زیان واگذاری دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به وزارت علوم بیشتر از منفعت آن است

رییس دانشکده صنعت هواپیمایی کشور در حاشیه نشست هم اندیشی روسای دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی در دانشگاه صداوسیما گفت: ما تنها مجموعه آموزشی این علم در منطقه هستیم و بارها مورد تایید سازمان جهانی هواپیمایی قرار گرفتیم. حتی توان صدور خدمات مهندسی به دیگر کشورهای همسایه را داشته و می توانیم درآمدزایی کنیم اما با این تصمیم وزارت علوم پیش بینی می‌کنیم که 2 سال آینده شاهد تبعات منفی این تصمیم باشیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، نشست هم اندیشی روسای دانشگاه های وابسته به دستگاه ها به میزبانی دانشگاه صدا و سیما برگزار شد. دکتر حسین قنبری با بیان این مطلب افزود: زیان واگذاری دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به وزارت علوم بیشتر از منفعت آن است. عمده این دانشگاه‌ها ماموریت محور هستند و برای این ماموریت ها مستندات و مصوبات قانونی دارند.
وی گفت: بسیاری از دانشگاه‌های کشور آموزش عمومی دارند و تقاضامحور نیستند. باید بدانیم که دانشگاه‌های تخصصی بر اساس نیاز بخش صنعت شکل گرفته اند مانند دانشکده صنعت هواپیمایی با 4 رشته تخصصی که اجرای این رشته‌ها از توان دیگر دانشگاه‌ها خارج است.
قنبری ادامه داد: این 4 رشته عبارتند از رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما، مهندسی تعمیر الکترونیک هواپیما، مهندسی مخابرات هواپیما و مهندسی مراقبت پرواز. این چهار رشته در هیچ کدام از دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه‌های تراز یک و حتی دانشگاه آزاد ارائه نمی‌شود. علت آن نیز تداشتن امکانات فنی و تجهیزات تخصصی است.
رییس دانشکده صنعت هواپیمایی کشور از منحصربه فرد بودن این دانشکده در میان تمام کشورهای منطقه خبر داد و گفت: نه تنها دانشگاه‌های فنی و مهندسی داخلی بلکه دانشگاه‌های کشورهای منطقه نیز توان تدریس و اجرای رشته‌های اختصاصی دانشکده صنعت هواپیمایی ایران را ندارند.

همچنین آقای دکتر پرستاری معاون آموزشی و دانشجویی این دانشکده اظهار داشت: بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان دانشکده صنعت هواپیمایی کشور در بازار کار مرتبط با این صنعت جذب می‌شوند. هیچ کدام از دانشگاه‌های وزارت علوم ظرفیت و توانایی دانشگاه صنعت هواپیمایی کشور را برای تربیت نیروی متخصص ندارند.

معاون آموزشی و دانشجویی دانشکده صنعت هواپیمایی کشور افزود: این دانشکده سابقه و تاریخچه بیش از 70 سال دارد. در حالی که 70 سال پیش حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در نقشه جغرافیا هنوز ایجاد نشده بودند. کشوری در حاشیه خلیج فارس حتی یک میلیون جمعیت ندارد اما دانشگاه صنعت هواپیمایی تاسیس کرده و ما با یک تصمیم نادرست دانشکده 70 ساله هوانوردی کشور را به آستانه تعطیلی هدایت می‌کنیم. خطر اینجاست که با این تصمیم شاید در سالهای آتی محتاج به کشورهای عربی شویم.

لازم به ذکر است اولین نشست هم اندیشی روسای دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی به میزبانی دانشگاه صداوسیما و به منظور همفکری و هم اندیشی در خصوص بند «ز» تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۱۳۹۸ برگزار شد. این بند از لایحه مذکور درباره واگذاری این دانشگاه ها به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992714

وب گردی

وب گردی