اعتراف دردناک سفیر سابق آمریکا در ناتو

سفیر سابق آمریکا در ناتو و رئیس فعلی شورای امور جهانی شیکاگو در آمریکا در اعترافی دردناک گفت: آمریکا دیگر مهمترین بازیگر در صحنه جهانی به حساب نمی‌آید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ایوو دالدر، سفیر سابق آمریکا در ناتو در صحبت‌هایش به یک پادکست به نام اکس فایلز متعلق به سی‌ان‌ان و انستیتوی سیاست در دانشگاه شیکاگو گفت: آمریکا در ۲۰۱۷ یک حضور مهم در ذهن رهبران جهانی داشت و اینکه آمریکا چه کاری انجام بدهد یا ندهد اهمیت داشت. من نمی‌توانم مطمئن باشم در ۲۰۲۱ رهبران جهان همچنان درباره آنچه که آمریکا قصد انجامش را دارد فکر کنند.

او در ادامه گفت: نکته اول این است که آنچه که فراتر از آمریکا اتفاق می‌افتد بر آنچه که در داخل مرزهای آمریکا رخ می‌دهد تاثیر خواهد گذاشت.

او در ادامه توضیح داد: در دهه ۱۹۹۰ شما با یک سری بحران‌ها شامل سومالی، هائیتی، بوسنی روبرو بودید که این ایده را برجسته می‌ساخت که شاید شما نمی‌توانید چیزی را که در جهان اتفاق می‌افتد نادیده بگیرید و شما باید شروع به این فکر می‌کردید که چطور با جهان برخورد کنید به نحوی که تضمین کنید رهبری آمریکا مورد نیاز است.

دالدر تصریح کرد: نکته دوم این است که جهان به آمریکا برای رهبری چشم دارد. آمریکا نمی‌تواند مثل کشورهای دیگر آنچه که در جهان اتفاق می‌افتد را نادیده بگیرد و تنها متمرکز بر اتفاقاتی که در داخل می‌افتد باشد.

به گفته دالدر یک نتیجه احتمالی راهبرد سیاست خارجی دولت فعلی این خواهد بود که هیچ کس واقعا کنترل را در دست نخواهد گرفت و شما به جهانی برخواهید گشت که هر کسی به جستجوی منافع خود، حوزه نفوذ خود و راه‌های خود برای به دست گرفتن کنترل هر آنچه که برای آنها به منظور موفق‌ شدن در مسابقه قدرت نیاز است خواهد پرداخت.

او خاطرنشان کرد: نکته سوم این است که بهتر است آمریکا به جای اینکه دنبال ساختن صلح باشد به دنبال پایان دادن به جنگ‌ها باشد.

او توضیح داد که فکر نمی‌کند آمریکا ظرفیت این را که باعث ایجاد صلح بر طبق شرایط خودش در سوریه شود داشته باشد.

وی افزود: من فکر می‌کنم که ما این ظرفیت را چه به لحاظ نظامی و چه از جوانب دیگر داریم. برای آنکه به تعقیب داعش بپردازیم اما بعد از اینکه این کار را کردید چه کار باید کرد؟ چقدر لازم است که شما حضورتان را ادامه دهید؟ ما قرار است تا کی متعهد باشیم؟ اینها سوال‌های اساسی هستند که روسای جمهور باید برای کار خودشان به دنبال پاسخ برایشان باشند و ملت نیز باید درباره آن بحث کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 992823

وب گردی

وب گردی