کاربردی کردن فناوری‌های فضایی در جهت بهینه‌سازی منابع آبی

رییس مرکز تحقیقات فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، با بیان اینکه در سال‌های اخیر حرکت‌های ویژه‌ای برای کاربردی کردن فناوری‌های فضایی صورت گرفته است، گفت: با توجه به مخاطرات کشور در زمینه آب، انرژی و امنیت غذایی ما در این حوزه‌ها متمرکز شده‌ایم.

امید شکوفا رئیس مرکز تحقیقات فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به این که این مرکز در دو حوزه کاربردهای مخابراتی و سنجش از دور فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در حوزه سنجش از دور ما اولویت خود را روی بخش کشاورزی گذاشتیم. طی چند ساله گذشته بیشتر بحث ما تعیین سطح زیرکشت محصولات استراتژی کشور مثل گندم، برنج و کلزا و نظایر آن است. از سوی دیگر روی بحث تعیین پارامترهای گیاهان و تشخیص بیماری فعالیت می‌کنیم؛ بنابراین در این مدت الگوریتم‌هایی برای پیش بینی‌ها و پارامترهای آن در مراجع علمی مطرح و تایید شده است.

وی با تاکید براین‌که مرکز تحقیقات فضایی به عنوان نهاد پژوهشی به مسئله برآورد زیرکشت غیرمجاز برنج ورود پیدا کرده است، گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته، متوجه شدیم که در استان‌هایی که با موضوع کم آبی مواجه هستند در مقیاس وسیع و خیلی فراتر از انتظار محصولی به نام برنج کشت می‌شود. در همین راستا گزارش‌های تهیه شده به هیات دولت ارائه شده است تا بتواند با مجموعه‌های مرتبط به تصمیم‌گیری‌های صحیحی دست پیدا کنند.

از طرف دیگر ماحصل این نتایج را در سامانه‌ای گردآوری کردیم و آن را در اختیار مدیران مربوطه قرار خواهیم داد تا این وضعیت را به صورت آنلاین بررسی کنند.

همچنین با نهادهای مختلف در حوزه‌های پیش‌بینی آلودگی هوا، استخراج کانی‌ها و فلزات گرانبها به کمک تصاویر ماهواره ای همکاری می‌کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده فضایی ایران تصریح کرد: ما به کمک فناوری جدید و تصاویر ماهو‌اره‌ای داده‌های مورد نظر را که در زندگی مردم تاثیر گذار است، رصد می‌کنیم.

وی با بیان این‌که دامنه‌ فعالیت‌های ما در بخش‌های مختلف گسترده است، افزود: ما در بحث وضعیت منابع آبی و بحث آمایش سرزمین و پایش آلودگی هوا به صورت جدی ورود پیدا کردیم و این پروژه‌ها را به صورت ویژه و گسترده تا پایان سال ادامه خواهیم داد تا جایی‌که به‌زودی داده‌های آن منتشر خواهد شد.

شکوفا با بیان اینکه در سال‌های اخیر حرکت‌های ویژه‌ای برای کاربردی کردن فناوری‌های فضایی صورت گرفته است، ادامه داد: با توجه به مخاطرات کشور در زمینه آب، انرژی و امنیت غذایی ما در این حوزه‌ها متمرکز شده‌ایم.

وی، پایش سطح غیرمجاز برنج در کشور را از جمله مطالعات کلیدی این مرکز نام برد و اظهار کرد: این مطالعات نتایج قابل‌توجهی از کشت غیر مجاز کشور را در نواحی که با کمبود آب مواجه است، نشان داد که نتایج آن از سوی وزیر ارتباطات به هیات دولت ارائه شد.

همچنین شکوفا، پایش، وضعیت آب، حق‌آبه و وضعیت آب‌های رو سطحی و زیر زمینی را از دیگر مطالعات این مرکز تحقیقات دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 992795

وب گردی

وب گردی