نداشتن استقلال مالی روسای واحدها، توسعه امور پژوهشی را با مشکل مواجه می‌‌کند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: برای توسعه امور پژوهشی در دانشگاه آزاد بروکراسی موجود باید کاهش یافته و اختیارات روسای واحدها و معاونان پژوهشی افزایش یابد که نداشتن استقلال مالی روسای واحدها توسعه امور پژوهشی را با مشکل مواجه می‌‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد تهران غرب انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر حمیدرضا رحیمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی، مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در حال حاضر در واحد تهران غرب، یک مرکز رشد نوپا، دو مرکز تحقیقات صنعت و سلامت و اقتصاد خلاق داریم، همچنین حدود 9 هسته فناور در شرف استقرار در این مرکز قرار دارند و ظرفیت حضور 20 هسته فناور را داریم و هنوز شرکت دانش بنیانی نداریم.

وی افزود: به دلیل نوپایی مرکز رشد واحد تهران غرب، هنوز تولیدات خاصی نداشتیم چون در مراکز رشد دفاتری به شرکت‌‌‌های دانش بنیان اختصاص می‌‌‌‌یابد که از آنجا فعالیت‌‌‌‌‌های مرتبط با محصولات دانش بنیان آغاز می‌شود، اما محصولاتی به صورت جزیره‌‌ای توسط استادان این واحد دانشگاهی تولید شده که از مهم‌ترین این محصولات می‌توان به تولید ویلچر برای معلولان اشاره کرد که توسط گروهی از استادان رشته مکانیک طراحی شده همچنین تولید بالابرهای مختص به معلولان، ربات اجتماعی که محصول مشترک واحد تهران غرب و دانشگاه شریف است از دیگر محصولات تولید شده توسط استادان این واحد دانشگاهی است و کلیه این موارد در مرحله تجاری سازی قرار دارد که نیازمند حمایت و پشتیبانی دانشگاه هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در ادامه درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد واحد تهران غرب خاطر نشان کرد: عمده‌‌‌ترین منبع درآمد دانشگاه آزاد از طریق درآمدهای شهریه‌‌‌ای واحدهای دانشگاهی تامین می‌‌شود در عین حال، با سازمان‌‌ها و ارگان‌‌های مختلف قراردادهایی منعقد کردیم که برای ما درآمدزایی داشته است در همین راستا، درصدد رایزنی و انعقاد قرارداد با سکوهای نفتی هستیم که در صورت انعقا قرارداد درآمدی بالای یک میلیارد برای ما خواهد داشت همچنین، برگزاری کلیه کلاس‌های نظام مهندسی در استان تهران به عهده واحد تهران غرب است که درآمدزایی مناسبی برای ما داشته است.

رحیمی یادآور شد: واحد تهران غرب واحد جوانی است که 161 عضو هیات علمی دارد و اکثریت اعضای هیات علمی آن جوان هستند که آینده درخشانی دارد و بسترهای خوبی برای این واحد دانشگاهی تعیین شده است که با فعال شدن مرکز رشد تولید محصولات دانش بنیان وسعت چشمگیری خواهد یافت.

وی درباره چالش‌‌‌‌ها و مشکلات پیش روی در واحد تهران غرب متذکر شد: مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد سازو کار مشخصی ندارد و آئین‌‌نامه آن چندین سال است که در حال تدوین می‌‌باشد و هنوز ابلاغ نشده اما هر ساله گزارش عملکرد می‌خواهند و نیاز به رایزنی‌های سطوح بالا دارد که واحدهای دانشگاهی استقلال انجام مکاتبات با دیگر واحدها را ندارد و بروکراسی اداری در سیستم دانشگاه آزاد زیاد است. در حال حاضر هم که ثبت شرکت‌‌های دانشگاه بنیان، به ویژه در استان تهران جز اولویت‌های پژوهشی قرار گرفته نظارت‌‌‌ها باید هوشمندانه باشد اما این بروکراسی موجود باید کاهش یافته و اختیارات روسای واحدها و معاونان پژوهشی افزایش یابد که نداشتن استقلال مالی روسای واحدها توسعه امور پژوهشی را با مشکل مواجه می‌‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992717

وب گردی

وب گردی