گلشنی: دولت با برقراری  شایسته سالاری در کشور از نخبگان حمایت کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر نظام شایسته‌سالاری در بخش‌های مختلف دولت وجود داشته باشد و نخبگان مورد حمایت دولت قرار گیرند قطعا با انگیزه بیشتری در کشور مانده و به مردم وطن خود خدمت خواهند کرد.

دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مسئله مهاجرت نخبگان و چگونگی جذب و حمایت آنها در کشور گفت: مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین عامل جذب نخبگان در کشور تولید است و اگر اقتصاد یک کشور بر پایه امور دانش بنیان تقویت شود منجر به گسترش، جذب و حمایت از نخبگان خواهد شد. در واقع با گسترش این امر چرخه‌‌‌های اقتصادی و علمی یک کشور به حرکت درآمده که منجر به پیشرفت یک سرزمین و ماندگاری نخبگان در وطن خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه، توجه به نخبگان هم بد فهمیده می‌شود. توجه به معنای تجملات نیست بلکه کافی است امکانات تحقیق در اختیار آن‌‌ها قرار گیرد و برای علم از سرمایه‌‌گذاری لازم و مطلوب دریغ نشود تا نتایج ثمر بخش برای پیشرفت یک ملت به واسطه شناخت جایگاه نخبگان آن کشور فراهم شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: شناسایی، پرورش، حفظ استعدادهای برتر و جذب آنها برای بیشتر کشورها اهمیت خاصی دارد و کشورهای پیشرفته سعی بسیاری دارند که حتی با جذب نخبگان از سایر کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه هرچه بیشتر به غنای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خود بیفزایند و در این میان نیروهای نخبگان کشورهای در حال توسعه، بهترین گزینه آنها محسوب می‌شوند.

گلشنی تاکید کرد: مدتهاست، موضوع فرار مغزها از کشورهایی همچون ایران مطرح می‌‌شود. این درحالی‌ست که در سال‌های اخیر با حمایت‌‌‌های صورت گرفته از نیروی جوان دانشگاهی در ایران، فضایی برای ماندگاری هرچه بیشتر نخبگان در کشور فراهم شده و بدون شک توجه بیشتر به چرخه تولید و فناوری در سال‌‌های اخیر در کاهش خروج نخبگان اثر گذار بوده که اهمیت ویژه به این امر باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر نظام شایسته‌سالاری در بخش‌های مختلف دولت وجود داشته باشد و نخبگان احساس کنند که مورد حمایت دولت قرار می‌‌‌گیرند قطعا با انگیزه بیشتری در کشور مانده و به مردم وطن خود خدمت خواهند کرد. بنیادهایی که وظیفه آنها پیشبرد مسائل مربوط به نخبگان است نباید به حمایت‌های مالی مشخص بسنده کنند. این کارها نمایشی است. استعدادیابی هنر بسیار بزرگی است. افراد بسیاری در روستاها و شهرستان‌ها وجود دارند که مجال مطرح‌شدن ندارند. باید کمیته‌های استعدادیاب تشکیل شود تا افراد نخبه ایرانی در جای‌جای مختلف دنیا قابلیت جذب شدن داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: آنچه مسلم است، باید مراکزی وجود داشته باشد که افراد دارای ایده را حمایت کرده و زمینه‌ساز رشد آنها شوند. برخی اوقات این حس وجود دارد که افراد معمولی در یک سازمان می‌خواهند فرد نخبه را پایین بکشند، چنین دیدگاهی باید اصلاح شود و پیش‌نیاز آن جا افتادن فرهنگ نخبه‌پروری و شایسته‌سالاری است؛ بنابراین اگر این چند عامل ایجاد شوند و ما بتوانیم از افراد صاحب‌نظر و افرادی که انگیزه اصلی آنها خدمت به مردم و پیشرفت کشور است استفاده کنیم می‌توانیم در جهت توسعه گام برداریم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت باید یک سیستم کارآمد و نظام ارتباطی موثری تعیین کند تا بدون هیچ منعی افراد نخبه بتوانند خودشان را معرفی کنند. توجه بیشتر به سرمایه انسانی که در جهان امروز حرف اول را می‌زند می‌تواند به جذب نخبگان خارج از کشور کمک کند. البته برای رسیدن به این اهداف، عزمی ملی فارغ از اندیشه‌های جناحی نیاز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992798

وب گردی

وب گردی