نقش عوامل آموزشی روی دانشجویان متقلب در امتحانات/  نقض صداقت علمی  یا هنجار شکنی

عوامل آموزشی و عوامل اجتماعی تاثیر زیادی روی دانشجویان برای تقلب در امتحانات می گذارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیاری از دانشجویان شب امتحانی برای کسب نمره قبولی دست به هرکاری می زنند و یکی از روش های آسان از دید این افراد تقلب سرجلسه امتحان است.

یکی از معانی تقلب، جعل است و دانشجویان با بی توجهی به این موضوع سرجلسه امتحان حاضر می شوند و از این روش اشتباه برای کسب نمره قبولی استفاده می کنند.

تقلب، دانشجویی را که از مهم ترین و تاثیر گذارترین عناصر کشور است و در آینده سرنوشت آن را در تمام ابعاد رقم می زند به فردی سست و تنبل تبدیل می کند.

تقلب در امتحان یکی از مهمترین مواردی است که صداقت علمی را نقض و به طور جدی کیفیت تدریس، قابلیت اطمینان در فرایند ارزیابی و اعتماد عمومی را به آموزش عالی تضعیف کرده است؛ لذا، در مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بروز تقلب در امتحانات با تکیه بر تجارب زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی به این مهم پرداخته شده است.

برخی از اساتید و معلمان به دلایلی عجیب امتحان‌های خیلی سخت می‌گیرند. حتی مباحثی را در آزمون از دانش آموزان یا دانشجویان می‌خواهند که اصلاً در کلاس آن را عنوان نکرده اند و یا هیچ تأکیدی نداشته اند. همین موضوع باعث می شود تا عامل آموزشی به وجود بیایید.

روانشناسان تقلب را یک بیماری روحی شخصیتی می دانند ومی گویند زمانی که یک پیام روشن ودقیقی در مورد نادرستی تقلب به دانش آموزان نمی دهیم وبه اندازهی کافی آن را آشکار نمی کنیم چگونه می توان انتظار داشته باشیم آنها در مدرسه تقلب نکنند.

در گزارش ابتدایی پدیده تقلب را از نگاه تربیتی و شخصیتی عنوان کردیم و حالا قصد داریم از نگاه آموزشی، اجتماعی و محیطی بررسی کنیم. یکی از عوامل موثر تقلب عوامل آموزشی است و با تشکیل نظام درسی نادرست دانتشجویان و دانش آموزان از راه غلط وارد عمل می شوند.

برای مشاهده جزییات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: عوامل شیوع تقلب دانشجویان در امتحان/ مهارت کشی با طعم تنبلی

عوامل ساختاری و درونی

عوامل تربیتی، آموزشی، شخصیتی، اجتماعی و محیطی به دو بخش درونی و ساختاری تقسیم می شوند.

عوامل درونی عواملی هستند که به استعدادها، ادراکات و دریافت های شخص و همچنین محیط خانواده او مربوط می شود و عوامل ساختاری نیز آن دسته از عواملی هستند که از محیط اطراف بر عملکرد شخص در ارتکاب به تقلب نیرو وارد میکنند و اثر می گذارند.

عوامل اجتماعی

منظور از عوامل اجتماعی ارزشها و هنجارهایی است که جامعه به افراد القا می کند. عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر تقلب در امتحان به شرح زیر است:

شیوع تقلب

بنا بر دیدگاه برخی از آسیب شناسان اجتماعی همواره درصد کمی از تخلفها در جامعه وجود دارد که این درصد طبیعی و قابل تحمل است، اما اگر در جامعه ای این درصد افزایش یابد به طور قطع قبح آن عمل شکسته و به صورت یک هنجار نمایان می شود.

کمک به همکلاسی ها

از آنجایی که دانشجویان در یک محیط اجتماعی صمیمی زندگی می کنند، رابطه دوستانه ای که بین آنها ایجاد شده موجب می شود در تمام فعالیت ها به یکدیگر کمک کنند و نهایت همکاری را داشته باشند، حال برای آنکه این رشته های دوستی پاره نشوند، این همکاریها در هر جهتی می تواند سوق داده شوند.

نبود برخورد قاطع با متقلبان

یکی از اشتباهات بزرگی که استادان و مراقبان در این خصوص مرتکب می شوند، نداشتن برخورد قاطع و بازدارنده در قبال دانشجویان خاطی است و برخی از استادان به جای آنکه از راه های مختلف دانشجو را متوجه اشتباهش کنند و او را به ترک این عادت ترغیب کنند، به راحتی از خطایش می گذرند و آن را نادیده می گیرند. نتیجه گیری نهایی اینکه بروز این رفتارها از جانب مسئولان دانشگاه موجب شده است که بسیاری از دانشجویان هیچگاه متوجه رفتار نادرست خود نشوند.

مشغول بودن در امور غیر علمی (شبکه های اجتماعی)

شبکه های اجتماعی پدیده ای است که در دهه اخیر به طور شایع در دانشجویان نفوذ کرده و در واقع، جزء جدایی ناپذیر زندگی دانشجویان و به خصوص دامنگیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی شده است. در ایام امتحانات توجه زیاد به شبکه های اجتماعی موجب شده است که دانشجویان از امتحانات غافل شوند و دست به تقلب بزنند.

جو رقابتی بین دانشجویان

متخصصان تعلیم و تربیت بر این باورند که وجود رقابت تا حدودی میتواند موجب پیشرفت تحصیلی شود، با این حال در چند سال اخیر در نظام آموزش و پرورش شاهد تغییر این باور بودهایم و برای کم کردن حساسیت زیاد در زمینه رقابت بین دانشآموزان تلاش شده است. این رویکرد میتواند در نظام آموزشعالی هم تعمیم داده شود، چرا که اصرار بر رقابت و مقایسه دانشجویان با یکدیگر سبب شکلگیری رهیافتهای غیراخلاقی خواهد شد.

عوامل آموزشی

منظور از عوامل آموزشی ساختار آموزش و ارزشیابی آموزش عالی است که عواملی چون محتوای ارائه شده، واحدهای درسی و نظام ارزشیابی را شامل می شود. عوامل آموزشی مؤثر بر تقلب در امتحان به شرح زیر است:

حجم زیاد محتوای آموزشی

به عقیده بسیاری از صاحب نظران و منتقدان برنامه درسی، حجم بسیار زیاد کتب درسی و تکالیف مربوط به آن عاملی است که دانشجویان زمان کافی برای مطالعه این حجم از مطالب را ندارند و ناگزیر مرتکب تقلب می شوند.

مشخص نبودن محتوای آموزشی

یکی از مشکلات موجود در نظام آموزشی این است که با وجود اینکه سر فصل واحدهای درسی در اختیار استادان است، اما آنها محتوای آموزشی مشخصی را در اختیار دانشجویان قرار نمی دهند و این موجب می شود دانشجویان سردرگم شوند و هنگام ارزشیابی تقلب کنند.

هماهنگ نبودن محتوای آموزشی و محتوای ارزشیابی

اگر ارزشیابی را سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج به دست آمده با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری در این باره که آیا فعالیتهای آموزشی استادان و کوشش های یادگیری دانشجویان به نتایج مطلوب رسید ، ضروری است که استادان هر آنچه را در طول ترم تحصیلی به دانشجویان ارائه کرده اند ارزیابی کنند. در صورت ناهماهنگی بین محتوای آموزشی ارائه شده و محتوای ارزشیابی در پایان ترم تحصیلی، دانشجو در خود نیاز به تقلب کردن را احساس می کند.

سطح ارزشیابی

با توجه به سطوح یادگیری بنجامین بلوم، در مقاطع تحصیلی دانشگاهی، ارزشیابی استادان از یادگیری دانشجویان باید بالاتر از سطح دانش باشد، چرا که دانشجویان برای ارزشیابی در سطح دانش به حفظ طوطیوار عادت میکنند و در نهایت، از این عمل خسته میشوند و به تقلب کردن روی می آورند.

زیاد بودن واحدهای درسی

اغلب دانشجوی تحصیلات تکمیلی در هر ترم تحصیلی 10 تا 12 واحد درسی دارد که این حجم واحد با توجه به فعالیتهای پژوهشی و تکالیف زیاد درسی زمانی بیش از یک ترم تحصیلی نیاز دارد.

آگاه نبودن از نحوه ارزشیابی

مشخص بودن انتظارات استاد از دانشجو و بیان اینکه چه چیزی از وی میخواهد، کمک زیادی برای موفقیت تحصیلی آنان است.

هماهنگ نبودن زمان و تعداد سؤالات ارزشیابی

در امتحاناتی که هدف سنجش سرعت پاسخدهی دانشجویان نیست، باید زمان کافی و متناسب با تعداد سؤالات در نظر گرفته شود تا دانشجویان فرصت تجزیه و تحلیل و تفکر را داشته باشند

عوامل محیطی

منظور از عوامل محیطی مؤثر بر ارتکاب تقلب خصوصیات فیزیکی و محیط برگزاری آزمون است که شرایط را برای ارتکاب آن فراهم می سازد. عوامل محیطی تأثیرگذار بر تقلب در امتحان به شرح زیر است:

فراهم بودن شرایط در محل برگزاری امتحان

یکی از عواملی که تا حد زیادی می تواند از تقلب دانشجویان جلوگیری کند، انتخاب درست محل برگزاری امتحان با توجه به تعداد دانشجویان، تعداد مراقبان و چیدمان صندلیها است.

دسترسی به فناوری

گسترش فناوری نیز به طور فزاینده بر تقلب دانشجویان اثر گذاشته است و روند تقلب در امتحانات را تسهیل ساخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992859

وب گردی

وب گردی