گنجشکی قوی‌تر از «تیرکس»

تحقیقات جدید نشان داده است که پرنده‌ای 33 گرمی دارای قدرت گاز گرفتن بسیار بیشتری نسبت به دایناسور عظیم الجثه «تیرکس» است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از «www.livescience.com»، همه ما در سری فیلم های «پارک ژوراسیک» دایناسورهای وحشتناک موسوم به «تیرکس» را دیده و از درندگی و قدرت فک و گاز گرفتن این جانور آگاه هستیم. حال اگر به شما گفته شود گنجشک کوچکی وجود دارد که قدرت ضربه نوک آن 320 برابر بیشتر از «تیرکس» است، حتما تعجب خواهید کرد.

محققان با استفاده از ابر کامپیوترها وزن و قدرت ضربه نوک و گاز گرفتن حیوانات مختلف را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. به این ترتیب، تغییرات تکاملی و قدرت فک ، آرواره و قدرت ضربه و گاز گرفتن گروه های مختلف حیوانات از جمله پستانداران، خزندگان و پرندگان مورد بررسی قرار گرفت.

هنگامی که محاسبات شبیه سازی انجام گرفت، مشخص شد پرنده های کوچکی که «گنجشک گالاپاگوس» نام دارند، به طور غیر منتظره ای دارای قدرت ضربه قوی تری در میان تمام پرندگان و حتی دایناسورها هستند.

در حقیقت، اگر این گنجشک کوچک دارای جثه‌ای به اندازه «تیرکس» بود، قدرت ضربه نوک آن 320 برابر قوی‌تر از پسر عموی خود ( که نسلش منقرض شده است ) بود.

براساس یافته‌های جدید برخلاف تصور ما، قدرت گاز گرفتن «تیرکس» چندان هم زیاد نبوده و قدرت آن نسبت به هم دوره‌ای های خود چه بسا کمتر هم بوده است.

اگر قدرت گاز گرفتن «تیرکس» را برحسب نیوتن محاسبه کنیم، قدرت آن برابر 57000 نیوتن است.

وزن این پرنده کوچک 33 گرم و قدرت ضربه نوک آن 70 نیوتن است.

در حیوانات هر چقدر وزن بیشتر باشد قدرت آرواره آنها نیز بیشتر می شود و با کم شدن وزن قدرت آرواره نیز کاهش می‌یابد.

ولی در این میان استثناهایی نیز مانند این گنجشک وجود دارد. بعضی از گونه های جانوران برخلاف جثه کوچکشان دارای قدرت آرواره بالاتری هستند.

«گنجشک گالاپاگوس» با سرعت بسیار بالایی ضربه نوک خود را به هدف می زند و این نکته عاملی است که باعث افزایش قدرت ضربه می شود. بر اساس تحقیق انجام شده قدرت گاز گرفتن این پرنده 33 گرمی خیلی بیشتر از اجدادش است که 1 میلیون سال پیش نسلشان منقرض شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992801

وب گردی

وب گردی