روابط اقتصادی پکن و تهران پایدار و رو به رشد است

سخنگوی وزارت بازرگانی چین، روابط اقتصادی کشورش با ایران را پایدار و رو به رشد توصیف کرد و از دو کشور به عنوان دو شریک بزرگ اقتصادی و تجاری نام برد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، 'گائو فنگ' به مبادلات تجاری چین و ایران در سال 2018 میلادی اشاره کرد و افزود: دو کشور شرکای بسیار مهم تجاری یکدیگر هستند و آمارها وضعیت رضایت بخشی را در مناسبات نشان می دهد.
او اظهار داشت آمار نشان می دهد از ابتدای سال 2018 میلادی تا پایان نوامبر (11 ماهه 2018)، ارزش تبادلات اقتصادی دو کشور به 33 میلیارد و 390 میلیون دلار رسیده است.
سخنگوی وزارت بازرگانی چین تصریح کرد صادرات چین به ایران در این مدت 13 میلیارد و 650 میلیون دلار بوده است همزمان صادرات ایران به جمهوری خلق چین نیز به 19 میلیارد و 740 میلیون دلار رسیده است.
وی از اینکه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در یک مسیر مثبت و خوب به پیش می رود ابراز خرسندی کرد و گفت انتظار می رود در سال های پیش رو نیز این دو شریک اقتصادی، مناسبات رو به رشدی داشته باشند.
روابط چین با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که وزارت خارجه چین نیز ضمن مخالفت با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کرده است روابط مشروع و قانونی تجاری، اقتصادی و معمول چین و ایران ادامه خواهد یافت.
سخنگوی وزارت بازرگانی چین افزود: ایران از همکاری های فزاینده با چین در راه ابریشم نوین به گرمی استقبال کرده است و دو طرف در مقاطع مختلف دراین باره رایزنی کرده و به طور مستمر در ارتباط هستند.
به گفته وی ایران و چین به عنوان دو دوست در شرایط مختلف زمانی با یکدیگر روابط رو به گسترشی را تجربه کرده اند و از کمک های هم بهره مند شده اند.
'گائو فنگ' تاکید کرد ایران شریک نخست تجاری چین است و میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور همچنان در حال رشد است.
او یادآور شد پکن حاضر است در آینده نیز به تلاش‌هایش برای توسعه روابط چین و ایران ادامه دهد.
سخنگوی وزارت بازرگانی چین به تردد قطارهای باربری میان دو کشور اشاره کرد و افزود: اولین قطار باری راه ابریشم از شهر 'یی وو' در استان 'جه جیانگ' در شرق چین راهی تهران شد و عزم ایران را برای گسترش مناسبات با چین در این مسیر جزم تر کرد.
او نقش ایران بخصوص بندر چابهار را به عنوان یک شاهراه و گذرگاه مهم و بندر دریایی برای راه ابریشم و مرتبط ساختن خطوط دریایی به یکدیگر، حیاتی توصیف کرد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 992652

وب گردی

وب گردی