برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد خوابگاه‌های متأهلی/ مدارس عالی مهارت در واحدهای استانی راه اندازی می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه برای خوابگاه‌های متأهلی و مدارس عالی مهارت برنامه‌ریزی کلان دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نوزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان ظهر امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور آیت ­الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت و دیگر اعضا در واحد رشت برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این نشست با اشاره به اهمیت شغل معلمی و مسئولیت در فضای دانشگاه، گفت: در میان همه شغل‌ها، معلمی از زیباترین و سخت‌ترین مشاغل است، چرا که با جوانانی سروکار داریم که دارای روحیه، نشاط و آینده هستند و اگر در تربیت آنها کاستی و کاهلی داشته باشیم، باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار جدی است و باید راه بهتری برای حرکت ترسیم کنیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و امام خمینی(ره) واژه «اسلامی» را به عنوان پسوند این دانشگاه قرار دادند تا خط سیر دانشگاه مشخص باشد و این دانشگاه از تعهدات و تقیداتی که نظام سلطه به ما تحمیل می‌کند و مانع پیشرفت علم است، آزاد باشد و براساس مبانی اسلام فعالیت کند.

کارآمدی آموزش عالی یکی از مطالبات مردم از دانشگاه‌هاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کارآمدی آموزش عالی یکی از مطالبات مردم از دانشگاه‌هاست، گفت: انتظار مردم از ما این است که جوان متخصص و کارآمد و آینده‌دار به جامعه تحویل دهیم. 50 درصد از جوانان 18 تا 24 ساله کشور برای تحصیل به دانشگاه‌ها می‌روند که 85 درصد این جمعیت، خودشان هزینه تحصیل را برعهده دارند و دولت فقط برای 15 درصد دانشجویان، آموزش عالی رایگان ارائه می‌کند. اگر دانشگاه‌ها نتوانند تعالی و کمال جوانان را برآورده کنند، مردم از دانشگاه‌ها روی برمی‌گردانند و صندلی‌ها زمانی خالی می‌شود که در تعلیم و تربیت کوتاهی شده باشد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: استقبال چهار برابر ظرفیت از رشته‌های علوم پزشکی در مقایسه با رشته‌های فنی و مهندسی و علوم انسانی، این موضوع را ثابت می‌کند که دانشگاه ها در این حوزه‌ها نتوانسته‌اند آنگونه که شایسته است، کارآمد باشند.

وی با اشاره به اینکه برای حل این موضوع تنها نباید به کیفیت توجه داشت، گفت: موضوع عدم استقبال از رشته‌های غیرپزشکی فقط مربوط به کیفیت آموزش نمی‌شود، چرا که بسیاری از دانشگاه‌های مطرح کشور هم در برخی موارد با عدم استقبال دانشجو مواجه هستند، بنابراین اگر به مطالبات جوانان توجه داشته باشیم و بتوانیم آینده آنها را تأمین کنیم، خواهیم دید که متقاضیان برای ورود به دانشگاه در صف خواهند ایستاد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از کاهش تعداد دانشجویان در رشته‌های کشاورزی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی 1680 عضو هیأت علمی و مدرس رشته‌های کشاورزی در اختیار دارد، اما جمعیت دانشجویی این رشته‌ها حدود 7 هزار نفر است، یعنی به ازای هر سه دانشجو، یک استاد داریم که این موضوع با توجه به اهمیت حوزه کشاورزی که حدود 5 میلیون خانوار از این طریق درآمدزایی و ارتزاق می‌کنند، قابل قبول نیست.

وی افزود: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و اهمیت تأمین امنیت غذایی، دانشگاه آزاد اسلامی باید بستری ایجاد کند که جوانان به این حوزه علاقه‌مند شوند و ظرفیت رشته‌های مرتبط با کشاورزی در این دانشگاه تکمیل شود.

دکتر طهرانچی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم به جمهوری اسلامی ایران وفادار هستند و می‌خواهند حاکمیت الله، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بر کشور حاکم شود و آن را به هر حاکمیت دیگری ترجیح می‌دهند. وظیفه دانشگاه‌هاست که در آموزش عالی پیگیر این حاکمیت بوده و جوانان را برای زندگی در این بستر آماده کنند. نباید نسبت به آینده جوانان بی‌تفاوت باشیم.

وی با اشاره به پیشنهاد مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، مبنی بر راه‌اندازی ستاد اقامه نماز در واحدهای دانشگاهی این استان، گفت: استان‌ها هیچ محدودیتی برای این کار ندارند و تأکید هم بر این است که به جوانان اهمیت دهیم و با آنها صحبت کنیم که این موضوع می‌تواند با راه‌اندازی ستاد اقامه نماز و توجه به تعلیم و تربیت با روش ایجابی و محبتی، تحقق یابد.

دکتر طهرانچی با اشاره به لزوم راه‌اندازی خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه آزاد اسلامی برای تشویق جوانان به ازدواج، خاطرنشان کرد: برای این موضوع مهم، برنامه‌های کلانی داریم و اکنون در حال شناسایی ظرفیت‌های خالی خوابگاهی هستیم تا بتوانیم آنها را تبدیل به خوابگاه‌های متأهلی کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان باشد، اظهار داشت: در این زمینه وظیفه ما ایجاد اشتغال نیست، بلکه باید بسترسازی داشته باشیم تا تربیت‌شدگان دانشگاه آزاد اسلامی، در جامعه جذب شوند، بنابراین آینده شغلی و زندگی جوانان برای ما از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. در کنار دانشگاه‌ها، مدارس عالی مهارت ایجاد خواهد شد که با توجه به آمایش اشتغال استانی، دانش‌آموزان و دانشجویان مهارت‌های لازم را بیاموزند. ان‌شاءالله به زودی این مدارس در استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به انجام حسابرسی دقیق و شفاف از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: متأسفانه هیأت‌های امنای استان و مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون حسابرسی مستقل نداشت که با تأکید آقای دکتر ولایتی، این امر توسط یکی از شرکت‌های معتبر و مستقل در حال انجام است و وضعیت مالی دانشگاه در سال 1395 مورد بررسی دقیق قرار گرفت و کمیسیون‌های دائمی جلسات 5 ساعته روزانه برگزار کردند که به این ترتیب همه حساب‌های دانشگاه آزاد اسلامی در قالب 35 بسته مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: بحمدالله هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تحت ریاست آقای دکتر ولایتی تأکید دارد که فعالیت‌های این دانشگاه شفاف باشد و به وظیفه خود در قبال مردم عمل کند.

آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت نیز در نوزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با خیرمقدم به دکتر طهرانچی و تسلیت درگذشت دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در حادثه واژگونی اتوبوس، گفت: روز گذشته خبری مبنی بر قرار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان منتشر شد که خبری مسرت‌بخش بود. امیدواریم اهدافی که امام خمینی (ره) برای این دانشگاه در نظر داشت، محقق شود.

وی ادامه داد: موانعی سر راه پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشت و موانعی از داخل و خارج نگذاشت این دانشگاه به تراز واقعی خود برسد. اکنون امید داریم این موانع شناسایی و بخش علمی و تربیتی دانشگاه تقویت شود.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه ما در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم، گفت: امروز همه قدرت‌ها در مقابله با جمهوری اسلامی ایران خاضع شده‌اند و فهمیده‌اند که نظام سرمایه‌داری و کاپیتالسیم شکست خورده و زمان عملیاتی شدن اندیشه‌های اسلامی است.

امام جمعه رشت خاطرنشان کرد: امیدواریم در ایام مسئولیت دکتر طهرانچی و همکاران ایشان، تلاش شود تا به همان میزان که به بخش علمی توجه می‌شود، مسائل دینی و ارزش‌های اسلامی نیز تقویت شود و اساتید و دانشجویان در مسیر انقلاب و شهدا حرکت کنند.

دکتر ابراهیم چیرانی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان هم در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، اظهار داشت: این استان حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد که با توجه به شرایط آب‌وهوایی این منطقه، جمعیت آن رو به افزایش است. این موضوع می‌تواند مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب دانشجوی بیشتر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 28 درصد از 120 هزار دانشجوی استان، در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با 15 واحد و مرکز دانشگاهی، 33 هزار و 750 دانشجو، 841 عضو هیأت علمی که 45 درصد از کل اعضای هیأت علمی استان را شامل می‌شود، 816 کارمند، 851 رشته، 2 مرکز رشد، 2 مرکز مطالعاتی، ظرفیت و پتانسیل بالایی برای رشد و ارتقا در اختیار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسین صفوی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان نیز در این جلسه، گفت: ستاد اقامه نماز در همه دانشگاه‌ها وجود دارد، اما چنین ستاد و دبیرخانه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل نشده است. این موضوع باید مورد رسیدگی مسئولان دانشگاه قرار گیرد.

وی با تأکید بر توجه به موضوع ازدواج دانشجویان، خاطرنشان کرد: برای ازدواج جوانان کارهای زیادی می‌توان انجام داد. بسیاری از بودجه‌های فرهنگی که صرف برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و اردوها می‌شود را می‌توان به این امر اختصاص داد تا ازدواج دانشجویی مورد توجه قرار گیرد و با راه‌‎اندازی خوابگاه‌های متأهلی تا حدودی به ازدواج جوانان کمک کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 992790

وب گردی

وب گردی