گسست میان طبیب، پرستار و ماما باید از بین برود

سرپرست وزارت بهداشت گفت: باید گسست بین طبیب، پرستار و ماما از بین برود. امروز روز وفاق ملی است.  یکی از سیاست‌های ناپسند این است که جایگاه پرستار را پایین و جایگاه پزشک را بالا ببریم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم روز پرستار با حضور دکتر سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت و اعضای جامعه پرستاری ایران صبح امروز (شنبه) در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.

دکتر سعید نمکی سرپرست بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه اقدامات حوزه پرستاری گفت: در 23 کشور شرق مدیترانه رتبه اول را کسب کردیم. امروز با شیوع بیماری های غیرواگیر، جمعیت سالمندی مواجه هستیم، با مشکل سلامت مردان مواجه هستیم، مردان معمولا اهل چکاب نیستند، برای چنین ساختاری مگر می‌توان با یک گروه خاص مملکت را اداره کرد، بزرگترین رکن نظام سلامت می توانند پرستاران باشند؛ اما باید نگاه ها به این قشر جامعه تغییر کند

سرپرست بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: من از دکتر لاریجانی خواستم که اقداماتی در راستای تحول در کارشناسی پرستاری انجام دهند، پرستار باید در نظام ارائه خدمت نقش آفرینی داشته باشد. من از دوستان خواستم طرح تحول سلامت را با قدرت ادامه دهند؛ اما باید اولویت ها تعریف شود و جایگاه ها بازنگری شود که چه خدمت هایی از چه کسانی انتظار داریم.

وی افزود: باید گسست بین طبیب، پرستار و ماما از بین برود، امروز روز وفاق ملی است. یکی از سیاست‌های ناپسند این است که جایگاه پرستار را پایین و جایگاه پزشک را بالا ببریم.

نمکی در زمینه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران بیان کرد: درباره بحث استخدام پرستار پیش تر به سازمان امور استخدامی نامه‌ای نوشته بودند، اما بنده باید پولش را تامین می‌کردم، اما ما زمانی از این موضوع خبر دار شدیم که لایحه بودجه 98 تقریبا بسته شده بود، از آن جایی که بنده 95 درصد بودجه جاری کشور را اداره می‌کنم، از پوتین سرباز تا غذای زندانی و حقوق کارمندی در دورافتاده‌ترین نقطه کشور از بودجه این کور تامین می شود. در هر حال مصوب شده است که 19 هزار نفر پرستار در سال 98 و 99 در بخش دولتی استخدام کنیم و مجلس نیز در این باره کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: باید توجه کرد فقط 17 هزار و 300 میلیارد تومان بخش حقوق نظام سلامت است، حال ما اختیار داریم تا 10 درصد اضافه‌تر بپردازیم. بنابراین طبق اختیارات سازمان برنامه و بودجه می‌توانیم حداقل 1700 میلیارد تومان برای این کار قرار دهیم.

سرپرست بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در نظر داریم جایگاه های ویژه ای برای ارائه خدمت برای پرستاران در نظر بگیریم، برای بخش خصوصی تمهیداتی در نظر داریم. احیای بخش خصوصی در کنار بخش دولتی را در دستور کار خود داریم. در رابطه با تعرفه و کارانه پیگیری های لازم صورت خواهد گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: پرستاران باید به کمک اصلاح ساختارها بیایند و به بنده و وزارت بهداشت یاری فکری دهند تا بتوانیم اینترگریشن طرح تحول را در نظام سلامت محقق کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 992607

وب گردی

وب گردی