روحانی اسفند ماه به عراق می‌رود/کمیته مشترک لایروبی تهران و بغداد

وزیر امور خارجه گفت:روحانی با دعوت رسمی رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، اسفند ماه به این کشور سفر می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که همراه با هیاتی اقتصادی به عراق سفر کرده است، امروز در جمع خبرنگاران درباره دیدار و رایزنیهایی که با مسئولان عراق داشت، گفت:به محض ورود از ساعت ۴ بعد از ظهر دیروز با وزیر امور خارجه عراق، جلسه فوق العاده‌ای داشتیم که حدود دو ساعت به طول انجامید. در این جلسه همکاری‌های دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه‌ای را بررسی کردیم.

وی افزود: ما دیدگاه‌های مشابهی در مورد مسائل سوریه و ضرورت حفظ تمامیت ارضی این کشور و همچنین ضرورت پایان دادن به جنگ در یمن داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در مسائل دوجانبه، گفتگوی بسیار خوبی در خصوص همکاری‌های اقتصادی داریم، گفت: البته مشکلاتی در این زمینه است که انشالله امروز هم در مجمع اقتصادی بنا داریم با چند وزیر عراقی موضوعات مختلفی را در موضوع همکاری‌های اقتصادی دوجانبه بررسی کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: همچنین دیروز در جلسه با وزیر امور خارجه و عبدالمهدی نخست وزیر عراق توافق کردیم تا کمیته مشترک برای مشکل لایروبی اروند رود ایجاد شود که طی یک یا دو روز آینده تاریخ آن هماهنگ خواهد شد؛ ایجاد این کمیته مشترک می‌تواند خبر خوبی برای مردم خوزستان و بصره باشد.

وی با اشاره به گفتگویی که با نخست وزیر عراق داشت، گفت:در این جلسه موضوعات مختلف بررسی شد و جناب نخست وزیر، در خصوص تسهیل روابط دوجانبه دستوراتی را برای حل مشکلات اقتصادی صادر کرد و توافق شد تا سفر رئیس جمهور کشورمان با دعوت رسمی رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در اسفند ماه صورت گیرد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بعد از آن دیداری داشتیم با ائتلاف اصلاح یکی از دو ائتلاف بزرگ و فراگیر عراق که یک ائتلاف بزرگ بین طایفه‌ای است و همه قومیت‌ها و حتی سلایق مختلف سیاسی در آن حضور دارند که این خود یک خبر مبارک در عراق است.

ظریف به برنامه های امروز خود در عراق اشاره کرد و گفت: امروز هم به صرف ناهار در خدمت ائتلاف دیگر بزرگ مجلس عراق هستیم تا فرصتی فراهم شود و بتوانیم با تمام این گروه‌ها دیدار کنیم. برنامه دیگر ما این است که ناهار را در خدمت رئیس مجلس عراق و شام را هم به دعوت رئیس جمهور عراق خدمت او خواهیم بود.

وی با اشاره به حضور هیئت اقتصادی در این سفر،گفت: فروم (مجمع) اقتصادی مجموعه‌ای از کارآفرینان ایرانی هستند که به همت سفارت ایران در عراق ایجاد شدند و در جلسه‌ای که قرار است امروز داشته باشند با حضور چند وزیر اقتصادی عراق ایجاد خواهد شد که می‌تواند فرصت خوبی برای کارآفرینان کشورمان باشد که اگر مشکلی وجود دارد، مستقیماً با وزرای مسئول در عراق ارتباط بگیرند.

کد خبر: 992865

وب گردی

وب گردی