ممیزی قبل از انتشار نشریات دانشجویی، در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد

نصیری مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قانون رفع ممیزی قبل از انتشار نشریات دانشجویی را رعایت نمی کنند که مطابق قانون با آنان برخورد خواهد شد.

رضا نصیری مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با ترسیم روحیه آرمان گرایی، انقلابی‌گری و اخلاق مداری در میان جامعه دانشگاهی به ویژه فعالین دانشجویی گفت: تمامی مسئولین، اساتید و دانشجویان به عنوان آینده سازان کشور باید فکر، اندیشه، توان، آینده نگری، آرمانخواهی و... از صفحات نشریات دانشجویی و برنامه های دانشگاهی به روشنی دیده شود.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نشر و بازنشر ارزش های انقلاب اسلامی را از وظایف نشریات دانشجویی دانست و یادآور شد: فعالیت های دانشجویی در راستای اهداف ذکر شده در واقع حکم جهادی دارد و دانشگاه آزاد اسلامی برای احقاق این امر طی یک سال گذشته اقدام به صدور مجوز برای آغاز فعالیت نشریات دانشجویی با فضای انقلابی کرده است.

وی در خصوص حذف قانون ممیزی نشریات دانشجویی قبل از چاپ، تصریح کرد: قانون برداشت ممیزی قبل از انتشار نشریات دانشجویی یک قانون کشوری است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این قوانین پیروی می کند. حدود یک سال پیش قانون حذف ممیزی نشریات دانشجویی که مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هاست، اجرا شده است.

نصیری با انتقاد از وجود ممیزی قبل از انتشار نشریات دانشجویی در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: متاسفانه برخی از واحد همچنان رویه سابق را ادامه می دهند، البته طبق گزارشات بازرسان برابر با قانون با مسئولین فرهنگی واحد های خاطی برخورد خواهد شد.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های گذشته فضای تمجید از مسئولین دانشگاهی و غیر دانشگاهی در نشریات دانشجویی وجود داشته است، اظهار کرد: به عنوان مثال برخی از ممیزی های موجود در دانشگاه که قبلا صورت می گرفته است، سنجه آن سطح تعریف و تمجید نشریه از مسئولین دانشگاهی و غیردانشگاهی همسو بوده است که اگر راضی کننده بوده، اجازه انتشار به نشریه داده می شد.

در ادامه وی با انتقاد از رویکرد و سنگ اندازی برای صدور مجور دانشجویان انقلابی افزود: با رویکرد جدید مسئولین دانشگاه آزاد امروز تمام سنگ ها از مسیر حرکت افسران جنگ نرم برداشته شده و دیگر جای هیچ گونه توقفی برای جریان دیندار و انقلابی دانشگاه وجود ندارد.

نصیری اظهار داشت: در یک سال گذشته در حوزه نشریات دانشجویی شاهد یک نوع رویش جدید هستیم، نشریات دانشجویی که در گذشته برای دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی و فضای واقعی آزاداندیشی دانشجویی دچار مشکل بودند، اکنون آنان در دوره جدید به اصطلاح از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند.

این مسئول با اشاره به یک روند اشتباه در گذشته نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در گذشته اشکال جدی به نشریات دانشجویی وارد بوده است، طبق بخشنامه و آیین نامه سابق، نشریات دانشجوی برای شرکت در جشنواره نشریات دانشجویی و کسب امتیاز تعداد صفحات، نوع صفحه و کاغذ بسیار حائز اهمیت بوده است و یک رقابت پنهان وجود داشت که نشریات به این سمت بروند که کاغذ های نشریه تمام رنگی و گلاسه باشد.

وی افزود: در گذشته قیمت نهایی نشریات دانشجویی بسیار بالا بوده است که باعث می گردد، اول مخاطب اصلی که دانشجو است توان تهیه نشریه را نداشته باشند و دوم دانشگاه به خاطر هزینه زیاد تعداد و تیراژ نشریه را کاهش می دهد.

نصیری با تاکید بر صحیح دانستن بازنگری قوانین نشریات دانشجویی گفت: در قوانین جدید لحاظ شده است که نشریات دانشجویی ورقه های کلاسه استفاده نکنند مگر نشریات هنری و تخصصی، همچنین باید از امکانات موجود واحدها نظیر دستگاه های تکثیر و انتشارات استفاده کنند. در این صورت از اسراف و صرف هزینه های بی حاصل نشریات دانشجویی جلوگیری به عمل می آید.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر نشریات طبق موارد فوق ذکر شده عمل کنند که مورد تایید وزارت علوم و قوانین جشنواره نشریات دانشجویی نیز است، در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مشکل کمبود بودجه برای نشریات دانشجویی نداریم.

در پایان وی خاطر نشان کرد: سومین دوره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در آذرماه سال جاری در شهرکرد برگزار گردید و به زودی نیز سلسله جلسات برای برگزاری جشنواره نشریات سال آینده که قرار است به میزبانی اصفهان باشد، آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992756

وب گردی

وب گردی