باشد نه در درون بهداشت باشد. من در هیچ جای دنیا ندیده ام که بیمه درون وزارت بهداشت باشد، من بیمه را به عنوان راهنما می بینم که در ارتباط پزشک و پرستار خط ایجاد کند و حق آنها را بدهد.

رئیس سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: ما باید منشی گری را از پرستار برداریم، چرا پرستاران حرفه ای ما باید خانه نشین و پشت میز نشین باشند و از خدمات اصیل پرستاری محروم شوند. معوقات پرستاران باید پرداخت شود، ما اعتلای جامعه پرستاری را خواستاریم.

انتهای پیام /

کد خبر: 992587

وب گردی

وب گردی