واردات تاکنون با دلار بیشتر از 8600 تومان نبوده است

پرسش بسیاری از شهروندان این است که چرا با وجود کاهش قابل ملاحظه نرخ ارز طی ماههای گذشته قیمت کالاها بویژه وارداتی ها شکسته نشد؟ یک مسئول صنعت، معدن و تجارت می گوید: اساسا تاکنون هیچ کالایی با نرخ دلار بیشتر از هشت هزار و 600 تومانی وارد نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: تاکنون کالاهای وارداتی حداکثر با نرخ هشت هزار و 600 تومانی قیمت گذاری شده اند.
وی ادامه داد: گاهی ممکن است کاهش نیافتن قیمت ها در بازار ناشی از کاهش تولید کالا متناسب با میزان تقاضا در بازار باشد که این موضوع دیگر ارتباطی به قیمت دلار ندارد و مشکل به نبود کفایت در تولید یا واردات برمی گردد که باعث کمبود کالا در بازار شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران چسبندگی قیمت در کالاها را ناشی از نبود تناسب بین عرضه و تقاضا در بازار دانست و افزود: باوجود ثبات نرخ ارز برای مواد غذایی و کالاهای اساسی تا پایان سال ۹۷ از طرف دولت، اما افزایش نرخ نهاده ها در بازارهای بین المللی و هزینه های حمل و نقل نیز در این زمینه به عنوان یک شاخص مطرح هستند.
به گفته وی سایر افزایش هزینه ها در بازار بورس از جمله هزینه مواد پتروشیمی، فولادی، کاغذ، مقوا و.... برای بسته بندی نیز مزید بر علت شده و با وجود ثابت بودن نرخ ارز(برای واردات) باعث افزایش قیمت این کالاها شده است.
وی افزود: علاوه بر اینها مشکلات تامین ارز و صادرات رسمی و غیررسمی برخی کالاها باعث برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا شده که در مجموع باعث چسبندگی قیمت ها شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران این پرسش را نیز مطرح کرد که «آیا نوسان نرخ در قیمت نهاده ها در بازار بین المللی را می توان کنترل کرد؟
صادقی تاکید کرد: همچنین ارز نیمایی باید به اندازه کافی در اختیار تولیدکننده قرار گیرد و فرآیندهای تامین آن نیز باید آسان تر شود تا به افزایش قیمت کالاها به دلیل هزینه های سربار نینجامد.
صادقی با اعتقاد بر اینکه کمبود مواد اولیه باعث ایجاد رفتار انقباضی تولیدکنندگان می شود گفت: ارزشمندتر شدن کالا یا مواد اولیه نسبت به سال گذشته به ورود کالا به صورت قطره چکانی در بازار و نیز فراهم شدن زمینه شکل گیری بازار سیاه منجر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان کرد: برخی رفتارهای موجود در بازار مانند احتکار یا کاهش عرضه کالا به بازار ناشی از کمبود اختصاص مواد اولیه به تولیدکننده است که به مراتب باعث کاهش تولید و نیز ایجاد مشکل برای مصرف کننده می شود.
وی با بیان اینکه خروج اقتصاد از حالت تعادل، بازرسی های لازم در بازار را با مشکل مواجه می کند گفت: بازرسی و نظارت بر بازار با ابزار کنترلی زمانی از کارآیی لازم برخوردار است که فرآیند مربوط به تامین و توزیع بدرستی صورت گیرد تا بتوان از این طریق قادر به کنترل تخلف موجود در سطح بازار و عرضه کالا باشیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به جریمه های تعریف شده برای تخلفات واحدهای صنفی و نیز تجدیدنظر سالانه آنها اشاره و بیان کرد: هر سال سازمان تعزیرات حکومتی و نیز سازمان حمایت عددی را متناسب با نرخ تورم به عنوان جریمه برای تصویب به دولت پیشنهاد می دهند؛ میزان افزایش در سال جاری کمتر از 9 درصد بود که این رقم به هیچ عنوان اثر بازدارندگی نخواهد داشت.
وی بر تسریع در روند رسیدگی به پرونده های تخلفات صنوف در تعزیرات حکومتی تاکید و خاطرنشان کرد: به دلیل وجود تشریفات قانونی 90 درصد از پرونده تخلفات صنفی که اکنون در شعب تعزیرات در حال بررسی است مربوط به چند سال گذشته است که دیگر موضوعیت قانونی ندارد و نمی تواند مشکل بازار را برطرف کند.
صادقی گفت: زمانی که بازار در شرایط نامطلوبی قرار می گیرد جلسات بیشتری برای تعامل با واردکنندگان، تولیدکنندگان و تشکل های توزیع کننده برگزار خواهیم کرد تا بتوان از این طریق سطوح بالای عرضه را کنترل و از وقوع تخلف پیشگیری کنیم.

کد خبر: 992778

وب گردی

وب گردی