ارزیابی کیفی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از اول بهمن آغاز می شود

دوره‌ دوم ارزیابی کیفی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از اول بهمن سال جاری آغاز می شود. این ارزیابی تا آخر بهمن‌ماه ادامه دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وزارت بهداشت، نشست ویدئو کنفرانسی با حضور دکتر سید حسن امامی رضوی قائم‌مقام رئیس ستاد تحول ونوآوری در آموزش عالی سلامت و دکتر عطاالله پورعباسی دبیر ستاد تحول و نوآوری و با حضور تیم های ارزیابی مناطق آمایشی کشور در دانشگاه علوم‌پزشکی مجازی برگزار شد.

در این جلسه دکتر سیدحسن امامی رضوی با اشاره به آغاز دوره‌ی دوم ارزیابی کیفی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، ابراز امیدواری کرد تا با تبادل افکار میان دانشگاه‌ها، ارزیابی‌ها با کیفیت بهتری در دوره دوم انجام شود و خاطرنشان کرد: بازخوردهایی که در دوره‌ اول ارزیابی‌ها ارائه شد نشان دهنده‌ این بود که ارزیابی کیفی می‌تواند ارتقاء کیفیت را به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: برنامه‌های تحول، برنامه‌های توسعه‌ای است که در راستای پیشرفت دانشگاه‌ها طراحی شده است.

در ادامه‌، دکتر پورعباسی با تاکید بر اینکه ارزیابی کیفی و برنامه عملیاتی دو مقوله مجزا هستند گفت: سامانه‌ برنامه‌ی عملیاتی، ارزیابی دانشگاهی در سطح عملیاتی و برنامه های جاری است و محدود به برخی شاخص های تعریف شده می شود. در حالی‌که ارزیابی کیفی، ارزیابی در سطح کلان منطقه است و وارد جزئیات دانشگاه‌ها نمی‌شود؛ بلکه هدف این است که مشخص بشود مناطق آمایشی در یک برش شش ماهه چه اقداماتی ذیل هر بسته‌ تحولی انجام داده‌اند.

دبیر ستاد تحول ونوآوری در آموزش عالی سلامت با اظهار رضایت از اثربخشی دوره‌ اول ارزیابی کیفی، ابراز امیدواری کرد: در دوره‌ دوم نیز تیم‌های ارزیابی‌کننده و ارزیابی‌شونده با دقت و همکاری مانند دوره‌ اول به‌گونه‌ای فعالیت کنند که بتوان به یک دورنمای کلی از روند فعالیت هر منطقه در حوزه‌ برنامه‌های تحول دست یافت و نقاط قوت و ضعف شناسایی بشوند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ ارزیابی کیفی بسته‌های تحول در دانشگاه‌ها توانسته است توفیق لازم را کسب کند، گفت: ستاد تحول تصمیم دارد این مدل ارزیابی را به حوزه‌های ستادی وزارت بهداشت نیز تسری بدهد و برنامه‌های حوزه‌ ستاد به‌زودی با همین الگو مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

پورعباسی با تاکید بر اعلام نظرات به‌صورت کیفی خاطرنشان کرد: در صورتی که فعالیتی به جهت عدم تامین پیش‌نیازهای لازم یا هر مورد دیگری انجام نشده است؛ حتما در ارزیابی کیفی منعکس بشود تا بررسی‌های لازم انجام گیرد.

وی افزود: یکی از جنبه‌های ارزیابی کیفی، آسیب‌شناسی عدم پیشرفت آن است که باید روی آن تاکید شود و مطمئنا در تنظیم برنامه‌های آینده نقش بسزایی خواهد داشت.

دبیر ستاد تحول ونوآوری با اشاره به آغاز دوره دوم ارزیابی کیفی از اول بهمن‌ماه گفت: به لحاظ زمان‌بندی، دوره‌ دوم ارزیابی کیفی، سه‌ماهه‌ دوم و سوم‌ سال( اول تیر تا پایان آذر) را شامل می‌شود و درصدد هستیم از دوره‌های بعد این زمان‌بندی به ۶ ماهه‌ اول و دوم سال تبدیل شود.

وی یادآور شد: آخرین مهلت ارسال گزارش ارزیابی کیفی به ستاد، ۱۰ اسفند سال جاری است و پس از آن، اولین بازخوردها پس از تحلیل این ارزیابی‌ها تا آخر سال ۹۷ به مناطق اعلام خواهد شد.

پورعباسی از معاونین آموزشی و مسئولین بسته‌های تحول در دانشگاه‌های کشور درخواست کرد جهت تعامل بیشتر و بهتر بین ستاد و دانشگاه‌ها، رونوشت برنامه‌ها و دعوت‌نامه‌های مرتبط با بسته‌های تحول، به ستاد ارسال شود تا در صورت نیاز و امکان، کمک‌های لازم از سوی ستاد ارائه شود.

کد خبر: 992896

وب گردی

وب گردی