آیا  گوش دادن به موسیقی حین مطالعه مفید است؟

بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان احساس می کنند که اگر در حین مطالعه یا دوباره خوانی به موزیک گوش فرا دهند تمرکز بهتری خواهند داشت. برخی می گویند که بدون موسیقی، نمی توانند دوباره خوانی کنند. در طرف مقابل، افرادی هستند که برای کار یا مطالعه به سکوت نیاز دارند و موسیقی را ناخوشایند می دانند. در ادامه به بررسی نتایج علمی این عمل می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،بسیاری از دانشجویان معتقدند که در حین مطالعه و بازخوانی، گوش دادن به موسیقی آن ها را متمرکز‌تر کرده و می توانند بهتر به یادگیری بپردازند در مقابل عده‌ای عکس این موضوع را قبول دارند.

آیا واقعا گوش دادن دانشجویان به موسیقی در مطالعه بهتر کمک می کند؟ یا این همان حواس پرتی است که افراد از آن آگاه نیستند؟ در ادامه به بررسی پاسخ علم در مورد این سوالات می پردازیم.

تأثیر موتسارت

تئوری که گوش دادن به موسیقی، به ویژه موسیقی کلاسیک، باعث می شود مردم هوشمندانه تر عمل کنند، در اوایل دهه 1990 توسعه یافت.

اثر موتسارت توسط دکتر «گوردون شاو»، که در زمینه توانایی مغز برای دلایل خاص تحقیق می کرد، نامگذاری شد. یکی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی وی نیز یک مدل مغز را در حین گوش دادن به موسیقی توسعه داد.

این تحقیق بهانه‌ای شد که آنها نتایج موسیقی کلاسیک را روی مغز دانشجویان کالج بررسی کنند. در سال 1993 او گزارش داد که گروهی از دانشجویان در نتیجه گوش دادن به موتسارت، سطوح IQ خود را به اندازه 9 امتیاز افزایش داده‌اند.

با چنین نتایجی رسانه ها اعلام کردند که موسیقی کلاسیک به کودکان کمک می کند تا دقیق‌تر شوند. این نتایج باعث توسعه اسباب بازی های دارای موسیقی کلاسیک و توصیه به زنان برای پخش این موسیقی‌ها برای جنین (با قرار دادن هدفون روی شکم) شد.

بعدها اعلام شد که اثرات موتسارت گمراه کننده بود و اکنون هم برخی آن را یک راز می دانند. در این تحقیق دانشجویان در مورد اطلاعات هوش فضایی(این نوع هوش توانایی درک پدیده های دیداری است) مورد آزمایش قرار گرفته بودند و وادار به انجام وظایفی مانند حل هزارتو یا تا کردن کاغذ شدند که تنها با قسمتی از هوش مرتبط است به همین دلیل این نظریه شبههناک شد.

ده سال پس از آنکه این تئوری به شدت محبوب شد، تیم محققان نتایج تقریبا 40 مطالعۀ در مورد اثر موتسارت را منتشر و اعلام کردند که شواهد بسیار کمی در مورد اینکه گوش دادن به موسیقی کلاسیک باعث کمک به انجام وظایفی خاص می شود وجود دارد.

بنابراین، ثابت نشده است که گوش دادن به موسیقی کلاسیک و یا هر گونه موسیقی در واقع باعث هوشمندی فرد می‌شود یا خیر.

موزیک حس و حال شما را بهتر می‌کند

با این حال، گوش دادن به موسیقی با افزایش سطح دوپامین می تواند برای شما شادی و احساسات لذت‌بخش داشته باشد.

با توجه به تحقیقات، گوش دادن به موسیقی باعث آزادسازی دوپامین در مغز می شود. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که احساسات شادی و هیجان را ترویج می دهد.

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که ممکن است در حل مسائل دارای مشکل باشند در موقعیت‌های مثبت نسبت به موقعیت‌های منفی یا طبیعی بهتر عمل می کنند.

موسیقی آرامش بخش است و همچنین به دانشجویان با استرس و اضطراب کمک می کند تا مطالعه ای موثر‌تر داشته باشند.

تحقیقات نشان داد که گوش دادن به موسیقی در واقع سطح کورتیزول شما را کاهش می دهد. کورتیزول هورمونی است که معمولا مسئول احساس استرس و اضطراب است.

از آنجا که موسیقی به آرام کردن شما کمک می کند، می توانید بهتر بخوابید و با عادت خوب خوابیدن آرامش و تمرکز بهتری پیدا کنید.

در زمان های مطالعات طولانی وجود یک موزیک پس زمینه باعث تمرکز بیشتر و محرک حس خوب است؛ بنابراین می توانید از یک موسیقی برای حس آرامش بیشتر بهره ببرید.

می تواند یادگیری را مختل کند

موسیقی خشن یا با صدای بلند تاثیر منفی روی درک مطلب و خلق و خو دارد و همین باعث کارآیی کمتر در کارهاست.

تحقیقات نشان می دهد که موسیقی به حفظ حافظه کمک می کند. نظریه ها نشان می دهد که با داشتن حالت مثبت، شکل گیری حافظه بهتر عمل می کند.

با این حال، دانشجویانی که از موسیقی برای کمک به حافظه خود استفاده می کنند معمولا در زمان سکوت امتحانات برای به یاد آوردن اطلاعات با مشکل رو به رو می شوند. در واقع یادآوری اطلاعات ثابت شده به محیطی مانند محیط اولیه خود نیاز دارد.

بنابراین، دانش آموزانی که ترجیح می دهند در یک محیط آرام تر مطالعه کنند، در زمان آزمون راحت تر هستند.

نوع موزیک مهم است

طبق یک مطالعه انجام شده در دانشگاه فونیکس و همچنین مطالعات مختلف دیگر، گوش دادن به موسیقی با کلام باعث انحراف خواندن، مطالعه و نوشتن می شود.

نتایج نشان داد که ذهن هم در حال پردازش اشعار موسیقی و همزمان متمرکز بر آنچه در حال خواندن آن هستید، است. طبق این تحقیق فرد در چنین حالتی در حال انجام چندین کار باهم است که می تواند IQ را 10 امتیاز کاهش دهد.

منطقی است که اگر میزان تمرکز خود را روی گوش دادن آهنگ مورد علاقه خود بگذارید، از تمرکز به آنچه درحال مطالعه آن هستید خارج خواهید شد.

با این حال، شاید اثر موتسارت آنچنان هم راز آلود نباشد؛ زیرا دانشمندان اعلام کردند که اگرچه گوش دادن به موسیقی کلاسیک ممکن است باعث افزایش هوش نشود؛ اما می تواند به دانشجویان کمک کند تا بهتر مطالعه کنند.

مطالعه انجام شده در فرانسه که در مورد یادگیری و تفاوت‌های فردی منتشر شده است، نشان داد دانشجویانی که به سخنرانی با وجود موسیقی کلاسیک زمینه گوش می دهند در آزمون‌ها بهتر از دیگران عمل می‌کنند.

دانشمندان اعلام کردند که استفاده از موزیک زمینه دانشجویان را در مورد پذیرش اطلاعات راحت‌تر می کند. ممکن است که موسیقی با تحریک تغییر در محیط یادگیری بر‌ انگیزه دانش آموزان در طول سخنرانی تمرکز داشته باشد که منجر به عملکرد بهتر در آزمون ها می شود.

اگر خود شخص فکر می کند در حالت گوش دادن به موسیقی دچار حواس‌پرتی می‌شود بهتر است از آن استفاده نکند.

با این حال، اگر شما را در خلق و خوی دلپذیر و آرامش قرار می دهد، موسیقی بی کلام در پس زمینه پخش کنید. در واقع همانند بسیاری از فرآیندهای یادگیری، این مسئله واقعا به فرد و حالاتش مربوط می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992780

وب گردی

وب گردی